Tänkte jag skulle kolla vad som var felet med instrumentpanelen i min 245a då värmemätare, hastigheten och tripmätare lagt av. Skruvade isär o skulle se om jag kunde hitta felet lite lätt, men inte då. Ihop med de det igen o skulle åka en sväng tänkte jag. När jag startar märker jag att hastighetsmätaren fått liv men den hoppar upp när jag står stilla. När jag gasar funkar den även som en typ av varvmätare istället. Bilen går även extremt oroligt på tomgång och dör nästan. Tryckte man lite lätt på gasen dog bilen i en halv sekund men varvade sen. Jag testar att köra en sväng för att se vad som händer och Hastighetsmätaren går upp i takt med att motorn varvar. (Man ser även när bilen växlar då det är en automat.) När jag kommit drygt 100 meter dör bilen och jag ser att det kommer rök bakom instrumenten. Jag skyndar mig att öppna och hittar inget tecken på kabelbrand. Inga kablar eller kontakter som är varma heller.
Det såg ut som att röken i första hand kom från värmemätaren. Värt att tillägga kan också vara att Hastighetsmätaren är elektronisk.
Kan någon snälla hjälpa mig.