Hej vi har en Citroen C3 där Ac inte fungera, blir ingen ström fram till magneten. Kan det beror på för högt tryck i systemet och vad är max tryck?
Snarare att det är för lågt tryck på gasen eller att gasen är helt slut.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Hmm- kan bero på en så enkel sak som tryckgivare. Felsökning är inte konstig, du byglar kablarna. Startar kompressorn då- så har du en kass tryckgivare. Eller för lågt tryck i ditt system. Men Fransk skit- så kan vara fel på allt. Ett annat tips kan vara att koppla direktström till magnetkopplingen, funkar den? Om ja- du har problem med styrning av ac pump- kan bli hur dyrt som helst. Om nej. -trasig magnetkoppling..billigt om man kan skruva.- Lycka till. /Husse
Man fyller inte bara på med kylmedia så fort AC inte fungerar. Vet man inte noga vad man gör ska man låta bli. Man kan ha sönder väldigt dyra saker i okunskap.
Man kan börja med att kolla säkringar och reläer tex.
Troligast är ju att den brutit pga LÅGT tryck, men som sagt, eftersom kunskap om systemet saknas, åk till proffsen.
Vakuumpump +fyllning brukar gå på 1200-1500kr. Hittas då en läcka finns ett -FEL som måste lagas helt oavsett vad det fylls med.
Har någon klåpare pillat på systemet kan "vad som helst" hända. Då kan det vara för HÖGT tryck. Saker kan paja av för mycket media, svar ja. Lärdomen om detta är fallet är att inte släppa loss klåpare i AC system.
Man fyller inte bara på med kylmedia så fort AC inte fungerar. Vet man inte noga vad man gör ska man låta bli. Man kan ha sönder väldigt dyra saker i okunskap.
Man kan börja med att kolla säkringar och reläer tex.
Troligast är ju att den brutit pga LÅGT tryck, men som sagt, eftersom kunskap om systemet saknas, åk till proffsen.
Vakuumpump +fyllning brukar gå på 1200-1500kr. Hittas då en läcka finns ett -FEL som måste lagas helt oavsett vad det fylls med.
Har någon klåpare pillat på systemet kan "vad som helst" hända. Då kan det vara för HÖGT tryck. Saker kan paja av för mycket media, svar ja. Lärdomen om detta är fallet är att inte släppa loss klåpare i AC system.
Känner lite som att de va påhopp mot mig. Men jag är utbildad kyltekniker med över 10 års erfarenhet så vet mycket väl vad jag håller på med gällande ac system tryck och kyla Jag själv använder inte dom paketet utan har annat kylmedel ifrån jobbet
Det jag tipsade om var en smidig lösning för honom då man även får med en tryckklocka/tryckmätare med i dessa paket och ser väldigt enkelt då om det är tomt eller fullt i systemet
Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Men jag är utbildad kyltekniker med över 10 års erfarenhet så vet mycket väl vad jag håller på med gällande ac system tryck och kyla
Men trådskaparen frågar ju om det är för HÖGT tryck som bryter magnetkopplingen, och vad MAX ska vara.
tommy47 skrev:
blir ingen ström fram till magneten. Kan det beror på för högt tryck i systemet och vad är max tryck?
Det får i alla fall MIG att tro att någon utan nödig kunskap redan har pytsat i lite på ren måfå. Som så ofta sker. Annars hade nog frågan varit vad MIN tryck är, och om den bryter av för LÅGT tryck. Eller hur? Då bör man kanske inte fylla som första försök i felsökningen.
Men jag är INTE behörig kyltekniker, så jag kanske har fel?
Men jag är utbildad kyltekniker med över 10 års erfarenhet så vet mycket väl vad jag håller på med gällande ac system tryck och kyla
Men trådskaparen frågar ju om det är för HÖGT tryck som bryter magnetkopplingen, och vad MAX ska vara.
tommy47 skrev:
blir ingen ström fram till magneten. Kan det beror på för högt tryck i systemet och vad är max tryck?
Det får i alla fall MIG att tro att någon utan nödig kunskap redan har pytsat i lite på ren måfå. Som så ofta sker. Annars hade nog frågan varit vad MIN tryck är, och om den bryter av för LÅGT tryck. Eller hur? Då bör man kanske inte fylla som första försök i felsökningen.
Men jag är INTE behörig kyltekniker, så jag kanske har fel?
Därav att han ska köpa ett sånt kit alternativt bara en tryckmätare och se vad trycket är Det ska ligga i det blåa fältet är det på gult eller rött så är det för mycket
Sen beror det olika systemet/bilar hur mycket det får kylmedel det ska va i systemet
Att det slår ifrån kan bero på massa saker och har inte vara med tryck att göra
Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Men jag är utbildad kyltekniker med över 10 års erfarenhet så vet mycket väl vad jag håller på med gällande ac system tryck och kyla Jag själv använder inte dom paketet utan har annat kylmedel ifrån jobbet
Det jag tipsade om var en smidig lösning för honom då man även får med en tryckklocka/tryckmätare med i dessa paket och ser väldigt enkelt då om det är tomt eller fullt i systemet
Kan du snälla utveckla hur en manometer kan omvandla tryck till mängd köldmedium i gram?
Men jag är utbildad kyltekniker med över 10 års erfarenhet så vet mycket väl vad jag håller på med gällande ac system tryck och kyla Jag själv använder inte dom paketet utan har annat kylmedel ifrån jobbet
Det jag tipsade om var en smidig lösning för honom då man även får med en tryckklocka/tryckmätare med i dessa paket och ser väldigt enkelt då om det är tomt eller fullt i systemet
Kan du snälla utveckla hur en manometer kan omvandla tryck till mängd köldmedium i gram?
Det vet till o med du att det kan den ej men den kan visa vilket tryck du har där av kan du om du har rätt mängd/tryck i systemet Har aldrig sagt att den kan utläsa i gram eller vikt
Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Men jag är utbildad kyltekniker med över 10 års erfarenhet så vet mycket väl vad jag håller på med gällande ac system tryck och kyla Jag själv använder inte dom paketet utan har annat kylmedel ifrån jobbet
Det jag tipsade om var en smidig lösning för honom då man även får med en tryckklocka/tryckmätare med i dessa paket och ser väldigt enkelt då om det är tomt eller fullt i systemet
Kan du snälla utveckla hur en manometer kan omvandla tryck till mängd köldmedium i gram?
Det vet till o med du att det kan den ej men den kan visa vilket tryck du har där av kan du om du har rätt mängd/tryck i systemet Har aldrig sagt att den kan utläsa i gram eller vikt
Och absolut viktigaste kriteriet innan felsökning på A/C system görs är rätt mängd köldmedium i bilen
man ska inte fylla själv.. iallfall inte med skitgas som gasol som man köper online.. för den gasen försör så mycket för nästa stackare som ska göra det seriöst.. en sak om man skaffar mätare kopplar in ser att trycket är lågt och man fyller på rätt gas tex r134 och inte gasol.. och gör det med förstånd men oftast är det en anledning att ac slutat fungerat..
men jag har iof själv fått ac fylld på bilar med icke fungernade ac och det fungerar 5år efter men då är det med riktig maskin vacumsuget och testat så det var tätt innan.
men det är lätt att både ha för lite gas eller för mycket båda orsakar att ac inte fungerar. på min polo kan jag läsa av trycket. så där ser man ju vad problemet är direkt. om inte kompressorn skär.. vilket det alltid gör på vag bilar ;-) min är skuren )