3019
Sök

Elektrisk bränslepump koppling

140 Inlägg
11 november 2018
Trådstartare
#1
Jag har planer på att bygga om från mekanisk pump till en elektrisk pump och är lite fundersam över hur jag bäst kopplar den. Väljer mellan att koppla så att pumpen får matning från generatorn så att stannar motorn så stannar pumpen. Eller om jag bör försöka få tag i ett krockskyddsrelä istället?

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

4 137 Inlägg
11 november 2018
#2
Koppla den så att den bara går när oljtetryckslampan är släkt eller när motorn startas

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

140 Inlägg
11 november 2018
Trådstartare
#3
spillolja skrev:
Koppla den så att den bara går när oljtetryckslampan är släkt eller när motorn startas

Det är det tanken är lite. Och sedan ha en extraledning till enströmbrytare så jag kan fylla upp förgasaren om bilen har stått ett tag och det har varit varmt innan jag startar.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

4 137 Inlägg
11 november 2018
#4
https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206321/206321-0e76d78979007e3e65bf14b92533c6a2.jpg

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

31 Inlägg
4 augusti
#5
Lite relaterad fråga och vill inte starta en ny tråd.
Jag tänker skaffa elektrisk bränslepump till min egen V4 och hittar tyvärr ingen som är nere i 0.3bar. Och undrar hur mycket kan gå fel om man sätter i en med högre tryck? Jag tänkte sätta in en regulator men de enda regulatorerna jag hittar är för insprutning.


6 056 Inlägg
4 augusti
#6
Biltema säljer en pump som ger 0,38 bar, det är i alla fall i närheten

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000047780

5 685 Inlägg
4 augusti
#7
Bilarna går som bäst med mekanisk bränslepump.

Har bara upplevt problem att förgasaren flödar på bilar som det är ombyggt till t.ex biltema-pump på.
Det har då varit utan regulator.

https://folkraceshop.se/bransletrycks-r … ol-king-fs
https://folkraceshop.se/bransletrycks-r … -aluminium
Här har du två regulatorer för att använda elpump på förgasare.
Jag ser dock inte hur det kan vara värt pengarna såvida du inte har trimmat motorn så pass mycket att original mekanisk pump inte matar tillräckligt med bränsle.


3 194 Inlägg
4 augusti
#8
Crankshaft1992 skrev:
Och undrar hur mycket kan gå fel om man sätter i en med högre tryck?

Med för högt tryck kanske inte flottörventilen kan hålla emot ordentligt. Speciellt hålla rätt flottörnivå.  Ger ofta skumma fenomen.

Mekaniska pumpen är att föredra alla dagar i veckan på en standardmotor och en elektrisk är nödlösning om mekaniska är sönder och ingen finns att uppbringa.

Har man problem att starta efter att motorn stått längre tid kan man istället ge den en "sup" direkt i förgasaren.
Då startar den genast och ofta hinner den pumpa fram innan den stannar.
Annars en sup till.... 

Har för mig man kan fylla flottörhuset via ett ventilationshål om man har en bra flaska. Då Solex-förgasaren Saab V4 hade. Trots även man kan det på Weber, om den har sådan.  Då går den 30-40 sekunder innan flottörhuset är tomt igen.  Har den inte pumpat fram på den tiden är något galet. 

Typ Biltemas Batterivatten-flaska som JAG har för "flaskmatning" av div motorer.  Har alltid 2t bensin för bra smörja vid första start efter lång vila.

Biltema pumpen i fråga funkar säkert utmärkt istället för matarpumpen på gamla Dieseltraktorer. Insprutningspumpen (för diesel) är mindre känslig för högt in-tryck är en förgasare.
Senast redigerat av Mossan1 (4 augusti )

31 Inlägg
4 augusti
#9
Mossan1 skrev:
Crankshaft1992 skrev:
Och undrar hur mycket kan gå fel om man sätter i en med högre tryck?

Med för högt tryck kanske inte flottörventilen kan hålla emot ordentligt. Speciellt hålla rätt flottörnivå.  Ger ofta skumma fenomen.

Mekaniska pumpen är att föredra alla dagar i veckan på en standardmotor och en elektrisk är nödlösning om mekaniska är sönder och ingen finns att uppbringa.

Har man problem att starta efter att motorn stått längre tid kan man istället ge den en "sup" direkt i förgasaren.
Då startar den genast och ofta hinner den pumpa fram innan den stannar.
Annars en sup till.... 

Har för mig man kan fylla flottörhuset via ett ventilationshål om man har en bra flaska. Då Solex-förgasaren Saab V4 hade. Trots även man kan det på Weber, om den har sådan.  Då går den 30-40 sekunder innan flottörhuset är tomt igen.  Har den inte pumpat fram på den tiden är något galet. 

Typ Biltemas Batterivatten-flaska som JAG har för "flaskmatning" av div motorer.  Har alltid 2t bensin för bra smörja vid första start efter lång vila.

Biltema pumpen i fråga funkar säkert utmärkt istället för matarpumpen på gamla Dieseltraktorer. Insprutningspumpen (för diesel) är mindre känslig för högt in-tryck är en förgasare.

Största anledningen egentligen är att jag vet inte ens om min mekaniska pump fungerar som den ska för motorn tänder på startgasen men vet ju inte om jag får upp bränsle till förgasaren. Och jag vet inte ritkigt var jag ska få tag i en ny bränslepump men vi har ju försäljare av bland anant elektriska bränslepumpar. Biltema är inget alternativ dels för jag har inga bra erfarenheter av deras grejor och åker inte 18 mil enkel för det.


Diagnostekniker
2 707 Inlägg
4 augusti
#10
Du kan ju enkelt kolla om förgasaren får soppa genom att hänga bränsleslangen ifrån pumpen ner i en flaska.
Hursom så finns det garanterat nya mekpumpar hos Folkraceshop, finns säkerligen hos Maptun också.

Finns ingen mening att kladda till det med elpumpar och försöka reglera ner trycket vare sig med regulatorer eller spänningsmatning.

Up the RA

31 Inlägg
4 augusti
#11
Jesper328 skrev:
Du kan ju enkelt kolla om förgasaren får soppa genom att hänga bränsleslangen ifrån pumpen ner i en flaska.
Hursom så finns det garanterat nya mekpumpar hos Folkraceshop, finns säkerligen hos Maptun också.

Finns ingen mening att kladda till det med elpumpar och försöka reglera ner trycket vare sig med regulatorer eller spänningsmatning.

Ska testa det. smile Och om bränsle kommer upp är ju alternativ två att tappa tanken för vet ju inte skicket på vare sig bränsle eller hur mycket skit det är i tanken. Sen tänkte jag sätta in en backventil också.
Senast redigerat av Crankshaft1992 (4 augusti )



Sök