2997
Sök

Hur viktig är lambdan till lh 2.2?

536 Inlägg
6 juni
Trådstartare
Har noterat att lambdan är bortplockad på min b230f 88a med lh 2.2.

Hur viktig är den här för att kunna reglera co-halten/bränslet?

Är jag korrekt i min tro att lambdan är mer eller mindre värdelös? Systemet är väl inkapabel till att reglera självmant oavsett?

Professionell hatare

6 056 Inlägg
6 juni
Jo, det reglerar ju till en viss grad, på samma sätt som det gör när bilen är kall och lambdan inte hunnit upp i arbetstemperatur ännu. I en bil från 1988 är det ju väldigt lindriga avgasgränser så det borde inte vara något problem att klara dom, så länge inte besiktningsmannen är på dåligt humör och ser att sonden är borta. Sedan kanske bilen går något fetare eller magrare än normalt men inte värre än att en B230F klarar av det.

536 Inlägg
6 juni
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Jo, det reglerar ju till en viss grad, på samma sätt som det gör när bilen är kall och lambdan inte hunnit upp i arbetstemperatur ännu. I en bil från 1988 är det ju väldigt lindriga avgasgränser så det borde inte vara något problem att klara dom, så länge inte besiktningsmannen är på dåligt humör och ser att sonden är borta. Sedan kanske bilen går något fetare eller magrare än normalt men inte värre än att en B230F klarar av det.

Kommer att bli en chansning vid första besiktningen. Jag har bytt olja, tändstift och annat bara för försöka förbättra CO-halten. Men jag blev fundersam för man justerar väl co-halten manuellt på dessa?

Jag har förövrigt en extra bredbandslambda hemma med förvärmning till en s60. Går inte att på något vänster installera den?
Senast redigerat av Blanke (6 juni )

Professionell hatare

Sök