1861
Sök

Kraftiga Vibrationer vid vänster sväng Volvo v50 D2

85 Inlägg
16 augusti
Trådstartare
#1
Hej! Har problem med vibrationer vid gaspådrag vid 25-35 och vid vänstersväng blir det mycket värre i den hastigheten.
Jag har bytt och gjort följande för att fiska få fixat felet.

Hjulinställning.
Drivaxel höger och vänster. Höger har verkstan bytt 2 gånger för att vara säker på att det inte är den som är trasig.
Nya däck.
Motorfäste nedre bak
Länkarmar och fjädrar m.m känns bra.

När vi drog husvagnen i uppförsbacken eller vid acceleration så vibrerar bilen som bara den. Bilen stutsade nästan upp och ner när vi köra upp för en brant backe och svängde i kurvorna. Kändes som nått av hjulen vobblade. Så jag vet att det är nått i framvagnen som är kast. Och när jag kör utan husvagn så kommer vibbrationer (guppar nästan lite) vid acceleration och det känns mest på 2 växel vid 1800-2400 varv i hastigheten 25-35.

Nån som har nått tips på vad jag ska göra nu?
Senast redigerat av fredrik250cc (2 september )

249 Inlägg
17 augusti
#2
V50 och D2 motorn, vilka fjädrar sitter på bilen, är den standard eller sänkt eller kanske rent av beställd med T5 fjädrarna från fabrik?
Om den är sänkt eller har T5ans fjädrar så ska den också ha drivaxlar för det låga chassiet, kortare axlar.
Dock märks detta redan i betydligt lägre farter och helst då när man svänger
Kolla även länkarmarna, slitna sådana gör det inte bättre
Sitter det inte ett stödlager på höger drivaxel, värt att kolla hur det mår
Sedan har jag hört (men ingen erfarenhet av) att de är kräsna på vilka drivaxlar som monteras, finns billiga sägs det som är skit efter 1000mil


3 118 Inlägg
18 augusti
#3
Hur mår alla motorfästen?

85 Inlägg
2 september
Trådstartare
#4
Blixnabb skrev:
V50 och D2 motorn, vilka fjädrar sitter på bilen, är den standard eller sänkt eller kanske rent av beställd med T5 fjädrarna från fabrik?
Om den är sänkt eller har T5ans fjädrar så ska den också ha drivaxlar för det låga chassiet, kortare axlar.
Dock märks detta redan i betydligt lägre farter och helst då när man svänger
Kolla även länkarmarna, slitna sådana gör det inte bättre
Sitter det inte ett stödlager på höger drivaxel, värt att kolla hur det mår
Sedan har jag hört (men ingen erfarenhet av) att de är kräsna på vilka drivaxlar som monteras, finns billiga sägs det som är skit efter 1000mil
Blixnabb skrev:
V50 och D2 motorn, vilka fjädrar sitter på bilen, är den standard eller sänkt eller kanske rent av beställd med T5 fjädrarna från fabrik?
Om den är sänkt eller har T5ans fjädrar så ska den också ha drivaxlar för det låga chassiet, kortare axlar.
Dock märks detta redan i betydligt lägre farter och helst då när man svänger
Kolla även länkarmarna, slitna sådana gör det inte bättre
Sitter det inte ett stödlager på höger drivaxel, värt att kolla hur det mår
Sedan har jag hört (men ingen erfarenhet av) att de är kräsna på vilka drivaxlar som monteras, finns billiga sägs det som är skit efter 1000mil
Tjena. Den är helt orginal vad jag vet. Allt verkar sitta som det ska enligt verkstan. Drivaxel och stödlager är bytt. Verkstan bytte drivaxel höger fram 2 gånger för att dubbel kolla så det inte va en dålig drivaxel vi fick första gången. Motorfäste nedre bak är också bytt utan resultat

85 Inlägg
2 september
Trådstartare
#5
Vibrerar inte vid fullt rattutslag åt höger kan vara värt att nämna


Sök