Tjena, har en V70n (A-traktor) från 01 och undrar om någon vet om det är olagligt att kapa av den "sista" ljuddämparen/slutdämparen. Har funderat på det men hittar inget när jag googlar på de.
Inte så länge du ersätter med ett rör (avgaserna ska inte komma ut under bilen, utan bakom den). Förutom det så är det ljudnivån som styr - och det kan vara lite av en tolkningsfråga. Så länge det inte låter herrejösses-högt (typ raka rör hela vägen) brukar bess inte bry sig, men visst KAN man få en grinig bessgubbe som sätter 2a om man har otur.
Fast man brukar få bättre ljud om man ersätter mellandämparen med ett rör. Gör man det med slutdämparen kan det bli att motorljudet studsar runt i röret då det får gå långt utan motstånd. Men de flesta bryr sig inte, de vill bara ha högt motorljud och bryr sig inte om det låter bra eller dåligt
Men då kan man väl spara de gamla röret o dämparen o svetsa på igen om de är så eller?? Och näste bess är i mars/april 2026.
Anledningen är att avgaserna inte ska komma in i kupén. Det är inte så mysigt även om man bortser från vad besiktningen tycker. Så nja, om du ska göra det så gör det ordentligt och ersätt med ett rör.
Så för at de ska låta bra så ska man ta bort mellandämparen då?
Det tycker jag men andra har säkert avvikande åsikter.
ja håller med.. jag skulle ju dock välja att köra båda ljudämparna men ersätta dom med någon 3" variant istället.. om man vill att det ska låta bra..
men det finns ju folk som tycker en cheva van med raka rör låter bra.. så är man så gravt hörselskadad så kanske man uppskattar bortplockade ljudämpare och tycker det låter bra..
men 5orna låter bäst med ljudämpning men lite grövre system..
En 5:a utan slutdämpare låter som en gammal fiskebåt med sitt dunk-dunk-dunk på lägre varv. Får mig alltid att le.
det gör dom lite med 3" oxå.. men då har man iaf lite dovare ljud.. men står man vid ändröret så hör man det ju.. helt klart... men sen ska man ju varva på rätt bra för att det ska vara rätt läge för att lyssna.. en fullgasväxling vid 7-8k så låter det rätt bra kan jag säga... vågade dock aldrig köra det chippet i min bil men provat i andra t5or går att varva bra med dom
min varvstoppa nog vid 6.700 en riktig trimmad t5 som varvar närmare 10 låter otäckt bra.. bilar ska lyssnas på när spjället/ena är öppna inte på tomgång
En 5:a utan slutdämpare låter som en gammal fiskebåt med sitt dunk-dunk-dunk på lägre varv. Får mig alltid att le.
det gör dom lite med 3" oxå.. men då har man iaf lite dovare ljud.. men står man vid ändröret så hör man det ju.. helt klart... men sen ska man ju varva på rätt bra för att det ska vara rätt läge för att lyssna.. en fullgasväxling vid 7-8k så låter det rätt bra kan jag säga... vågade dock aldrig köra det chippet i min bil men provat i andra t5or går att varva bra med dom
min varvstoppa nog vid 6.700 en riktig trimmad t5 som varvar närmare 10 låter otäckt bra.. bilar ska lyssnas på när spjället/ena är öppna inte på tomgång
Min raka diesel-4a har rödmarkering vid 4000 rpm. Inget jag kommer labba med
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
En 5:a utan slutdämpare låter som en gammal fiskebåt med sitt dunk-dunk-dunk på lägre varv. Får mig alltid att le.
det gör dom lite med 3" oxå.. men då har man iaf lite dovare ljud.. men står man vid ändröret så hör man det ju.. helt klart... men sen ska man ju varva på rätt bra för att det ska vara rätt läge för att lyssna.. en fullgasväxling vid 7-8k så låter det rätt bra kan jag säga... vågade dock aldrig köra det chippet i min bil men provat i andra t5or går att varva bra med dom
min varvstoppa nog vid 6.700 en riktig trimmad t5 som varvar närmare 10 låter otäckt bra.. bilar ska lyssnas på när spjället/ena är öppna inte på tomgång
Min raka diesel-4a har rödmarkering vid 4000 rpm. Inget jag kommer labba med
så lågt? jag växlar vid 5 på min polo 90hk monster..eller 135hk nu men varvstoppet är orört.. lyckades faktist för första gången slå i varvstoppet för några veckor sen.. hann inte riktigt växla..när jag soppade ner nåra påsar och kasta mig förbi en bil.. missbedömde nog min fart lite.. 2an på motorvägen var inte rätt växel i typ 60.. gick väldigt fort upp till varvstoppet. men 3an åkte i så försvann gubbfan som inte kunde använda gaspedalen.. den går rätt fort på 3an för att vara en liten 1.6a diesel.. närmare 150 på 3an..vid 5000rpm..