2283
Sök

Vilket fett i planetväxel (winch)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
8 augusti
Trådstartare
#1
Efter problem med frikopplingen på winchen så blev det att jag rev växellådan och hittade att det varit vatten i den med rostbildning!

Efter nogran tvätt och stålborstning av allt så fungerar den nu bra igen, förutom att den går väldigt tungt!

Jag är ganska övertygad om att detta problemet beror på fettet jag använde (vanligt Entreprenad fett)

Och jag vet att jag vid tidigare projekt med planetväxlar så har fettet haft stor betydelse för hur enkelt de har rullat efteråt

Så någon med förslag på fett?

En tanke jag har är CV fett, kan det vara bättre då det inte är så "klistrigt" som entreprenad fett är

Tacksam för ideer och svar!

MVH
Senast redigerat av Xoff (8 augusti )


3 114 Inlägg
8 augusti
#2
Nä, tror inte på fettet som GRUNDfel.

Snarare lite dålig design på winchen.
Kanske en Warn från 2010-20 typ när dom var dyrt skräp? I alla fall mindre ATV Winchar.

Riktigt utsatta saker, som tex bakrutetorkaraxlar har jag marinfett till.  Mest för jag köpte en stor burk för länge sedan, men det bör ju ha egenskaper länpliga för saltvatten. Tänker jag.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
8 augusti
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Nä, tror inte på fettet som GRUNDfel.

Snarare lite dålig design på winchen.
Kanske en Warn från 2010-20 typ när dom var dyrt skräp? I alla fall mindre ATV Winchar.

Riktigt utsatta saker, som tex bakrutetorkaraxlar har jag marinfett till.  Mest för jag köpte en stor burk för länge sedan, men det bör ju ha egenskaper länpliga för saltvatten. Tänker jag.
Winchen gick lättare full med rost än den gjorde efter fettbytet, så gissar på fettet...

Kör också normalt med marinfett i allt på bilen (Då den ju körs offroad och får bada då å då, men just i winchen provade jag vanligt för det låg framme hmm

Men vet en gång för länge sedan så "renoverade" jag en skruvdragare, (också planetväxel) med vanligt fett orkade den inte gå runt, med annat fett va den pigg som fan, men minns inte vad jag hade i den...


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
12 augusti
Trådstartare
#4
Ingen som har nått bra förslag på vilket fett?



Sök