2622
Sök

Bmw e34 540 Co halt förhöjd tomgång

5 Inlägg
10 juli
Trådstartare
#1
Hej,

Har en Bmw e34 540 som inte klarar besiktning pga höga avgasvärden. Har bytt båda lambdasonderna, båda kattarna och insugpackningar. Även gjort en service på den men fortfarande höga värden. Finns inga felkoder på den.
Någon som har några idéer?

Co 0.2 (0.5)
Co 2500 0.4 (0.3)
Hc 86 (200)
Lambda 1.00 (0.97-1.03)

5 607 Inlägg
10 juli
#2
Original eller pirat katalysatorer?

När CO är just över så är det tyvärr oftast katalysatorn som är problemet.
Har aldrig lyckats få en bil godkänd med eftermarknads metallisk katalysator utan då är värdena lika som dina.


5 Inlägg
11 juli
Trådstartare
#3
Biltema katalysatorer, kan det vara dom då alltså?
Sitter sportluftfilter på den om det har något med det o göra?

228 Inlägg
11 juli
#4
Be besiktningsmannen att åka en sväng.  Har eftermarknads sportkatt på min 540. Visst hade högt CO häromveckan men varit perfekt i alla 9 år jag haft det. Klarar inte att stå på tomgång och sen mäta värdet.

Mvh
Christoffer


5 607 Inlägg
11 juli
#5
Biltema katalysatorer, kan det vara dom då alltså?
Sitter sportluftfilter på den om det har något med det o göra?
Mycket möjligt.
T.ex så testade jag montera Biltema artnr 79-802 på en Mercedes V6, gjorde ingen skillnad på avgasvärdena jämfört med den modellanpassade eftermarknadskatten som satt på. Spelade ingen roll hur mycket man plågade bilen innan bes så var ändå CO förhöjd tomgång just för hög.
Monterade då tillfälligt dit en Opel original-katalysator så gick den igenom med perfekta avgasvärden utan att ens behöva plåga bilen innan.

En kollega hade samma bekymmer med en Audi A4 1,8. Han köpte samma Biltema-katalysator, ingen skillnad. Han monterade bara dit fler fastän jag sa åt han att det inte hjälper. Han hade till slut 4st! Biltema 79-802 på sin skrotbil.
Han plågade bilen flera timmar utan att få den igenom bes pga marginellt för hög CO.


Fri fart för ett fritt folk!
13 886 Inlägg
11 juli
#6
simlar skrev:
Biltema katalysatorer, kan det vara dom då alltså?
Sitter sportluftfilter på den om det har något med det o göra?
Mycket möjligt.
T.ex så testade jag montera Biltema artnr 79-802 på en Mercedes V6, gjorde ingen skillnad på avgasvärdena jämfört med den modellanpassade eftermarknadskatten som satt på. Spelade ingen roll hur mycket man plågade bilen innan bes så var ändå CO förhöjd tomgång just för hög.
Monterade då tillfälligt dit en Opel original-katalysator så gick den igenom med perfekta avgasvärden utan att ens behöva plåga bilen innan.

En kollega hade samma bekymmer med en Audi A4 1,8. Han köpte samma Biltema-katalysator, ingen skillnad. Han monterade bara dit fler fastän jag sa åt han att det inte hjälper. Han hade till slut 4st! Biltema 79-802 på sin skrotbil.
Han plågade bilen flera timmar utan att få den igenom bes pga marginellt för hög CO.
ibland är det ju oxå så att man kan inte trolla bort ursprungsproblemet..  men som sagt biltema kattar brukar klara första bes sen är dom ofta körda.. 

men jag har ju bes med racekat många gånger och aldrig varit ett problem. 
men där måste man ju se till att bilen är rejält varm.   

där är ju en standardlösning oftast beprövad för just modellen det sitter på. för att så snabbt som möjligt börja fungera..  men baksidan är att man minskar flödet.  och det är keramisk bas.   som håller kvar värmen lite bättre. 

men biltema är nog ingen bra lösning.

när jag kört racekat så har jag haft Jt system med deras sportkat   dom borde sälja den lös och aldrig haft några problem.  haft det på 2st 850

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
11 juli
Trådstartare
#7
simlar skrev:
Biltema katalysatorer, kan det vara dom då alltså?
Sitter sportluftfilter på den om det har något med det o göra?
Mycket möjligt.
T.ex så testade jag montera Biltema artnr 79-802 på en Mercedes V6, gjorde ingen skillnad på avgasvärdena jämfört med den modellanpassade eftermarknadskatten som satt på. Spelade ingen roll hur mycket man plågade bilen innan bes så var ändå CO förhöjd tomgång just för hög.
Monterade då tillfälligt dit en Opel original-katalysator så gick den igenom med perfekta avgasvärden utan att ens behöva plåga bilen innan.

En kollega hade samma bekymmer med en Audi A4 1,8. Han köpte samma Biltema-katalysator, ingen skillnad. Han monterade bara dit fler fastän jag sa åt han att det inte hjälper. Han hade till slut 4st! Biltema 79-802 på sin skrotbil.
Han plågade bilen flera timmar utan att få den igenom bes pga marginellt för hög CO.
Lutar väl åt nya kattar igen då..
Såg mekonomen sålde kattar men är det samma skräp också då eller är det original som gäller?

2 259 Inlägg
11 juli
#8
Min 940 har gått igenom bess med bra avgasvärden (ordentligt varmkörd innan såklart) flera år med eftermarknads 100-cells racekatalysator som man ser rakt igenom, tror det var från Mr Tuning. Så det är nog väldigt olika. Låter som att Biltemas håller låg kvalité i så fall. Min gamla BMW e39 skramlade katten på när jag köpte den, monterade eftermarknads modellanpassad från Schmiedmann och den fick perfekta avgasvärden i alla år jag hade den sen. Det var 10 år sen, den rullar fortfarande med samma katt vad jag vet.


5 Inlägg
15 juli
Trådstartare
#9
Var och besiktade bilen idag, tankade lite e85 så gick den igenom med bra värden. Blir och byta kattarna tills nästa besiktning


Sök