2576
Sök

Besiktiga bil - vill sälja

4 Inlägg
13 augusti
Trådstartare
#1
Hej,

Jag är en riktig amatör när det kommer till bilar, så därför hoppas jag att någon vänlig och bilkunnig själ kan komma med lite råd.

Jag har en Opel Astra, årsmodell 2010, som jag nyligen lämnade in på service. De gjorde en rutinkontroll och återkom med några fel de hittade på den. De sa bland annat att bromsskivor inklusive belägg både fram och bak behöver bytas (pga rost). Även en yttre drivaxelknut (damask) var sliten och behövde bytas. Notan för detta var emellertid relativt hög, skulle landa på runt 13 000 kr (mekonomen).

Jag vill i ärlighetens namn bara bli av med bilen och sälja den. Bilen måste dock besiktigas snart. Min fråga är vad ni bättre vetande hade gjort? Måste alla ovanstående punkter åtgärdas för att bilen ska gå igenom besiktningen? Är 13 000 kr rimligt för jobbet?

Tack på förhand!

/En villrådig själ

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 156 Inlägg
13 augusti
#2
Elaijten skrev:
Hej,

Jag är en riktig amatör när det kommer till bilar, så därför hoppas jag att någon vänlig och bilkunnig själ kan komma med lite råd.

Jag har en Opel Astra, årsmodell 2010, som jag nyligen lämnade in på service. De gjorde en rutinkontroll och återkom med några fel de hittade på den. De sa bland annat att bromsskivor inklusive belägg både fram och bak behöver bytas (pga rost). Även en yttre drivaxelknut (damask) var sliten och behövde bytas. Notan för detta var emellertid relativt hög, skulle landa på runt 13 000 kr (mekonomen).

Jag vill i ärlighetens namn bara bli av med bilen och sälja den. Bilen måste dock besiktigas snart. Min fråga är vad ni bättre vetande hade gjort? Måste alla ovanstående punkter åtgärdas för att bilen ska gå igenom besiktningen? Är 13 000 kr rimligt för jobbet?

Tack på förhand!

/En villrådig själ
Det enda säkra sättet är att åka och besikta bilen för ingen här på forumet kan säga om bilen går igenom besiktningen eller inte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 Inlägg
13 augusti
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
Elaijten skrev:
Hej,

Jag är en riktig amatör när det kommer till bilar, så därför hoppas jag att någon vänlig och bilkunnig själ kan komma med lite råd.

Jag har en Opel Astra, årsmodell 2010, som jag nyligen lämnade in på service. De gjorde en rutinkontroll och återkom med några fel de hittade på den. De sa bland annat att bromsskivor inklusive belägg både fram och bak behöver bytas (pga rost). Även en yttre drivaxelknut (damask) var sliten och behövde bytas. Notan för detta var emellertid relativt hög, skulle landa på runt 13 000 kr (mekonomen).

Jag vill i ärlighetens namn bara bli av med bilen och sälja den. Bilen måste dock besiktigas snart. Min fråga är vad ni bättre vetande hade gjort? Måste alla ovanstående punkter åtgärdas för att bilen ska gå igenom besiktningen? Är 13 000 kr rimligt för jobbet?

Tack på förhand!

/En villrådig själ
Det enda säkra sättet är att åka och besikta bilen för ingen här på forumet kan säga om bilen går igenom besiktningen eller inte.

/Benny
Tack för snabbt svar!

Det bästa, tolkar jag det som, är helt enkelt att besikta den och sedan ta det där ifrån. Man får helt enkelt ta kostnaden för en presumtiv ombesiktning.

Går det att säga något om Mekonomens offert med avseende på priset?
Senast redigerat av Elaijten (13 augusti )

Diagnostekniker
2 588 Inlägg
13 augusti
#4
13.000kr för bromsar och en drivknut/drivaxel är dyrt för en gammal Astra.
Kompl. drivaxel får du ifrån skroten för under tusenlappen, och 4x skivor + belägg är kanske runt 4-5.000kr hos mekonomen.
Kanske 2-3k hos annan leverantör.

Sen beror ju detta på hur de har bedömt skivorna.
?Rost?.. finns kanske ingen anledning att byta bromsarna OM de inte är så pass rostiga att de ej går att rädda.
Men då ska bilen ha stått i flera månader isåfall.

Kör en besiktning och sälj bilen med de felen de hittar och du känner till.
Du spar nog pengar på att skippa reparation, och din bilmodell drar till sig ett klientel som tror att allt är gratis.
Mekonomen är ofta skit, har själv arbetat på en ansluten verkstad.
Senast redigerat av Jesper328 (13 augusti )

Up the RA

829 Inlägg
13 augusti
#5
Mekonomen är ofta lurendrejeri som vill byta allt på bilen så den är i nyskick

Sälj den som den är nu och stå ut med skam bud och att det kommer 4 till 6 personer i samma sällskap och alla är bilmekaniker och kryllar som myror på en sockerbit över din bil för att skrika till varandra på ett språk du antagligen inte pratar

Lycka till från botten av mitt hjärta

4 106 Inlägg
13 augusti
#6
Ut och bromsa hårt några gånger.

Dra upp i 120 och sen full broms ner till stillastående.
Gör så 3-4 gånger så har du nog fått bort den värsta rosten sen.

Boka besiktning och kolla vad dom säger.
Att du lägger 13K på att byta diverse delar är ingen garanti att du inte åker på problem med tex avgasrening eller dåliga strålkastare.

Så det bästa är att åka till besiktningen och få en arbetslista.

Mvh


3 350 Inlägg
13 augusti
#7
Ta en bild på skivorna.


Fri fart för ett fritt folk!
13 957 Inlägg
16 augusti
#8
Jesper328 skrev:
13.000kr för bromsar och en drivknut/drivaxel är dyrt för en gammal Astra.
Kompl. drivaxel får du ifrån skroten för under tusenlappen, och 4x skivor + belägg är kanske runt 4-5.000kr hos mekonomen.
Kanske 2-3k hos annan leverantör.

Sen beror ju detta på hur de har bedömt skivorna.
?Rost?.. finns kanske ingen anledning att byta bromsarna OM de inte är så pass rostiga att de ej går att rädda.
Men då ska bilen ha stått i flera månader isåfall.

Kör en besiktning och sälj bilen med de felen de hittar och du känner till.
Du spar nog pengar på att skippa reparation, och din bilmodell drar till sig ett klientel som tror att allt är gratis.
Mekonomen är ofta skit, har själv arbetat på en ansluten verkstad.
finns väll ingen vättig människa som köper delar i sverige..  värsta ocker priserna..  jag gav typ 500kr för 4st bromskivor och belägg till min polo från ebay.de smile

Kör fort så hinner inget hända...

2 332 Inlägg
17 augusti
#9
Man kan få liv i dom flesta bromsar så länge hjulen går runt.
Jag rörde nyligen min 945a som stått ute, orörd, i 3 år. Dom bromsarna satt duktigt(konstigt va?), men när dom väl släppte och bilen började rulla så var det bara ut och bromsa... Tror jag klockade nästan en mil totalt som jag gasade och bromsade ner den innan jag blev nöjd med hur skivorna såg ut(och bilen orkade driva mer än 50km/h på 2an, automat, från början tvärdog den typ så fort den försökte kasta i 3an :p).

Dom bromsarna gick igenom besiktningen utan minsta lilla problem!


Fri fart för ett fritt folk!
13 957 Inlägg
17 augusti
#10
Lucif3r skrev:
Man kan få liv i dom flesta bromsar så länge hjulen går runt.
Jag rörde nyligen min 945a som stått ute, orörd, i 3 år. Dom bromsarna satt duktigt(konstigt va?), men när dom väl släppte och bilen började rulla så var det bara ut och bromsa... Tror jag klockade nästan en mil totalt som jag gasade och bromsade ner den innan jag blev nöjd med hur skivorna såg ut(och bilen orkade driva mer än 50km/h på 2an, automat, från början tvärdog den typ så fort den försökte kasta i 3an :p).

Dom bromsarna gick igenom besiktningen utan minsta lilla problem!
oxå den erfarenheten   haft bilar som stått och bromskivorna varit totalt sönderrostade men endå fått liv i dom efter ett par hårda inbromsningar..    jag brukar köra så fort biljäveln går sen mosa på bromsen ett par gånger sen brukar dom vara perfekta.. och rulla igenom ua

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 588 Inlägg
17 augusti
#11
Growe skrev:
Jesper328 skrev:
13.000kr för bromsar och en drivknut/drivaxel är dyrt för en gammal Astra.
Kompl. drivaxel får du ifrån skroten för under tusenlappen, och 4x skivor + belägg är kanske runt 4-5.000kr hos mekonomen.
Kanske 2-3k hos annan leverantör.

Sen beror ju detta på hur de har bedömt skivorna.
?Rost?.. finns kanske ingen anledning att byta bromsarna OM de inte är så pass rostiga att de ej går att rädda.
Men då ska bilen ha stått i flera månader isåfall.

Kör en besiktning och sälj bilen med de felen de hittar och du känner till.
Du spar nog pengar på att skippa reparation, och din bilmodell drar till sig ett klientel som tror att allt är gratis.
Mekonomen är ofta skit, har själv arbetat på en ansluten verkstad.
finns väll ingen vättig människa som köper delar i sverige..  värsta ocker priserna..  jag gav typ 500kr för 4st bromskivor och belägg till min polo från ebay.de smile
Beror ju lite på om man skruvar själv eller ej. smile
Tänk om TS hade ägt en MK7 Golf eller liknande, då kanske det inte hade känts konstigt för honom/henne att pynta 13 lax för lite bromsar och en drivknut även om man kan göra det för halva priset hos en mindre verkstad som inte använder överprisade Promeister delar. smile

Up the RA

4 Inlägg
28 augusti
Trådstartare
#12
Stort tack för alla goda råd och svar! Vi gjorde så att vi åkte till besiktningen och struntade i Mekonomen. Bromsarna gick igenom, men de hittade lite andra skavanker på den. Stort tack till alla!
Senast redigerat av Elaijten (28 augusti )


Sök