3106
Sök

Ledramp

18 Inlägg
3 augusti
Trådstartare
#1
Hej alla
Ny på detta forum, men fattar det finns en massa kompetens. Köpt en v60 cross country  - 16 som jag vill ha riktigt bra lyse på, då vi kör på mörka landsvägar, med mycket vilt. Hur ska jag tänka? Prisklass? Märke? Osv...försökt googla, men orkar faan inte sätta mig in...
Mvh
Henrik

3 194 Inlägg
3 augusti
#2
Handlar väl mest om hur du vill dom ska sitta. 
Dolt eller synligt.
Ramp eller "traditionella".
Hur många...
Även runda finns med LED.

Storleken fysiskt begränsas av ovan.

Rent märkesmässigt är det mindre noga.  Lite får man vad man betalar för, men även billiga är inte dåliga.

Hur man får till styrningen av reläet/en till extraljusen skiljer stort mellan bilar idag.  Vissa är i princip förberedda, andra kan kopplas traditionellt och andra kräver en CAN avlyssnare.

Generellt brukar jag säga:
Ju starkare helljus, desto sämre upplever du halvljuset när du bländar av. Mänskliga ögat hinner inte med. Biologisk begränsning.
Så väl avvägt.

Sen i skog är ju spridningen viktigare än längden. Du ser hellre djur och annat i skogs/vägkanten relativt nära än typ 1km bort. Dom är bekymmer om typ 20-30sek.  Du vill ha koll inom AGERA NU främst.  Inte AGERA NYSS som orginal helljus ofta är.

18 Inlägg
3 augusti
Trådstartare
#3
Tack som faan...tänkte väl en rätt diskret ramp, har ingen aning hur den monteras å så, men det får nån annan göra...ser ju att man kan få en för 1000- 15000..typ...var bör man lägga sig för att bli nöjd i både kvalitee och funktion? Har du tips på nån bra sida, där jag kan köpa komplett sats, med monteringsprylar å allt?
Tacksam för svar, då jag är helt "grön" I frågan

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
3 augusti
#4
Enda ledrampen jag har köpt själv var en Swedstuff rak 90w ifrån *Valostore (*tror jag).
Hade den i flera år på flera olika bilar.
Kostade under 2000kr för en komplett sats.

Det enda misstaget var att jag köpte en rak istället för välvd, hade önskat mer spridning ner i dikeskanterna.
Däremot så var 90 watt alldeles lagom, det blev liksom inte kolsvart när man slog av helljuset.
Så som Mossan1 är inne på.

Up the RA

1 508 Inlägg
3 augusti
#5
Jag har ingen nu, men använt Lazer-ramper tidigare och gillar dem. Lite dyrare men bra kvalitet. Jag monterade på en vanlig "regskylthållare". (typ: https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely … 2000018742).

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

18 Inlägg
3 augusti
Trådstartare
#6
Tack som faan igen...mycke klokare nu

2 037 Inlägg
3 augusti
#7
Det där med att starka extraljus skulle påverka att halvljuset upplevs som svagt efter avbländning stämmer väl delvis.
Största orsaken är att extraljusen lyser för mycket där halvljuset lyser, med andra ord 50-100 meter fram på vägen. Och det beror vanligen på att ljusbilden är för hög eller extraljusen lågt monterat. Har man extraljus som har bra ljusbild och är inte alltför lågt monterat så kan man nästan ha hur mycket ljus som helst utan att påverkas av ''svagt'' halvljus när man bländar av. Sen så påverkas det ju även av vägen om man bländar av i en kurva där skogen rakt fram lyses upp starkt så blir man ju bländad av sig själv eller om man börjar köra uppför en backe eller nerför en backe där ljuset lyser på vägen nära bilen.

Sen så gäller det att välja extraljus enligt vägarna man kör på.
Exempelvis mycket kurvor eller vägar med lägre hastighet så satsa på bred ljusbild.
Raka vägar så är det trevligt med längd på ljuset, men man vill ju ändå ha lite bredd på ljuset.

Men bred ljusbild på exempelvis vägar med tät skog nära på sidorna av vägen kan även vara negativt när man får starkt ljus nära bilen på båda sidorna som man blir mer eller mindre bländad av.

Sen skulle jag rekommendera att köpa 5000K eller lägre när det gäller färgtemperatur. Exempelvis Lazer använder vad jag vet endast 5000K förutom någon som de även har gult ljus på.

Kör själv med en Optibeam Super Captain Dual 800 på taket.
Och ljusstyrkan är det inget fel på med 30 000 lumen och rätt så optimal bredd på ljuset och lite starkare ljus rakt fram.
Men höjden på ljusbilden är enligt mig alldeles för hög fastän jag har den monterat på taket.
Ljusbilden börjar lysa på vägen ungefär 50 meter framför bilen och ändå lyser den upp i trädtopparna typ 150 meter fram, vilket är rätt så onödigt när man inte är någon fågelskådare.
Skulle troligtvis upplevas som bättre med 15 000 lumen och endast halva höjden på ljusbilden.
Men troligtvis skulle den vara rätt så optimal på taket på en paketbil eller lastbil.

Ska du ha bred ljusbild så är Lazer Linear serien ett bra val men kostar en hel del, enda nackdelen förutom priset är väl att de har rätt så hög ljusbild.
De är även rätt så små på djupet och höjden så borde gå att klämma in nästan var som helst, och finns i massa olika storlekar.

Lazer Sentinel Elite är väl troligtvis det mest optimala ledextraljuset med bred och rätt så lång ljusbild, utan onödig höjd. Har ju även fördelen att det ser bra ut.
Men som sagt den stora nackdelen är just priset.

Finns hur mycket som helst att välja på när det kommer till led extraljus, synd bara att det verkar vara svårt att hitta några extraljustest nuförtiden.

4 146 Inlägg
3 augusti
#8
Kollar du billiga ljusramper så kan man inte lita över huvudtaget på effektsifforna.

Jag hade en 52" ramp för runt 1000 kr från ebay.

Den var på 680w enligt säljaren.

Mätte upp det till 78w.... men den lös som fan ändå.

Kolla vilka mått som passar och kolla sedan typ valostore och youtube vilket extraljus du tycker funkar bra.

Jag har hört från flera bekanta och kollegor att dom är väldigt nöjda med ramper från Strands.(svenskt)

Men Strands kostar en slant också.

Min erfarenhet är att du inte får en dubbelt så bra ramp för att du läger 2-3 ggr pengarna. Även 1000-1500 kr ramperna är en bra lyft över orginal helljus även om man har xenon.
Senast redigerat av zemet (3 augusti )


18 Inlägg
7 augusti
Trådstartare
#9
Tack som faan, för era tankar

3 194 Inlägg
7 augusti
#10
zemet skrev:
Kollar du billiga ljusramper så kan man inte lita över huvudtaget på effektsifforna.

Jag hade en 52" ramp för runt 1000 kr från ebay.

Den var på 680w enligt säljaren.

Mätte upp det till 78w.... men den lös som fan ändå.

Precis så är det.
Inte lika extrem skillnad som "zemet" men jag har 2st runda "80w" LED fjärrljus.
Men dom drar bara 8.5 Ampere (tillsammans) när dom lyser.
12v x 8.5A =ca 102w = ca 51W var.

Teoretiskt, skulle dom dra:
80w + 80w=160w.  160w / 12v= 13.3A.

Men dom lyser tillräckligt bra för oss.
Kostade inte skjortan, och dom passar bra på bilen estetiskt också.
Senast redigerat av Mossan1 (7 augusti )

* Voff voff *
10 582 Inlägg
8 augusti
#11
Jesper328 skrev:
Det enda misstaget var att jag köpte en rak istället för välvd, hade önskat mer spridning ner i dikeskanterna.

Kan lugna dig här med att det är betydligt större skillnad mellan ramp och ramp än på rak och välvd. Välvda ramper är bara en design-grej, inte funktion.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 392 Inlägg
8 augusti
#12
jag har flertal ramper,, jag är INTE imponerad över dess ljus, det trevligaste lyset jag har är faktiskt Sim runda extraljus med 35w xenonlampor 55w ballaster,, men nackdelen med xenon är ju att det tar typ 10 år å tända,, ca(10)sek irl wink men känns länge,,  dessa lysen lyser ca 600 meter effektivt, har även nbb med 55w xenon,, lyser braaa,, men ej trevlig ljusbild,, nästa upsättning blir nog phoenix w9,,  dem har fått bra kritik,  smile
mina ramper har jag bara som stöd idag,, inget jag vill ha på mörka vägar här i Norrland smile


2 037 Inlägg
10 augusti
#13
Brådhis skrev:
Jesper328 skrev:
Det enda misstaget var att jag köpte en rak istället för välvd, hade önskat mer spridning ner i dikeskanterna.

Kan lugna dig här med att det är betydligt större skillnad mellan ramp och ramp än på rak och välvd. Välvda ramper är bara en design-grej, inte funktion.

Ja, hur ljusbilden är beror på reflektorn och ljuskällan (lysdioden i detta fall). Men det är klart om det finns en välvd och en rak med samma reflektorer och lysdioder så lyser den välvda bredare.

granadadr skrev:
jag har flertal ramper,, jag är INTE imponerad över dess ljus, det trevligaste lyset jag har är faktiskt Sim runda extraljus med 35w xenonlampor 55w ballaster,, men nackdelen med xenon är ju att det tar typ 10 år å tända,, ca(10)sek irl wink men känns länge,,  dessa lysen lyser ca 600 meter effektivt, har även nbb med 55w xenon,, lyser braaa,, men ej trevlig ljusbild,, nästa upsättning blir nog phoenix w9,,  dem har fått bra kritik,  smile
mina ramper har jag bara som stöd idag,, inget jag vill ha på mörka vägar här i Norrland smile

NBB fjärr har lite speciell ljusbild när den har en kraftigare ljuspunkt i mitten av ljusbilden. Hade varit trevligt om de haft en version utan slät yta på båda sidorna i reflektorn, som hade haft en jämn och bred ljusbild istället.
Har man exempelvis två NBB fjärr så är det lite som att ha 4 extraljus där två är punktljus och två är fjärr. Man kan väl kalla det för en kombination av både fjärr och punktljus.
Nackdelen är ju även om man tar två NBB som exempel att man inte kan påverka bredden så mycket, utan är mer eller mindre att de ska lysa rakt fram eller endast lite justering åt sidorna. Ställer man dem att lysa långt åt sidorna så får man starka punkter snett ut i skogen och tappar en hel del längd framåt.

NBB lyser som sagt riktigt bra på en rak väg med skog på sidorna när man inte direkt ser punkterna utan har jämnt ljus typ en kilometer framåt, men kurvigare vägar så vill man ha mera bredd och jämnare ljusbild. Tycker även personligen NBB funkar bäst om man endast har 2 eller 3 extraljus som lyser mer eller mindre rakt fram.

Två ''vanliga'' fjärr kan man ju vanligen justera så att man har så båda ljusbilderna lyser bredvid varandra om man vill ha maximal bredd, och desto mera de överlappar i mitten desto mera längd får man.

Har inte testat W9 personligen men de är punktljus enligt bilderna jag sett både på reflektorn och även hur de lyser. De verkar ha en hel del ströljus vilket är fördelaktigt åt sidorna men på vägen framför bilen är det mindre bra när man bländar sig själv.
Skulle personligen inte säga det är ett bättre extraljus än NBB fjärr när det kommer till ljusbild. Men som sagt så har jag inte testat W9:orna personligen.

Ingen större skillnad mellan runda och ramper när det kommer till ledextraljus. Enda direkta fördelen med runda är att man kan justera för mera bredd eller mera ljus rakt fram, vilket man inte kan om man bara har en ledramp.


Rampen jag har på taket (Optibeam Super Captain Dual 800) lyser mer eller mindre som 8 stycken NBB med 55W xenon när det kommer till ljusstyrka.
Men höjden på ljusbilden är så onödigt hög så typ hälften av ljusbilden lyser åt kråkorna, och även bländar mig själv en aning på vägen framför bilen.

Rampen jag hade före var en X-Vision Genesis 1300 och fastän den lyste ungefär endast som 3 NBB så hade man nästan samma ljusstyrka där man behöver ljuset. Den å andra sidan hade på gränsen till för låg ljusbild monterad på taket. Och den hade även rätt så jämnstarkt ljus över hela bredden av ljusbilden så om det var skog nära vägen så blev man mer eller mindre bländad av det, men då kunde man ju alltid sälla ner till godkänt läge och slippa bli bländad av sig själv.

Forummoderator
26 339 Inlägg
10 augusti
#14
granadadr skrev:
jag har flertal ramper,, jag är INTE imponerad över dess ljus, det trevligaste lyset jag har är faktiskt Sim runda extraljus med 35w xenonlampor 55w ballaster,, men nackdelen med xenon är ju att det tar typ 10 år å tända,, ca(10)sek irl wink men känns länge,,  dessa lysen lyser ca 600 meter effektivt, har även nbb med 55w xenon,, lyser braaa,, men ej trevlig ljusbild,, nästa upsättning blir nog phoenix w9,,  dem har fått bra kritik,  smile
mina ramper har jag bara som stöd idag,, inget jag vill ha på mörka vägar här i Norrland smile

Nåja, det är ju mest bara första upptändningen det tar lite tid innan xenon lyser helt. Efter detta brukar det vara ganska omedelbart, såvida man inte köra jääävligt länge då på halvljuset.
Hittills har jag då inte blivit nämnvärt imponerad av det jag sett av led-ramper. Inte i jämförelse med xenon i alla fall.
Klart där finns superdumperdyra ramper som lyser upp BRA, klart det gör de. Men för de kronorna känns det i min värld inte värt det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

* Voff voff *
10 582 Inlägg
10 augusti
#15
Mack skrev:
granadadr skrev:
jag har flertal ramper,, jag är INTE imponerad över dess ljus, det trevligaste lyset jag har är faktiskt Sim runda extraljus med 35w xenonlampor 55w ballaster,, men nackdelen med xenon är ju att det tar typ 10 år å tända,, ca(10)sek irl wink men känns länge,,  dessa lysen lyser ca 600 meter effektivt, har även nbb med 55w xenon,, lyser braaa,, men ej trevlig ljusbild,, nästa upsättning blir nog phoenix w9,,  dem har fått bra kritik,  smile
mina ramper har jag bara som stöd idag,, inget jag vill ha på mörka vägar här i Norrland smile

Nåja, det är ju mest bara första upptändningen det tar lite tid innan xenon lyser helt. Efter detta brukar det vara ganska omedelbart, såvida man inte köra jääävligt länge då på halvljuset.
Hittills har jag då inte blivit nämnvärt imponerad av det jag sett av led-ramper. Inte i jämförelse med xenon i alla fall.
Klart där finns superdumperdyra ramper som lyser upp BRA, klart det gör de. Men för de kronorna känns det i min värld inte värt det.

Dessutom framställer folk det som att det tar enormt lång tid att tända ljusen. Det är ju direkt felaktigt. Det tar däremot lite tid innan du har full styrka. Men med moderna kit är det inte i närheten av de 10 sekunder som beskrivs. Redan efter någon sekund passerar dessutom xenonet halogen i ljusstyrka. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 137 Inlägg
10 augusti
#16
Dom här lyser ganska bra i sidled:
https://www.aliexpress.com/item/1005006 … ry_from%3A

Dom här borde lysa ganska bra dessa med:
https://www.aliexpress.com/item/1005006 … ry_from%3A

försökt att montera beads på + ledare för avstörning innanför kåpan samt någon konding på ca 100-470nF :
https://www.tme.eu/se/details/rrh-79-30 … or/richco/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

7 392 Inlägg
10 augusti
#17
Brådhis skrev:
Mack skrev:
granadadr skrev:
jag har flertal ramper,, jag är INTE imponerad över dess ljus, det trevligaste lyset jag har är faktiskt Sim runda extraljus med 35w xenonlampor 55w ballaster,, men nackdelen med xenon är ju att det tar typ 10 år å tända,, ca(10)sek irl wink men känns länge,,  dessa lysen lyser ca 600 meter effektivt, har även nbb med 55w xenon,, lyser braaa,, men ej trevlig ljusbild,, nästa upsättning blir nog phoenix w9,,  dem har fått bra kritik,  smile
mina ramper har jag bara som stöd idag,, inget jag vill ha på mörka vägar här i Norrland smile

Nåja, det är ju mest bara första upptändningen det tar lite tid innan xenon lyser helt. Efter detta brukar det vara ganska omedelbart, såvida man inte köra jääävligt länge då på halvljuset.
Hittills har jag då inte blivit nämnvärt imponerad av det jag sett av led-ramper. Inte i jämförelse med xenon i alla fall.
Klart där finns superdumperdyra ramper som lyser upp BRA, klart det gör de. Men för de kronorna känns det i min värld inte värt det.

Dessutom framställer folk det som att det tar enormt lång tid att tända ljusen. Det är ju direkt felaktigt. Det tar däremot lite tid innan du har full styrka. Men med moderna kit är det inte i närheten av de 10 sekunder som beskrivs. Redan efter någon sekund passerar dessutom xenonet halogen i ljusstyrka. smile

nja, jag håller ej med dig där har nya (snabba) ballaster,, och nog tar det 10 sek innan dem lyser fullt,,  visst dem passerar halogen snabbt men lyser ej fullt, blir LITE snabbare när man monterar 35w lampor till 50w ballaster smile dessutom så sänks kelvin värdet lite,

tror det bästa är en ramp och sen riktiga xenon extraljus,,  jag har då tänkt testa w9,, bara läst om dem smile
Senast redigerat av granadadr (10 augusti )


2 037 Inlägg
12 augusti
#18
granadadr skrev:
Brådhis skrev:
Mack skrev:

Nåja, det är ju mest bara första upptändningen det tar lite tid innan xenon lyser helt. Efter detta brukar det vara ganska omedelbart, såvida man inte köra jääävligt länge då på halvljuset.
Hittills har jag då inte blivit nämnvärt imponerad av det jag sett av led-ramper. Inte i jämförelse med xenon i alla fall.
Klart där finns superdumperdyra ramper som lyser upp BRA, klart det gör de. Men för de kronorna känns det i min värld inte värt det.

Dessutom framställer folk det som att det tar enormt lång tid att tända ljusen. Det är ju direkt felaktigt. Det tar däremot lite tid innan du har full styrka. Men med moderna kit är det inte i närheten av de 10 sekunder som beskrivs. Redan efter någon sekund passerar dessutom xenonet halogen i ljusstyrka. smile

nja, jag håller ej med dig där har nya (snabba) ballaster,, och nog tar det 10 sek innan dem lyser fullt,,  visst dem passerar halogen snabbt men lyser ej fullt, blir LITE snabbare när man monterar 35w lampor till 50w ballaster smile dessutom så sänks kelvin värdet lite,

tror det bästa är en ramp och sen riktiga xenon extraljus,,  jag har då tänkt testa w9,, bara läst om dem smile

Lite olika på ballasterna också...

De första ballasterna jag köpte var Philips LVQ212-300 som når full styrka på några sekunder, men de saknar dessvärre ''Hot Restrike'' funktion och matar på med full styrka varje gång den tänder lamporna. Så i extraljus så håller inte lamporna alltför länge när de matas med närmare 200W och lyser trevligt orange en kort stund efter att man tänder dem igen efter ett möte.
Så köpte kort därefter Morimoto 50W D2 ballaster som TRS skröt med att var snabba på den tiden, men de tag över 10 sekunder på sig att nå full styrka så man blev ju halvt irriterad på dem.
Så gick inte länge förens jag gjorde ett nytt köp från TRS när de hade något samarbete med någon som trimmade Denso Slim D2 ballaster att ge ut runt 100W.
Så köpte två ''Denso Boosted'' ballaster för en hel del pengar.
Och på den tiden så var Kina ''100W'' ballaster rätt så nytt och lamporna och ballasterna hade en massa problem, och orkar inte hålla på med sånt och valde istället att betala typ 3 gånger mera för något som förhoppningsvis håller.
Dessa köpte jag 2012 och har varit monterade hela tiden bakom grillen och fungerar ännu utan problem. De är inte alltför snabba och tar väl närmare 10 sekunder att nå full styrka, men tar endast några sekunder så lyser de ungefär som 35W xenon så man har rätt så bra ljus rätt så snabbt. Lampan brukar även få rätt färgtemperatur före de lyser med full effekt, vilket antyder att de kanske får lite mera än de är gjorda för wink
Enda nackdelen med dem är lampornas livslängd. Envisas även med att köra med D2S (ballasten har D2 kontakt) och inte hittat några D2S som är gjorda för mer än 35W. Finns de som är 50W men verkar mer eller mindre vara samma sak som 35W lampor.
Testat en hel del olika D2S, mestadels har jag kört med Cnlight 50W. Men även Morimoto 50W (som jag misstänker var samma lampa som Cnlight för runt 10 år sen), Philips 85122, Osram NB Laser och nu senast Elta Vision Pro D2S.

Äger även ett par Philips DL50 Fatboy D2S som är gjorda för 50W+, men det är alltför dyra lampor att bränna upp och är väl troligen omöjligt att få tag på såna idag, så endast testat dem lite för typ 10 år sen. Och det var trevliga lampor med 3900K färgtemperatur och ser mycket mer manliga ut än vanliga xenonlampor smile Synd att de slutade tillverkas för troligen över 15 år sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172447/172447-495a80caaf188e6f11074b37162b8334.jpg

Hur som helst så brukar jag byta D2S lamporna varje år eller när någon inte tänder (vilket inte varit något problem senaste tiden utan mera för 10 år sen) och skulle uppskatta att dem efter typ 50 timmar börjar lysa ungefär som med 55W ballaster.

Så den stora frågan jag har är om någon vet av några D2S lampor som tål lite mera effekt?

Sen så vet jag inte om dessa vill tända några ''100W'' lampor när de vanligen har längre elektrodavstånd, och dessa är gjorda för 35W lampor och troligen skulle tro att något är fel med en sån lampa och inte tända den.


Tror största anledningen till att det inte finns några snabba eftermarknads ballaster idag är främst för att de ska vara ''canbus'' och allt annat skit och därför inte kan dra alltför mycket kräm.
Ska du ha snabba ballaster idag till NBB så är det Osram 45W Booster och Osram D1S lampor som gäller vad jag vet. Men då kostar det mera än ett 55W kit.

Ska du ha NBB som lyser fullt direkt och vill ha lägre färgtemperatur så kan jag tipsa om Osram 64623 HLX, som är halogen och lyser aningen starkare än 35W xenon. Men då krävs lite DIY och lamphållare med GY6.35 sockel vilket inte är lätt att hitta som tål mera effekt än typ 50W, tror jag själv har lamphållare som är gjord för max 50W men funkat bra i flera år för mig fastän lampan drar runt 130W. Fördelen är att man även får lite mindre höjd på ljusbilden än med D2S och lite mera bredd. Höjden på ljusbilden går att justera enligt hur långt in/ut lampan kommer i reflektorn. Men likt xenon har man en starkare punkt i mitten av ljusbilden men aningen mindre tydlig jämfört med xenon, pga. glödtrådens utformning. Men det gör även att länden påverkas lite och ett av dessa lyser ''endast'' runt 600 meter med glödtråden i reflektorns brännpunkt.

Här kommer lite hur det jag har lyser:
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172447/172447-4ae3d7295132d0e4586ca2b433f46709.jpg
Bilden längst upp är Optibeam Super Captain Dual 800 som lyser med full effekt. Och man ser ju rätt så tydligt att ljusstyrkan är det inget fel på.
Andra bilden är NBB fjärr med Denso Boosted ballasterna och Elta D2S 4300K lampor.
Tredje är 3 stycken NBB fjärr med Osram 64623 HLX halogen med ett som lyser rakt fram och de två andra är ställda att lysa rätt så brett. Funkar bra med de övriga men endast halogen kan beroende på vägen man kör på bli lite som tre punkter fastän man inte direkt ser punkterna på varsin sida av vägen i bilden.
Och längst ner lyser allt.
Syns rätt så bra att Optibeam rampen lyser upp en hel del en bit framför bilen på vägen där man inte har någon nytta av ljuset och bara blir bländad själv. För att inte tala om hur snabbt den lyser upp träden fullständigt. Som sagt så ljusstyrka finns det i den, men lite mer begränsad spridning på höjden skulle göra den mer eller mindre perfekt.


Sök