2489
Sök

Guldklimpen Volvo 960 T5 RWD

Full renovering av motor med smidda kolvar & anpassade vevstakar. Kan väl aldrig finnas för många T5 RWD trådar? ;) Blir lite annorlunda då detta är en 960, elsystemet ser ju lite annorlunda... Visa mer

3 760 Visningar
Uppdaterades senast 25 augusti
2 290 Inlägg
9 augusti
#21
Ja el tar ofta lång tid när det ska bli bra, trots att det "bara" är till en eller två grejer. Talar av erfarenhet. tongue

Blir väldigt snyggt med den silvriga motorfärgen ja, det är den jag använt också. smile Märkte dock den hårda vägen att aluminiumdetaljer behöver en etch primer som grund för att fästa riktigt bra och inte flagna efter ett tag. tongue


100 Inlägg
9 augusti
Trådstartare
#22
Reso skrev:
Jättekul att du dokumenterar i detalj smile Trist med motgångarna men resultatet lär ju upphäva dom.

Vad siktar du på för effekt?
Tack, ja jag uppskattar själv lite mer detaljer så försöker göra detsamma.
Min plan är ganska modest, Autotech Steg4 chip med 19T turbo hoppas få ut 330-360HK.
Planen har helatiden varit att försöka bygga hållbart, och min tanke är att tar jag ut 330-360HK så borde jag vara rätt så safe med tanke på vad jag har för delar och hur det är preppat.

Sen är det ju en multilink1 samt en M90 låda som ska användas i första skedet så tror inte de mår jättebra av mer hästar än så.

Mew skrev:
Ja el tar ofta lång tid när det ska bli bra, trots att det "bara" är till en eller två grejer. Talar av erfarenhet. tongue

Blir väldigt snyggt med den silvriga motorfärgen ja, det är den jag använt också. smile Märkte dock den hårda vägen att aluminiumdetaljer behöver en etch primer som grund för att fästa riktigt bra och inte flagna efter ett tag. tongue
Aha tack för tipset, har ännu lite delar kvar som ska få lack på sig kanske skaffar en primer då.
Anledningen att jag valde att inte prima var just för att delarna sitter på motor, liksom Auto-K motorsprayen är gjorde för att tåla högre temperaturer och hittade aldrig någon primer som sa sig tåla ~100*C så då trodde jag att Auto-K motorsprayen var gjord för att hantera ren alu utan primer.

9 110 Inlägg
10 augusti
#23
Spännande att se en 960 med T5. Väldigt nyfiken på om du kommer att behålla ECC och farthållaren fungerande även fast du byter motor? Skulle ju va kul om du gick emot strömmen, för det rivs ju bort på alla andra liknande byggen. Kommer det göras något med mer med bilen när du ändå hålls?
Angående tändspolarna så ser det likadant ut på min S2a, som inte heller är byggd för separata spolar.


100 Inlägg
10 augusti
Trådstartare
#24
Putteliten skrev:
Spännande att se en 960 med T5. Väldigt nyfiken på om du kommer att behålla ECC och farthållaren fungerande även fast du byter motor? Skulle ju va kul om du gick emot strömmen, för det rivs ju bort på alla andra liknande byggen. Kommer det göras något med mer med bilen när du ändå hålls?
Angående tändspolarna så ser det likadant ut på min S2a, som inte heller är byggd för separata spolar.
Hej, kul att höra.
Ja tanken är att behålla alla bekvämligheter, ska definitivt ha ECC på ett eller annat sätt. Det ska bli min sommarbil och med tanke på hur varma våra somrar blivit så skulle jag inte stå ut att inte ha AC.
Har för tillfället inte så mycket planer på bilen i sig då prioriteten är att få i motorn och en godkänd besiktning.
Men det ska väl definitivt på nya stötdämpare och fjädrar iaf då den säckar lite bak just nu, men det kommer inte bli någon sänkning eller liknande då jag inte vill ha nått "epa-stuk".
Bilen är i fint original skick på 14'000mil och ska hållas så och inte massa onödig styling utöver original tillbehör.
Senast redigerat av Lehto (10 augusti )

100 Inlägg
10 augusti
Trådstartare
#25
Annars har det Inte hänt nått i garaget på senaste men däremot så fick jag nys om en M90 låda på rimligt avstånd och vettigt pris.
Så pep iväg till Arboga och köpte en M90 för vitmotor, främre-kardan fanns och även spakställ, fick även med växellådsfäste så det var bra!
Den hade rullat 32'000 mil men förhoppningsvis är den inte helt slut tongue kom från en 1996 965, så då antar jag att det inte är den uppdaterade lådan va?
Fanns ingen klisterlapp kvar på växellådan, är det någon som vet var och om det finns något nummer instansat på växellådan så man kan ta reda på vad det är för låda?
https://lh3.googleusercontent.com/d/17w8Adb1PIgBQTTnUat8BonMAbjoAtW3c?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/17wMNq355Z1Dr-g7yUogSzn2gxnz6PBt1?authuser=0

474 Inlägg
10 augusti
#26
Vart fick du tag på JG boxen, eller det kanske är begagnat? Vad jag förstått så tillverkar han inte dom längre eller

Ser bra ut, intressant projekt att följa


100 Inlägg
11 augusti
Trådstartare
#27
m-svernvik skrev:
Vart fick du tag på JG boxen, eller det kanske är begagnat? Vad jag förstått så tillverkar han inte dom längre eller

Ser bra ut, intressant projekt att följa
Det stämmer han gör dom inte längre och verkar inte ha så mkt tid, men jag hade turen att få tag på honom och han hade lite komponenter kvar så han slängde ihop en box till mig. Så det är en nygjord box från JG.
Men jag skulle nog inte räkna med att han gör några fler.

9 110 Inlägg
11 augusti
#28
Lehto skrev:
Putteliten skrev:
Spännande att se en 960 med T5. Väldigt nyfiken på om du kommer att behålla ECC och farthållaren fungerande även fast du byter motor? Skulle ju va kul om du gick emot strömmen, för det rivs ju bort på alla andra liknande byggen. Kommer det göras något med mer med bilen när du ändå hålls?
Angående tändspolarna så ser det likadant ut på min S2a, som inte heller är byggd för separata spolar.
Hej, kul att höra.
Ja tanken är att behålla alla bekvämligheter, ska definitivt ha ECC på ett eller annat sätt. Det ska bli min sommarbil och med tanke på hur varma våra somrar blivit så skulle jag inte stå ut att inte ha AC.
Har för tillfället inte så mycket planer på bilen i sig då prioriteten är att få i motorn och en godkänd besiktning.
Men det ska väl definitivt på nya stötdämpare och fjädrar iaf då den säckar lite bak just nu, men det kommer inte bli någon sänkning eller liknande då jag inte vill ha nått "epa-stuk".
Bilen är i fint original skick på 14'000mil och ska hållas så och inte massa onödig styling utöver original tillbehör.
Det låter bra tycker jag. Håll det så orginal som möjligt och välj bara orginaltillbehör om det ska vara något, så blir det kanon.


100 Inlägg
18 augusti
Trådstartare
#29
Fick lite gjort i lördags iaf, gör någon timme här å där när man har lust.

Fick till slut tag på en nippel för lilla-vattenröret, den hade ju som sagt utgått hos både Volvo å GCP.
Drog på lite gängtätning, just denna ska va otroligt bra enligt brorsan som jobbar som lastbilsmek på Volvo:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1BTZS1OStZYaKggrqn-xJAwPt0pCwKZzA?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1BYyVP8D7KjAJR8ku_MtoLQFJ1FcKubSF?authuser=0

Sedan dit med lilla-vattenröret:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1BdXfEhU6jNsCssg3eyn_bccJK8q8hDqK?authuser=0

Efter det fick det bli att rensa gängorna i toppen för både grenrör och insug, tålamodsprövande är det iaf:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1Be79h3oWVJx2Fi1tT8yJmltjY4rDEvXB?authuser=0

Nya pinnbultar för grenröret, artikelnummer på bild om någon skulle behöva:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1BglNCHQhvTJOgbXEYNX1PXEg2Qrsy-RB?authuser=0

Sen blev det till att slänga i en ny å fräsch 87*C termostat från gates:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1BiIqfwYkWgUTPu5G3cVpMmCTwtwxSaGF?authuser=0

Monterade dock aldrig huset då jag inte hittade åtdragningsmoment, men efter lite googling på kvällen så fann jag fortfarande inget så kör nog på 17Nm som de flesta M7 skruvarna är.

Sen kom brorsan förbi med lite bra borrar och borrskruvdragare, så vi borrade upp de saknade hålen för motorfästena.
Saknades enligt mitt tidigare inlägg 1st på insugssidan och 2st på avgassidan. Borrade 6.5mm och sedan M8 gängtapp blev bra:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1BiKznv6v5LE7BT2MFTBC4QVsF1u1m4Dd?authuser=0

Insugssidan med alla skruvar på plats:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1BpeLvFUFW4WbEQ3ohFH2toP1gnvDItp6?authuser=0

Men alltid är det nått som ställer till det, på avgassidan precis till vänster om den nedre/högra skruven finns ett hål som ni ser, den sitter lite lite högre än allt annat... Så måste slipa ner den för att få dit motorfästet plant. Blir väl kanske dagens jobb.

100 Inlägg
25 augusti
Trådstartare
#30
Ja då vare helg igen och tid över för att få lite gjort, tänkte jag skulle ge mig på "kamaxelkåpan" eller vad den nu kallas till dessa vitmotorer.
Har våndats lite för att ge mig på den då det känts ganska krångligt (iaf i jämförelse med Volvo rödmotorer tongue ), men när man väl börja så var det inga större problem faktiskt.

Först såklart rengöring av oljekanalerna till lagerbanorna för kamaxlarna:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1DqmT8WTEEo2V9agotuHF_vVy6J7UvCrr?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1DtDi59TuxTVPJc47aEpKilS9glYtuuIm?authuser=0

Sedan rengöring av gängorna i toppen samt där O-ringarna ska sitta för tändstiftsbrunnarna:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1EM96pj4_94_ipD_Iiu0TDujrJWlEnho9?authuser=0

Hade köpt nya hydrauliskatryckare då de gamla som gått 31'000mil var i varierande skick och har varken tid eller lust att plocka isär 12st.
https://lh3.googleusercontent.com/d/1EOv95vR2rXBUoXI_YUpiMJHiy19GBAP2?authuser=0
Någon enstaka behövde få lite påfyllning med olja, annars blev det bara lite smörjning runt om samt i toppen:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1EQwgZ3Mk6k87uVB7n2sGrJtNBhU8tTe_?authuser=0

Alla på plats:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1EaVgzjxGGO1_wo1DAXn_BAGFJlYz9cbO?authuser=0

Sedan ge sig på kamaxlarna, där första steget är att tabort kamaxelhjulen då dom inte kan va kvar när man sen ska på med hållaren:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1EeX3fJiqP9rJSsKwsm2UvqPiKmIVbP51?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1EfLb-wyoPq7y-EvxF3PNEsqnO-rGmiRt?authuser=0

Sedan sprita rent kamaxelkåpan så det är rent å redo för lim:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1EpkfbmdL4caT7fK8PlBXXMhbOtpHgkiB?authuser=0

Här ser man ett tunt lager med Volvo's rosa packningslim:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1ErdQUfAPLkzLm5kOVGi03XKa2IC1GTod?authuser=0
Tuben med lim är precis tillräckligt för att sätta ihop en motor, använde precis det sista nu till kamaxelkåpan och då tog jag ändå lite för mycket när jag limmade mellandelen till blocket.

I med insugskamaxeln, har lagt monteringsolja i lagerbanorna till båda kamaxlarna, den är röd så syns kanske inte så tydligt mot det rosa, men det är iaf inte lim i lagerbanorna om någon trodde det tongue
https://lh3.googleusercontent.com/d/1F14Vlbjn6tW6Mmwl5qL6GnPnDWi2vbQ-?authuser=0

Båda kamaxlarna på plats, och även hållaren för att hålla kamaxlarna på plats när man monterar kåpan:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1F4rdMaLDOiLGai9jlSICn_qsPw2i3p3B?authuser=0

Sedan skulle man på med fixeringen i bakkant för att hålla kamaxlarna i rätt position när man skruvar ihop det:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1FDu2WACkZpwD-i0ZYtzS0XMDTON0jSxp?authuser=0
https://lh3.googleusercontent.com/d/1FEaoIMAb4emZixdh81l8bWSUQVPwBU95?authuser=0
Sitter även en liten hållare på bakre fixeringen så inte kamaxlarna kan glida av när vänder på kåpan.

På med lite monteringsolja i lagerbanorna och på tryckarna, här fick jag nå hjärnsläpp och tänkte häller på olja snyggt över kamaxeln sen när jag skruvat fast dom... Såklart går ju inte det... Men tror det duger bra med monteringsoljan som jag fick på nu iaf:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1FLS-u_EK1dswLyNsU1OZdXBCzr3S_IVf?authuser=0

Lagt kåpan med kamaxlar på plats:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1FNd39QWBf-OyapOCVOzkwldXZFIy0iZV?authuser=0

Sedan i med "tvingarna", skruva dom i tändstiftshålen och sedan tvinga ner kåpan:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1FVaiGzYBQChiabfIiUbQAB7UADFO_a1N?authuser=0

Och efter det ett j*kla skruvande, 40st(!) skruvar som ska dras 17Nm. Allt klart:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1FbZIhHAmkTREMNg2L4StSlWSwj_G7uE1?authuser=0

Gjorde även en snabb check på baksidan, spåren på kamaxlarna ska ligga parallellt med skarven mellan kåpan och toppen.
Insugssidans spår ska gå på ovansidan av skarven, och avgassidans spår ska gå på undersidan av skarven och det tycker jag dom gjorde!

Insug:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1FfLUY6V4XrEAnFnKQCRPsj5F91t6mAk_?authuser=0

Avgas:
https://lh3.googleusercontent.com/d/1FgoRtnkHPIqJHsN8ICfSskMNP3zNDS8E?authuser=0

Så nästa steg framöver blir att montera kamremmen, det blir också en intressant "process" tongue


Sök