2655
Sök

Hiss diss brytarlöst på veteranbil?

400 Inlägg
24 juli
Trådstartare
#1
Vad säger alla här
Hiss eller diss att byta till brytarlöst tändsystem?

Funderade på min Chrysler -59, fanns 123ignitor till min dubbelbrytar system..
Har precis satt in nya brytare och kondensator, men såg på en sida som inte var jättedyr på brytarlöst..

För och nackdel?


Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
24 juli
#2
så länge du får det att fungera är det ju ingen nackdel..  dom mesta som är lite äldre har ju stått där med brända brytarspetsar och svurit mer än en gång smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
9 299 Inlägg
24 juli
#3
Jag håller med föregående talare. Att ha allt original är fint men inte alltid helt praktiskt. Vissa detaljer är helt enkelt bättre efter lite utveckling. Att det sedan är bra att spara alla delar så man kan återställa är en annan sak. Men jag säger Go!

Jag har t ex konverterat min 30talare till negativ jord och 12v snarare än positiv jord och 6v. Det gör att jag kan köra bilen dagligen under säsongen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

400 Inlägg
24 juli
Trådstartare
#4
Det är denna jag sett: https://butik.arvikael-motor.se/T%C3%A4 … uct_id=145

Jag har en -59 och motor 413 och dubbelbrytar..
Jag tycker inte bilen går helt klockrent trots nya brytare och kondensator.

Testkörde nu och den känns stabil på tomgång, men varvar man snabbt så små skjuter den när den går ner i varv och när man ligger i typ 70km så känner man typ svagt vroom, vroom vroom, inte jämnt vrooooommmmm.. om ni nu fattar vad jag menar..

Sen vet jag inte, jag kan vicka kammen i fördelaren fram och tillbaka lite, vet inte hur mycket det får kunna vicka..


9 117 Inlägg
24 juli
#5
Det är ju en lite mera driftsäker lösning, så kör bara säger jag.
Senast redigerat av Putteliten (24 juli )


3 194 Inlägg
25 juli
#6
Raggarn84 skrev:
Sen vet jag inte, jag kan vicka kammen i fördelaren fram och tillbaka lite, vet inte hur mycket det får kunna vicka..

Den ska inte vicka alls. (Sida-sida)
Då får du fel med brytaravståndet.
(Kamvinkeln du nämner i annan tråd)

Glapp i vrid, är ok.

Då är lagren i fördelaren slut.
Jag törs inte säga hur det påverkar en hallgivare i ett eftermonterat brytarlöst system, men BORDE inte det.

Är körbarhet och pålitlighet högre än värdet att behålla den orginal skulle jag sätta brytarlöst och slippa en hel del trubbel.


Sök