granadadr skrev:
Brådhis skrev:
Mack skrev:
Nåja, det är ju mest bara första upptändningen det tar lite tid innan xenon lyser helt. Efter detta brukar det vara ganska omedelbart, såvida man inte köra jääävligt länge då på halvljuset.
Hittills har jag då inte blivit nämnvärt imponerad av det jag sett av led-ramper. Inte i jämförelse med xenon i alla fall.
Klart där finns superdumperdyra ramper som lyser upp BRA, klart det gör de. Men för de kronorna känns det i min värld inte värt det.
Dessutom framställer folk det som att det tar enormt lång tid att tända ljusen. Det är ju direkt felaktigt. Det tar däremot lite tid innan du har full styrka. Men med moderna kit är det inte i närheten av de 10 sekunder som beskrivs. Redan efter någon sekund passerar dessutom xenonet halogen i ljusstyrka.
nja, jag håller ej med dig där har nya (snabba) ballaster,, och nog tar det 10 sek innan dem lyser fullt,, visst dem passerar halogen snabbt men lyser ej fullt, blir LITE snabbare när man monterar 35w lampor till 50w ballaster
dessutom så sänks kelvin värdet lite,
tror det bästa är en ramp och sen riktiga xenon extraljus,, jag har då tänkt testa w9,, bara läst om dem
Lite olika på ballasterna också...
De första ballasterna jag köpte var Philips LVQ212-300 som når full styrka på några sekunder, men de saknar dessvärre ''Hot Restrike'' funktion och matar på med full styrka varje gång den tänder lamporna. Så i extraljus så håller inte lamporna alltför länge när de matas med närmare 200W och lyser trevligt orange en kort stund efter att man tänder dem igen efter ett möte.
Så köpte kort därefter Morimoto 50W D2 ballaster som TRS skröt med att var snabba på den tiden, men de tag över 10 sekunder på sig att nå full styrka så man blev ju halvt irriterad på dem.
Så gick inte länge förens jag gjorde ett nytt köp från TRS när de hade något samarbete med någon som trimmade Denso Slim D2 ballaster att ge ut runt 100W.
Så köpte två ''Denso Boosted'' ballaster för en hel del pengar.
Och på den tiden så var Kina ''100W'' ballaster rätt så nytt och lamporna och ballasterna hade en massa problem, och orkar inte hålla på med sånt och valde istället att betala typ 3 gånger mera för något som förhoppningsvis håller.
Dessa köpte jag 2012 och har varit monterade hela tiden bakom grillen och fungerar ännu utan problem. De är inte alltför snabba och tar väl närmare 10 sekunder att nå full styrka, men tar endast några sekunder så lyser de ungefär som 35W xenon så man har rätt så bra ljus rätt så snabbt. Lampan brukar även få rätt färgtemperatur före de lyser med full effekt, vilket antyder att de kanske får lite mera än de är gjorda för
Enda nackdelen med dem är lampornas livslängd. Envisas även med att köra med D2S (ballasten har D2 kontakt) och inte hittat några D2S som är gjorda för mer än 35W. Finns de som är 50W men verkar mer eller mindre vara samma sak som 35W lampor.
Testat en hel del olika D2S, mestadels har jag kört med Cnlight 50W. Men även Morimoto 50W (som jag misstänker var samma lampa som Cnlight för runt 10 år sen), Philips 85122, Osram NB Laser och nu senast Elta Vision Pro D2S.
Äger även ett par Philips DL50 Fatboy D2S som är gjorda för 50W+, men det är alltför dyra lampor att bränna upp och är väl troligen omöjligt att få tag på såna idag, så endast testat dem lite för typ 10 år sen. Och det var trevliga lampor med 3900K färgtemperatur och ser mycket mer manliga ut än vanliga xenonlampor
Synd att de slutade tillverkas för troligen över 15 år sen.
Hur som helst så brukar jag byta D2S lamporna varje år eller när någon inte tänder (vilket inte varit något problem senaste tiden utan mera för 10 år sen) och skulle uppskatta att dem efter typ 50 timmar börjar lysa ungefär som med 55W ballaster.
Så den stora frågan jag har är om någon vet av några D2S lampor som tål lite mera effekt?
Sen så vet jag inte om dessa vill tända några ''100W'' lampor när de vanligen har längre elektrodavstånd, och dessa är gjorda för 35W lampor och troligen skulle tro att något är fel med en sån lampa och inte tända den.
Tror största anledningen till att det inte finns några snabba eftermarknads ballaster idag är främst för att de ska vara ''canbus'' och allt annat skit och därför inte kan dra alltför mycket kräm.
Ska du ha snabba ballaster idag till NBB så är det Osram 45W Booster och Osram D1S lampor som gäller vad jag vet. Men då kostar det mera än ett 55W kit.
Ska du ha NBB som lyser fullt direkt och vill ha lägre färgtemperatur så kan jag tipsa om Osram 64623 HLX, som är halogen och lyser aningen starkare än 35W xenon. Men då krävs lite DIY och lamphållare med GY6.35 sockel vilket inte är lätt att hitta som tål mera effekt än typ 50W, tror jag själv har lamphållare som är gjord för max 50W men funkat bra i flera år för mig fastän lampan drar runt 130W. Fördelen är att man även får lite mindre höjd på ljusbilden än med D2S och lite mera bredd. Höjden på ljusbilden går att justera enligt hur långt in/ut lampan kommer i reflektorn. Men likt xenon har man en starkare punkt i mitten av ljusbilden men aningen mindre tydlig jämfört med xenon, pga. glödtrådens utformning. Men det gör även att länden påverkas lite och ett av dessa lyser ''endast'' runt 600 meter med glödtråden i reflektorns brännpunkt.
Här kommer lite hur det jag har lyser:
Bilden längst upp är Optibeam Super Captain Dual 800 som lyser med full effekt. Och man ser ju rätt så tydligt att ljusstyrkan är det inget fel på.
Andra bilden är NBB fjärr med Denso Boosted ballasterna och Elta D2S 4300K lampor.
Tredje är 3 stycken NBB fjärr med Osram 64623 HLX halogen med ett som lyser rakt fram och de två andra är ställda att lysa rätt så brett. Funkar bra med de övriga men endast halogen kan beroende på vägen man kör på bli lite som tre punkter fastän man inte direkt ser punkterna på varsin sida av vägen i bilden.
Och längst ner lyser allt.
Syns rätt så bra att Optibeam rampen lyser upp en hel del en bit framför bilen på vägen där man inte har någon nytta av ljuset och bara blir bländad själv. För att inte tala om hur snabbt den lyser upp träden fullständigt. Som sagt så ljusstyrka finns det i den, men lite mer begränsad spridning på höjden skulle göra den mer eller mindre perfekt.