2349
Sök

Ojämnt elsystem

4 Inlägg
11 september
Trådstartare
Opel corsa swing 1991.

Jag är inte 100% säker på elfel.
Men, all belysning och fläkt och prestanda är ojämn när jag kör.

Det som händer är att strålkastarna lyser, men ibland svagt och ibland starkt, mötande bilar i mörkret kan tro att jag blinkar åt dem.
Instrumentpanelens ljus beter sig lika.
Fläkten inne i bilen följer samma mönster, nästan som att bilen självmant pendlar mellan fläkthastigheterna 1-2-3.
Under dessa ?svajningar? känns själva prestandan på bilen följas åt, bilen är inte lika stark och rapp när ljuset är svagare och fläkten går lägre, men sen sedan när det är starkt ljus och fläkten går på så känns bilen rappare.

Vad kan detta bero på? Dåligt batteri? Dålig generator?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
11 september
Opelcorsaswing skrev:
Opel corsa swing 1991.

Jag är inte 100% säker på elfel.
Men, all belysning och fläkt och prestanda är ojämn när jag kör.

Det som händer är att strålkastarna lyser, men ibland svagt och ibland starkt, mötande bilar i mörkret kan tro att jag blinkar åt dem.
Instrumentpanelens ljus beter sig lika.
Fläkten inne i bilen följer samma mönster, nästan som att bilen självmant pendlar mellan fläkthastigheterna 1-2-3.
Under dessa ?svajningar? känns själva prestandan på bilen följas åt, bilen är inte lika stark och rapp när ljuset är svagare och fläkten går lägre, men sen sedan när det är starkt ljus och fläkten går på så känns bilen rappare.

Vad kan detta bero på? Dåligt batteri? Dålig generator?

Min första tanke är att generatorn laddar ojämnt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 392 Inlägg
11 september
håller med Benny hade en turbobil som ibland gick som ett skott å knapp alls ibland,, visade sig det var generatorn

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
11 september
Kontrollera generatorn.
Men först och främst så skall du kontrollera anslutningar.
Dvs polskor mot batteriet, jordkablar/flätor, samt pluskabeln mellan batteri, generator, och startmotor.

Jord kontrolleras enklast genom att dra en startkabel mellan batteriminus och en bra jordpunkt på motorn.
Senast redigerat av Jesper328 (11 september )

Up the RA

Muskelbil
11 september
Studsande kol
Ibland blir axeln där kollektorn är monterad sned eller oval
och slitna kol når inte ner och det du skrev upp står

4 Inlägg
26 september
Trådstartare
Hej!! Tack alla för alla svar!!!

En liten uppdatering ska ni få! Och fler funderingar!

Jag har bytt batteri i bilen, det visade sig inte vara felet.

Jag har även mätt strömmarna.

Vid avstängd bil visar batteriet 12,8 volt.
När bilen är igång visar det normala ca 14,5v volt.

Dock är det som händer enligt tidigare är att rätt vad det är så stiger volt upp emot 17 volt via mätning på batteriet.

Alltså felet kvarstår men som jag förstår det som jag skrev enligt tidigare är det alltså inte att bilen förlorar ström stundvis utan det är hellre att den får mer ström stundvis. Om jag förstått rätt ska en påslagen bil hålla runt 14,2-14,8volt, och jag får ibland 17 volt.

Vad kan detta bero på? Är det generatorn det då är fel på som överladdar eller vad kan det vara?

67 Inlägg
26 september
Defekt spänningsregulator? Skulle väl förklara varför du ser 17 volt över batteripolerna när motorn är igång.
Den brukar vara en del av generatorn, på vissa modeller kan man byta den som en separat del om jag inte minns fel.

Sök