2662
Sök

Vart kan man byta på lins till strålkastare?

4 Inlägg
22 juli
Trådstartare
#1
Hej,
Jag äger en Porsche 987.2 Cayman där linserna på lyktorna har börjat bli slitna & trötta och skulle behöva bytas ut (jag har testat att polera upp dom, men sprickbildning är på insidan av plasten med).

Porsche själva gör inte detta, utan säljer mig endast helt nya kompletta lyktor för otroliga summor... Jag kan dock få tag på nya plastlinser online för en billig peng och det ska gå fint att byta, om man bara har kunskapen vill säga. Dock verkar det vara väldigt få som besitter denna kunskap/erfarenhet sedan innan, jag har kollat med några lokala Porsche verkstäder (icke märkesverkstad) och Carglass firmor, men dom hade ingen kunskap om det och verkade inte pigga att ge sig på det om dom skulle misslyckas osv.

Så ja, jag tänkte helt enkelt höra mig för här. Vet ni någon firma som kanske skulle kunna tänkas göra detta? Med fördel i Stockholmsområdet, men kan åka en bit med om så skulle krävas.

Har funnit firmor som gör detta ute i Europa osv, men hade varit skönt att slippa skicka iväg dom långt.

Tack på förhand för hjälp och vägledning!

Mvh Rikard


4 Inlägg
22 juli
Trådstartare
#3
granadadr skrev:
menar du projektorerna? eller glaset/plasten på strålkastarna?
"Glaset" i plast som täcker lyktorna på utsidan. Ytter linsen liksom. Se länk till en bildbeskrivning: https://ibb.co/gF116ZS

Hoppas det make sense? Linsen måste värmas upp, skäras loss från lyktan, rengjord och sedan limma på en ny lins.


6 012 Inlägg
22 juli
#4
Det kan bli svårt att hitta någon som gör sånt i Sverige, marknaden är ju inte så stor här.

7 345 Inlägg
23 juli
#5
antingen göra det själv eller skicka iväg, om dem bara är repiga och fula kan man våtslipa och klarlacka dem,


4 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#6
Utmarks-Loke skrev:
Det kan bli svårt att hitta någon som gör sånt i Sverige, marknaden är ju inte så stor här.
Jag har hittat en i skåneland som kan göra jobbet via Porsche forum, men hade absolut varit trevligt att hitta någon närmare. Så kunskapen finns allt där ute, även om det var svårare än jag trodde att finna den.


4 Inlägg
23 juli
Trådstartare
#7
granadadr skrev:
antingen göra det själv eller skicka iväg, om dem bara är repiga och fula kan man våtslipa och klarlacka dem,
Jag känner inte att jag har färdighet själv att göra detta, så eftersöker alltså någon som har tidigare erfarenhet av detta i Sverige (funnit en ganska långt bort så långt). Jepp har som sagt redan testat att våtslipa osv redan, men linsbyte är det som krävs för att få ett fullgott resultat tyvärr.



Sök