2322
Sök

Macks: (Mazda 323 **RWD** '79 a 9400 mil) [..bilen med själ..]*..ibland så händer det saker..*

Räddningen från en säker död på skroten. En gång i tiden Farfars gamla Mazda 323 från 79 skall få en ny chans i livet. Frågan är om den tar chansen..det återstår... Visa mer

Forummoderator
558 248 Visningar
Uppdaterades senast 17 augusti
Forummoderator
26 270 Inlägg
8 augusti
Trådstartare
#1581
Uppdatering!

240808




Jajamänsan. En liten en i alla fall.
För att göra en lång historia kort så flyttade min kära granne som tidigare har försökt hjälpa mig i mån av tid med Mazdan. Tror hela bostadsområdet kommer att sakna honom ärligt talat, för han har verkligen haft något att göra med..kanske inte alla men många. Dock så har jag börjat snacka lite med min omedelbara garagegranne, en härlig gubbe som heter Bertil. Han håller just nu på och renoverar en Volvo 164E i sitt garage så det har som blivit naturligt att snacka lite.
Det ena ledde sedan till det andra och jag frågade en dag om Bertil, i mån av tid, skulle kunna tänka sig att kika på min bil. Självklart kunde han det, och idag blev det en kik.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-890bc9ed71739d18286d5ab955c54e00.jpg

Jag började med att plocka undan lite grejer runtom för att kunna nå lite bättre. Hade bland annat en hög med midjelister till Volvon liggandes som fick ta till flykten till en annan plats.
Problemen i dagsläget är att den framförallt har stått länge. Bromsarna satt fast (fråga mig inte varför jag dragit åt handbromsen och sen inte släppt på den) men att den slutat att starta hade nog mycket med saken att göra. Har som blivit en ovilja att försöka flytta på den..och sen har tiden bara rullat på tyvärr.
Hursom.
Vi började därför med att dra lös den. Med min V60 till hjälp så kopplade vi på en lina och drog lös bilen från där den har stått..och alla hjul utom ett snurrar nu fritt. Ett bak som inte ville röra på sig, gissningsvis tack vare nyss nämnda handbroms.
Efter detta kopplade vi in mitt batteri - som visade sig vara stendött. Ridå. Men då hade Bertil ett batteri i sitt garage som tack och lov fungerade. Dock räckte inte krämen i det så vi kopplade upp startkablar mellan min V60 och Mazdan för att hjälpa till. Blev lite skillnad om man säger så.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-6f5e124f27c6a6fe7f4a359ad9fd4943.jpg

Det som dock gick att konstatera var att det inte kom något bränsle fram till motorn, precis som tidigare grannen kom fram till. Så Bertil kopplade in tryckluft och sköt luft bakvägen till tanken för att se om det var någon propp, vilket det inte visade sig vara. Jag kunde med egna örat höra att det bubblade i tanken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-5c1aa452a7f297b2237b4cb022c10e73.jpg

Däremot hade Bertil lös bränslepumpen och dömde ut den vid inspektion. Han provade att motionera den men med största sannolikhet, om hans erfarenhet från äldre Volvo-bilar nu gills, så har den nog med tiden, och med tanke på att bilen länge har stått, kärvat ihop.

Så mitt uppdrag nu är att hitta en ny eller bättre begagnad.
Det är ingen jättestor uppdatering men ett litet steg i rätt riktning, vilket känns stort ändå.

Tack för denna gång!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 290 Inlägg
9 augusti
#1582
Det är inte en elektrisk bränslepump va, utan en gammal hederlig mekanisk? De brukar inte klara av att suga luft, så när en bil stått ett tag brukar man få hjälpa till att suga fram bränsle till den (smidigast är en slang med en handpump, funkar också bra att suga fram bensinen med munnen... ja förutom smaken då. lol När det väl är soppa till pumpen så brukar den kunna hoppa igång igen. Har funkat många gånger för mig. smile


Forummoderator
26 270 Inlägg
9 augusti
Trådstartare
#1583
Mew skrev:
Det är inte en elektrisk bränslepump va, utan en gammal hederlig mekanisk? De brukar inte klara av att suga luft, så när en bil stått ett tag brukar man få hjälpa till att suga fram bränsle till den (smidigast är en slang med en handpump, funkar också bra att suga fram bensinen med munnen... ja förutom smaken då. lol När det väl är soppa till pumpen så brukar den kunna hoppa igång igen. Har funkat många gånger för mig. smile
Jajamen, en mekanisk (har äntligen lärt mig det)
Med risk för att än en gång låta jäkligt oteknisk men Bertil provade faktiskt suga fram som du säger bensinen med munnen men det ville sig inte ändå.
Vi hällde dessutom uppifrån vid ett tillfälle för att det (som jag förstod) skulle ner i pumpen och runt men den vaknade inte till då heller.
Den här mekaniken i pumpen som ska röras av nockarna går knappt att röra, så en ny känns ändå bäst. Har kanske en på gång..är en snubbe som ska kolla på sitt lager hemmavid.
Håll tummarna!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 156 Inlägg
9 augusti
#1584
Hur går det med GLT:n?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
26 270 Inlägg
9 augusti
Trådstartare
#1585
Vettemannen skrev:
Hur går det med GLT:n?

/Benny
Ja du Benny..ärligt talat vet jag inte riktigt hur det går för den.
Sist jag såg den så var grunden i stort sett gjord och den var mer eller mindre, som jag förstod, redo för omlack.
Han hade även fått ordna med lite mer rost. Jag köpte färg och allt han sa sig behöva och sedan dess har jag inte hört någonting.
Jag har efter detta varit förbi ett par gånger men då har det alltid varit stängt. Lite trist när det är 2.5 mil enkel väg ut dit.
Men gubben är ju ofta iväg på jobb på andra ställen så det är inget konstigt med att han inte är där.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 290 Inlägg
9 augusti
#1586
Mack skrev:
Mew skrev:
Det är inte en elektrisk bränslepump va, utan en gammal hederlig mekanisk? De brukar inte klara av att suga luft, så när en bil stått ett tag brukar man få hjälpa till att suga fram bränsle till den (smidigast är en slang med en handpump, funkar också bra att suga fram bensinen med munnen... ja förutom smaken då. lol När det väl är soppa till pumpen så brukar den kunna hoppa igång igen. Har funkat många gånger för mig. smile
Jajamen, en mekanisk (har äntligen lärt mig det)
Med risk för att än en gång låta jäkligt oteknisk men Bertil provade faktiskt suga fram som du säger bensinen med munnen men det ville sig inte ändå.
Vi hällde dessutom uppifrån vid ett tillfälle för att det (som jag förstod) skulle ner i pumpen och runt men den vaknade inte till då heller.
Den här mekaniken i pumpen som ska röras av nockarna går knappt att röra, så en ny känns ändå bäst. Har kanske en på gång..är en snubbe som ska kolla på sitt lager hemmavid.
Håll tummarna!
Jaha! Nä då är det ju såklart värre. Håller tummarna då!


Forummoderator
26 270 Inlägg
9 augusti
Trådstartare
#1587
Mew skrev:
Mack skrev:
Mew skrev:
Det är inte en elektrisk bränslepump va, utan en gammal hederlig mekanisk? De brukar inte klara av att suga luft, så när en bil stått ett tag brukar man få hjälpa till att suga fram bränsle till den (smidigast är en slang med en handpump, funkar också bra att suga fram bensinen med munnen... ja förutom smaken då. lol När det väl är soppa till pumpen så brukar den kunna hoppa igång igen. Har funkat många gånger för mig. smile
Jajamen, en mekanisk (har äntligen lärt mig det)
Med risk för att än en gång låta jäkligt oteknisk men Bertil provade faktiskt suga fram som du säger bensinen med munnen men det ville sig inte ändå.
Vi hällde dessutom uppifrån vid ett tillfälle för att det (som jag förstod) skulle ner i pumpen och runt men den vaknade inte till då heller.
Den här mekaniken i pumpen som ska röras av nockarna går knappt att röra, så en ny känns ändå bäst. Har kanske en på gång..är en snubbe som ska kolla på sitt lager hemmavid.
Håll tummarna!
Jaha! Nä då är det ju såklart värre. Håller tummarna då!
Är ett litet steg framåt i alla fall. Vore så kul att få igång den igen.
Frågade för övrigt nyss om den här herrn som hörde av sig, om han hade kikat efter den nämnda pumpen han trodde han hade, men det skulle bli i morgon bitti i stället.
Nåja..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 270 Inlägg
9 augusti
Trådstartare
#1589
Mew skrev:
Verkar finnas nya för inte allt för blodiga pengar också, om infon på hemsidan stämmer:
https://dieselserviceemmeloord.com/prod … a-323-818/
Jo, man får vara glad för att det inte är de dyraste delarna om man behöver nya.
Problemet är snarare att finna dem. Vissa är enklare..andra är betydligt svårare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 270 Inlägg
17 augusti
Trådstartare
#1590
Mew skrev:
Verkar finnas nya för inte allt för blodiga pengar också, om infon på hemsidan stämmer:
https://dieselserviceemmeloord.com/prod … a-323-818/
Tog äntligen tag i detta nu.
Kikade runt lite, bland annat på ebay, för att se alternativ och ändå återkom jag just till ovan nämnda.
Gjorde en beställning..men kunde däremot inte betala direkt. Man ska tydligen få en "quote" först..blir intressant att se hur detta slutar.

Stort tack för tipset dock! Vore guld om den kom och faktiskt löste problemet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök