1331
Sök

Centrallåset fungerar men bara från passagerardörren?

5 Inlägg
24 juni
Trådstartare
#1
Skaffade en Audi 100 Avant 2.0E av -90 års (april) modell ganska nyligen och håller på med en översyn. När jag som brukligt låst upp med förardörren har jag uppenbarligen felaktigt utgått från att att hela systemet var ur funktion tills jag för några dagar sedan öppnade på passagerarsidan och till min stora förvåning märkte att den både öppnade och stängde samtliga dörrar inklusive förardörren. Någon som har en teori om vad det kan vara som felar då? Sannolikt något i förardörren tänker jag? Mycket tacksam för tips.

5 577 Inlägg
24 juni
#2
Mest troligt defekt "sensor" i vakuumventilen eller kabelbrott.

Lagade på en -91 Jetta för några år sedan samma symptom. Då hade ett stift ärgat sönder i vakuumventilen.
Jag tillverkade ett nytt stift av en plåtbit och sen fungerade centrallåset som det skulle igen.


5 Inlägg
lördag 23:34
Trådstartare
#3
Tack för tipsen. Mycket troliga orsaker tänker jag också. Det blir till att plocka ner och kolla upp.

2 972 Inlägg
söndag 09:49
#4
Är det inte snarare brytaren i dörrlåset till förardörren som inte ger signal att låsa/låsa upp?  Brytaren eller kabel av i dörren.

Passagerardörren gör ju det och då startar alltihopa.  Slangen till aktuatorm i förardörren är nog hel eftersom den låste/låste upp.

Jag har för mig att den suger för att låsa och blåser för att låsa upp.
Är det brott på EN slang funkar inget alls. Då hör man pumpen surra bara.

Har själv haft en Audi 100 1987 med detta system för mycket mycket länge sedan där en slang ploppade av aktuatorn förardörren.

Det jag kallar "aktuatorn" är alltså klockan som sköter lås/låsa upp i resp dörr.
Senast redigerat av Mossan1 (söndag 09:52)

5 Inlägg
tisdag 22:43
Trådstartare
#5
Ibland är det lätt att hitta elfel men det är ju bara ibland....därför började jag innan jag ens började felsöka med att slänga ur mig frågan till alla andra kloka i forumet och stort tack för Era goda råd.

När jag då väl började felsöka så skämdes jag nästan. Gick först på den kritiska övergången mellan kupén och förardörren. Lossade på gummibälgen och kunde då direkt konstatera felet. Samtliga elkablar (har inget annat elektriskt i dörren än låset) var av och/eller glappade rejält i en tidigare bristfällig lagning. Jag lappade ihop det hela på ett förhoppningsvis lite mer robust sätt denna gång :-) och direkt fungerade allt precis som det ska. Vilken härlig känsla det är när man får ordning på grejer!


Sök