3854
Sök

Fläktrem s60 knackar?

488 Inlägg
8 juli
Trådstartare
#1
Fläktremmen gör många roliga ljud just nu. Om jag sprejar bromsrengöring så slutar alla ljud. Men den knackar och visslar och allt möjligt.

Hur är det ens möjligt? När jag kört bilen i 10 min är den knäpptyst.

Drivrem, generator, ac, styrservo och spännare är allt bytt förresten inom spannet av ett år. Undrar om inte AC:n eller styrservo står någon mm snett så att remmen tar vid. Eller om någon bult börjat röra på sig.
Senast redigerat av Blanke (8 juli )

Professionell hatare

8 Inlägg
8 juli
#2
Frihjulskopplingen på generatorn kanske börjar kärva. Det kan ge konstiga beteenden.
På min s60 trodde jag första att det var ac kompressorn som ställde till det vid in o urkoppling som gav remvibrationer o oljud. Vid byte av frihjulskopplingen så försvann det beteendet.

488 Inlägg
8 juli
Trådstartare
#3
Kuf skrev:
Frihjulskopplingen på generatorn kanske börjar kärva. Det kan ge konstiga beteenden.
På min s60 trodde jag första att det var ac kompressorn som ställde till det vid in o urkoppling som gav remvibrationer o oljud. Vid byte av frihjulskopplingen så försvann det beteendet.
Splitterny bosch generator. 100 mil sedan.

När den knackade så sprejade jag bromsrengöring enbart på remmen tills ljudet försvann helt och hållet och nu är ljudet helt borta?

Fan udda jävla problem

Kanten av remmen ser ut å vara lite nött. Misstänker att ac-remhjulet står en aning fel och den gnuggar vilket gör konstiga ljud.

Jag sprejade igår lite remspray på remmen då den gjorde ett gnisslande ljud som om den gnuggade mot nånting.
Senast redigerat av Blanke (8 juli )

Professionell hatare

488 Inlägg
8 juli
Trådstartare
#4
Så jävla konstigt. Ingenting är löst och remmen ser väldigt fin ut. Inga tecken på slitage

Måste börjat knacka av någon konstig anledning pga remsprayen och bromsrengöringen fick bort det mesta. Antar att det är ett ljud som jag får leva med då allting verkar OK

Professionell hatare

3 007 Inlägg
9 juli
#5
Inte särskilt sannolikt, men lätt att kolla:

Hur känns styrningen?
Ibland kan returröret i servobehållaren lossna så det spolar ner över ytan och skapar skum I oljan. Då kan servopumpen kavetera och låta. KANSKE få multiremmen att låta...?

BORDE kännas i ratten, men....
Och, bara låta efter att man kört ett tag.

Inget skum I behållaren = annat fel.
Senast redigerat av Mossan1 (9 juli )

488 Inlägg
9 juli
Trådstartare
#6
Mossan1 skrev:
Inte särskilt sannolikt, men lätt att kolla:

Hur känns styrningen?
Ibland kan returröret i servobehållaren lossna så det spolar ner över ytan och skapar skum I oljan. Då kan servopumpen kavetera och låta. KANSKE få multiremmen att låta...?

BORDE kännas i ratten, men....
Och, bara låta efter att man kört ett tag.

Inget skum I behållaren = annat fel.
Jag har själv tänkt samma men behållaren är ny och inga problem med styrningen. Och det knackade inte idag.

Men är ju just att knackandet försvann när jag sprejade på remmens längre sida, samt att det där gnällande visslet försvann för första gången. Men nu gnisslar den igen som vanligt och försvinner när jag sprejar remmen.

Tror fan det är dom nya remhjulen på servon och ac:n som tar i lite. Men remmen ser fin ut som sagt och efter 10 min så försvinner ljudet till nästa kallstart.
Senast redigerat av Blanke (9 juli )

Professionell hatare

* Voff voff *
10 343 Inlägg
9 juli
#7
Har du dränkt remmen i brakecleaner/Bräkleen så är det väl inte omöjligt att den gnisslar för att den nu är rätt torr. Tveksam till att remmen är gjord för att tåla brakecleaner/Bräkleen. Så i praktiken bytte du väl ett problem mot ett annat...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

488 Inlägg
9 juli
Trådstartare
#8
Brådhis skrev:
Har du dränkt remmen i brakecleaner/Bräkleen så är det väl inte omöjligt att den gnisslar för att den nu är rätt torr. Tveksam till att remmen är gjord för att tåla brakecleaner/Bräkleen. Så i praktiken bytte du väl ett problem mot ett annat...
Gnisslade långt innan det! Jag såg någon uråldrig tråd där en man hade spillt styrservoolja och det hamnade på remhjulen. Resultatet var att remmen gnisslade vid varje kallstart och slutade efter några kilometer. Lösningen var att rengöra varje remhjul med brakeclean och tandborste.

Jag har absolut spillt olja, glykol och styrservoolja på mina remhjul. Skulle också förklara varför remmen är i ett bra skick utan tecken på slitage. Ska på fredag prova och rengöra alla remhjulen i spåren och se om det löser problemet. Annars är väl alternativt att byta drivrem då den mer eller mindre varit dränkt i olika vätskor under spannet av ett år.

Remsprayen jag använde förresten har "återfuktat" remmen om något. Allt är klibbigt som satan också.
Senast redigerat av Blanke (9 juli )

Professionell hatare

488 Inlägg
9 juli
Trådstartare
#9
Har kollat också så att alla remhjul är i linje med varandra och ser inte att remmen skulle ligga fel någonstans. Eventuellt är AC-hjulet en aningen snett så kan bli att installera om denna och dubbelkolla att centerbulten i hjulet är åtdraget.

Professionell hatare

488 Inlägg
10 juli
Trådstartare
#10
Såg nu i bättre ljus att på sidan mot blocket så är remmen lite trådig och att ACn drar 0.1mm typ åt fel håll. Vi snackar så pass lite att du inte ens kan se det om du inte nu tittar otroligt noga. När jag känner för det får jag väl dra lös några bultar på aggregaten och försöka se om jag kan räta till saker och ting.

Professionell hatare


Sök