2919
Sök

Motor kokar efter vattenpumpen har bytts

3 Inlägg
10 juli
Trådstartare
#1
Hej jag lämnade in min Renault Master 2004 på Iveco på Hisingen för att byta vattenpump, och när jag hämtade den så kokade motorn efter ca fyra km.
Åkte tillbaka till dom så dom skulle kolla vad felet är, och dom skulle ringa upp mig, vilket dom inte gjorde, så jag ringer till dom efter två dagar och dom kan inte hitta vad som gått fel och vill att jag ska åka till Renault.

Ganska oseriös firma som inte ska byta vattenpump utan att lufta systemet

Är det någon som vet hur man luftar systemet.
Motorn kokar men kylaren är helt kall efter kört totalt 8km och full värme i hytten

3 026 Inlägg
10 juli
#2
Luft BRUKAR inte stoppa cirkulationen helt och hållet så.
Men omöjligt är det inte.

Kanske klantskallarna vände termostaten åt fel håll.
Möjligt på vissa modeller och ibland tas den loss vid pumpbyte.
Vet ej exakt hur det är på just den modellen.

3 Inlägg
10 juli
Trådstartare
#3
Hej
Termostaten är det inte.
Trodde det med först men kom ihåg att den byttes i hop med termostat huset i våras,
Sitter på andra sidan om motorn.
Men tack för iden

Martin

502 Inlägg
10 juli
#4
Om termostaten och pumpen är nybytta så bör den ju fungera.

Att kylaren är kall men den överhettar var konstigt. Eller kanske dom inte installerade remmen till vattenpumpen? Om den nu drivs av en separat rem.

Professionell hatare

2 299 Inlägg
10 juli
#5
Klantskallarna kanske totalt misslyckats med packningen så den ligger och blockerar? Eller ännu värre, dom har använt silikon, och alldeles för mycket sådant, så det har kommit med i systemet och orsakat ett stopp.
Vet inte heller hur det ser ut på just den motorn men skulle tro att den är kamremsdriven? Är det dessutom inte pinnbultar kan det vara knöligt att få dit pump+packning helt rätt. Jag svor lite när jag böt pumpen på V70in av bl.a. den anledningen, plus att det är trångt...


502 Inlägg
10 juli
#6
Lucif3r skrev:
Klantskallarna kanske totalt misslyckats med packningen så den ligger och blockerar? Eller ännu värre, dom har använt silikon, och alldeles för mycket sådant, så det har kommit med i systemet och orsakat ett stopp.
Vet inte heller hur det ser ut på just den motorn men skulle tro att den är kamremsdriven? Är det dessutom inte pinnbultar kan det vara knöligt att få dit pump+packning helt rätt. Jag svor lite när jag böt pumpen på V70in av bl.a. den anledningen, plus att det är trångt...
Silikon misstänker jag också men vägade inte säga det då det är så fånigt. Dom måste ha dränkt skiten i silikon isf.

Professionell hatare

3 Inlägg
10 juli
Trådstartare
#7
Dom har bytt både vattenpump och kamrem + drivremen


Sök