2831
Sök

Kia Ceed - mycket avgaser

5 Inlägg
11 september
Trådstartare
#1
Hej! Har problem med min kia ceed..

Kia Ceed 1,6 Crdi bensin
Mil: 7000

Enda sen vi köpte bilen har det kommit mycket vita avgaser. De vi köpte dem av sa att det var pga att den stått stilla ett tag och att man måste köra ur den lite.

Nu har det gått 4 år och det ryker fortfarande.

Det rycker inte så mycket när jag startar bilen men när den blir varm så kommer det en hel del. När jag gasar på rejält så kan jag knappt se bakåt i backspegeln för det är så mycket rök. 
Syns väldigt tydligt nu när det börjar bli kallare ute. Men som sagt, det ryker hela tiden.

Inga lampor lyser och vi har haft in den på Kia i Linköping och de säger att de inte ser något fel.

Har ni något förklaring varför det kan uppstå? Märkligt att Kia verkstad inte hittar något fel!

Här är ett klipp på när jag varit ute och kört ett tag:
https://youtube.com/shorts/vP6VH81GhGA? … xM5ODAOOla


Mvh Mårten

469 Inlägg
11 september
#2
Drar den kylvatten?

Forummoderator
17 884 Inlägg
11 september
#3
CRDi är diesel... Men är det en bensinturbo i?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
11 september
Trådstartare
#4
krambriw skrev:
Drar den kylvatten?
Nej den gör ju inte det. Det fick jag höra att det kan hända om det kommer vit rök.
Senast redigerat av Marten91 (11 september )

5 Inlägg
11 september
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
CRDi är diesel... Men är det en bensinturbo i?
Ja förlåt! Det stämmer smile

Fri fart för ett fritt folk!
13 972 Inlägg
11 september
#6
Marten91 skrev:
krambriw skrev:
Drar den kylvatten?
Nej den gör ju inte det. Det fick jag höra att det kan hända om det kommer vit rök.
även olja rycker vitt om den inte förbränns utan värms bort  tex om man har internt läckage ut i avgashuset.. väldigt vanligt fel..  men det förutsätter att den drar olja..

drar den varken olja eller vatten är det normalt. 


i mina ögon är detta normalt på en bil som går korta sträckor då bildas det mycket fukt i ljudämparen som värms upp dom gångerna bilen blir varm.

Kör fort så hinner inget hända...

842 Inlägg
onsdag 22:24
#7
Drar den olja
Går bilen som den ska
Drar den mycket bensin
Kör ni bara korta streckor
Har ni lång kört någon gång så motorn varit igång 1h i streck

5 Inlägg
onsdag 22:35
Trådstartare
#8
Growe skrev:
Marten91 skrev:
krambriw skrev:
Drar den kylvatten?
Nej den gör ju inte det. Det fick jag höra att det kan hända om det kommer vit rök.
även olja rycker vitt om den inte förbränns utan värms bort  tex om man har internt läckage ut i avgashuset.. väldigt vanligt fel..  men det förutsätter att den drar olja..

drar den varken olja eller vatten är det normalt. 


i mina ögon är detta normalt på en bil som går korta sträckor då bildas det mycket fukt i ljudämparen som värms upp dom gångerna bilen blir varm.
Growe skrev:
Marten91 skrev:
krambriw skrev:
Drar den kylvatten?
Nej den gör ju inte det. Det fick jag höra att det kan hända om det kommer vit rök.
även olja rycker vitt om den inte förbränns utan värms bort  tex om man har internt läckage ut i avgashuset.. väldigt vanligt fel..  men det förutsätter att den drar olja..

drar den varken olja eller vatten är det normalt. 


i mina ögon är detta normalt på en bil som går korta sträckor då bildas det mycket fukt i ljudämparen som värms upp dom gångerna bilen blir varm.
Okej väldigt bra att veta! Den drar varken olja eller kylarvatten. Men vi kör ganska korta sträckor dagligen. Så det skulle kunna va det! Ska ut en längre sträcka och se resultatet smile

5 Inlägg
onsdag 22:38
Trådstartare
#9
Muskelbil skrev:
Drar den olja
Går bilen som den ska
Drar den mycket bensin
Kör ni bara korta streckor
Har ni lång kört någon gång så motorn varit igång 1h i streck
Jag ska ut och långköra i helgen sen får vi se om det blir skillnad. Som sagt vi kör mycket korta sträckor ganska dagligen.


Sök