2725
Sök

BMW 520D 2011 - Kylarvätska läckage

1 Inlägg
22 juli
Trådstartare
#1
Hallå!

Jag har kommit till en gräns då jag inser att jag måste lära mig mecka lite själv med min bil.

Har inte någon erfarenhet alls men i det här fallet känns det som att jag med lite tips från er skulle kunna lösa problemet.

Jag gjorde en service för 3 veckor sedan. Oljefilter, olja, bromsvätska och det vanliga.

Men en vecka efteråt så började den varna för att jag behöver fylla på kylarvätska. Jag fyllde då på såklart.
Men sen två dagar efter fyllde jag på igen då den varnade och jag insåg då att det är ett läckage.

Ser att det droppar under bilen och har förstått att jag behöver ta bort plastkåpan under bilen för att se var läckaget är. (Förhoppningsvis bara någon klämma)

Men till frågan är om någon har erfarenhet av detta och vet dels vad jag behöver för verktyg för att skruva loss kåpan samt kunna rekommendera någon safe domkraft.

Jag har som sagt noll erfarenhet av detta.

Skickar även en bild från där det droppar under bilen.

Tack på förhand för tips.
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249704/249704-6f4f6723f08f7f990876794e29d6ea1d.jpg
Senast redigerat av Pappaeken (22 juli )

5 993 Inlägg
23 juli
#2
Du måste lossa plastkåpan under bilen! Kåpan sitter antagligen fast med torxskruvar (lägg dig under och kolla ).
Så köp några torx mejslar. Antagligen T-15 eller T-20.
Sen behöver du hydraulisk domkraft,  pallbock och en verktygssats med fast nycklar som 10, 13, 17  samt tänger.
Har du otur så är det kylaren som läcker och då behöver bytas ut, eller också är det vattenpumpen som läcker och också behöver bytas. -Bägge dessa saker är lätta att byta men kräver att man har tillgång till verktyg och plast att mecka.
Senast redigerat av jaka54 (23 juli )


6 012 Inlägg
23 juli
#3
Jag skulle tro den sitter med små skruv med 8mm sexkanthuvud, de brukar vara ordentligt fastrostade. Det kan även vara en speciell sorts plastclips där man måste dra ut mittendelen för att sedan kunna dra ut hela. Svårt att förklara men man förstår när man ser det. Domkraft, använd vilken du vill men sätt pallbockar under innan du kryper in, annars kan domkraften ge vika och du blir ytterligare en av alla som krossats under sin bil.


Sök