På min W212 220CDI Combi, 2010 började bakänden i höstas sjunka ner över natten (dvs båda sidorna lika mycket) men baken stannade dock uppe under vintern utan att sjunka. Under vårvintern började baken sjunka igen över natten. Tänkte vänta till sommarvärmen innan byte av ventilblocket längst bak, liggande ute på parkeringen.
Men så en morgon steg bakänden inte längre alls upp. Men sommarvärmen kom och jag bytte ut ventilblocket baktill, samt ett relä på vänstra sidan i bagageutrymmet (till ventilblocket?), men fortfarande stiger baken inte upp.
Det låter som om kompressorn surrar när man vrider på tändningen/startar. Det knäpper i solenoiden när jag kör kompressorn med actuatorn. Inga felkoder (förutom nivågivarna som visar på minus då baken ligger på backen).
Vad kan bilen ha för fel? *
Jag avser att hissa baken igen ute på parkeringen imorgon Lördag (31/5-2024) för att dubbelkolla om:
1. det verkligen pumpar luft till ventiblocket genom att lossa på luftledningen från kompressorn, samt
2. mäta på strömkontakten till ventilblocket om den får signal (kontakten har tre poler, [ o O o ], är det mitten som är jord?)
Vad mer kan jag passa på att kolla då jag kryper under? Nivågivarna verkar fungera eftersom de uppger låg nivå med siffror på ODBn.
//Rolf
[edit: stavning]
Senast redigerat av RIL (1 juni 2024)