2388
Sök

"Projekt Lolvo" - Mappad, resan mot regbes!

Brukisen som blev finbil! Stilren styling för att göra bilen personlig. :)

181 560 Visningar
Uppdaterades senast 28 juli
2 290 Inlägg
5 juli
Trådstartare
#341
Jag lämnade iväg toppen på planing, fick ett meddelande att den var färdig häromdagen så jag åkte och plockade upp den! Det visade sig att den tydligen var lite för skev/krökt i längsled, 0.8mm för att vara mer exakt. Gränsen enligt Volvo är max 0.5mm så det var bra att det gjordes. Fick såklart vara noga med att blåsa ut alla kanaler rejält efter planingen.
https://i.imgur.com/VXsw1Zy.jpeg

Jag bytte faktiskt tillbaks till originalkamaxeln temporärt. Den nya var inte helt färdiginställd med ventilspel/lashcaps, och egentligen ska bilen ju mappas om med den nya kammen. Nu vill jag verkligen ha ihop bilen och jag har ändå lite andra planer med motorn som kommer kräva mappning som förmodligen kommer göras i vinter, så jag kan lika gärna byta kamaxeln samtidigt då istället. Så går inte bilen med andra delar än den mappades med så länge,och jag vill som sagt verkligen ha ut den och få den reggad nu. Monterade lite smådetaljer på toppen samtidigt.
https://i.imgur.com/Z6VMNpF.jpeg

Jag smorde alla cylinderloppen med olja och drog runt motorn några varv så e inte går torrt vid uppstart. Rengjorde sen ytan där packningen ska sitta...
https://i.imgur.com/KBEH0MU.jpeg

...och satte dit topplockspackningen.
https://i.imgur.com/HITujtz.jpeg

Och så hamnade toppen på plats och momentdrogs. smile
https://i.imgur.com/dPZQQog.jpeg


2 290 Inlägg
27 juli
Trådstartare
#342
Jag har som jag tidigare nämnt valt att köra med original värmeväxlare istället för oljekylaren i fronten. Jag vill också förenkla oljebytena framöver och gärna slippa att kladda ner halva motorrummet när jag försöker klämma oljefiltret förbi grenröret, så jag köpte en oljefilterförflyttare och
började leta efter en vettig placering för filtret. Slutade med att det får hamna här, under spolarvätskebehållaren.
https://imgur.com/1Yre3dt.jpeg

Provmonterade värmeväxlare, förflyttare och AN-kopplingar. Det är fruktansvärt tajt mot motorfästet, men det går precis. Jag kör med värmeväxlaren utan original förflyttare direkt bakom den nya förflyttaren, hittade till och med kylarslangar i gömmorna som passade perfekt för den här placeringen. big_smile
https://imgur.com/n4d20E6.jpeg

Värmeväxlaren fick sig en ny packning.
Originalskruven var för kort så jag byggde ihop nåt eget av en oljefilterskruv från en sugis.
https://imgur.com/THoC6Kz.jpeg

Värmeväxlaren på plats.
https://imgur.com/5tfCSnw.jpeg


Såg att spolarvätskebehållaren av någon anledning har fått en massa skit i sig medan bilen stått? Vätskan var fortfarande klarblå men helt full av små svarta prickar. Jätteskumt.
https://imgur.com/SWzjKh8.jpeg

Så allt togs hem och rengjordes (har inte vatten i garaget). Passade på att rengöra under behållaren samtidigt. Här är även AN-slangarna monterade i båda ändar av filterförflyttaren.
https://imgur.com/QB5RnT1.jpeg

Skruvade också fast den nya filterhållaren. Utgick från ett färdiggängat hål som jag tror är till batterifästet på bilar med batteriet på passagerarsidan som råkade vara väldigt lägligt placerat, så jag behövde bara borra ett nytt hål.
https://imgur.com/jU6RxPG.jpeg
https://imgur.com/YM7xRPO.jpeg

Behållaren tillbaks på sin plats.
https://imgur.com/OB8cTXc.jpeg

Givarna på plats - duktigt trångt mellan dem, men det funkar.
https://imgur.com/KdpN5Re.jpeg

Blev ett litet jagande efter filter som passar nu, lösningen visade sig till slut vara väldigt simpel - filtret till 2.0hdi passar perfekt. Det råkar vara en sån motor jag har i skåpbilen jag bruksar för tillfället, så jag hade till och med ett filter på hyllan. Just det här filtret kommer dock inte sitta här länge, jag kommer köra en flush med ett extra oljebyte nu i början eftersom motorn varit öppnad, så jag beställde hem två Boschfilter direkt.
https://imgur.com/uhLoZDn.jpeg
Senast redigerat av Mew (27 juli )


2 290 Inlägg
28 juli
Trådstartare
#343
Turbo och grenrör monterades tillbaka! Det var duktigt trångt mot torkfiltret, speciellt med lambdasonden monterad. Kommer få modifiera lite till däromkring.
https://imgur.com/eMU5umq.jpeg

Sen slant jag på tangentbordet eller nåt och råkade klicka hem ett ställbart kamdrev. big_smile
https://imgur.com/K9EKoiI.jpeg

Monterade en ny packbox till kamaxeln, sen monterades det nya drevet tillsammans med kamremmen och allt som hör till den.
https://imgur.com/McSSuYP.jpeg
https://imgur.com/2poCgQx.jpeg

Insug och fuelrail hamnade också på plats.
https://imgur.com/ZWQFJz6.jpeg
https://imgur.com/fru5vrb.jpeg

Det ställbara kamdrevet är bredare än original, så den övre kamremskåpan gick inte att montera. Måttade ut drevets centrum på kåpan och borrade ett "pilothål".
https://imgur.com/d4lVlJw.jpeg

Sen gick jag lös med hålborren. Hade inte riktigt rätt storlek, hade gärna haft ett hål på typ 120mm, men satsen jag hade hoppade från 102mm till 127mm. Men det blir nog bra ändå. smile
https://imgur.com/dxL0wPN.jpeg

Filade till hålet lite grann...
https://imgur.com/qyPAeQ6.jpeg

...och sedan snyggades kåpan till och monterades. Är ändå ganska nöjd med resultatet. smile
https://imgur.com/RkZtbW4.jpeg
https://imgur.com/LOXaXPh.jpeg



Sök