2846
Sök

Ojämnt elsystem

3 Inlägg
11 september
Trådstartare
#1
Opel corsa swing 1991.

Jag är inte 100% säker på elfel.
Men, all belysning och fläkt och prestanda är ojämn när jag kör.

Det som händer är att strålkastarna lyser, men ibland svagt och ibland starkt, mötande bilar i mörkret kan tro att jag blinkar åt dem.
Instrumentpanelens ljus beter sig lika.
Fläkten inne i bilen följer samma mönster, nästan som att bilen självmant pendlar mellan fläkthastigheterna 1-2-3.
Under dessa ?svajningar? känns själva prestandan på bilen följas åt, bilen är inte lika stark och rapp när ljuset är svagare och fläkten går lägre, men sen sedan när det är starkt ljus och fläkten går på så känns bilen rappare.

Vad kan detta bero på? Dåligt batteri? Dålig generator?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 164 Inlägg
11 september
#2
Opelcorsaswing skrev:
Opel corsa swing 1991.

Jag är inte 100% säker på elfel.
Men, all belysning och fläkt och prestanda är ojämn när jag kör.

Det som händer är att strålkastarna lyser, men ibland svagt och ibland starkt, mötande bilar i mörkret kan tro att jag blinkar åt dem.
Instrumentpanelens ljus beter sig lika.
Fläkten inne i bilen följer samma mönster, nästan som att bilen självmant pendlar mellan fläkthastigheterna 1-2-3.
Under dessa ?svajningar? känns själva prestandan på bilen följas åt, bilen är inte lika stark och rapp när ljuset är svagare och fläkten går lägre, men sen sedan när det är starkt ljus och fläkten går på så känns bilen rappare.

Vad kan detta bero på? Dåligt batteri? Dålig generator?
Min första tanke är att generatorn laddar ojämnt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 353 Inlägg
onsdag 19:29
#3
håller med Benny hade en turbobil som ibland gick som ett skott å knapp alls ibland,, visade sig det var generatorn


Diagnostekniker
2 598 Inlägg
onsdag 20:02
#4
Kontrollera generatorn.
Men först och främst så skall du kontrollera anslutningar.
Dvs polskor mot batteriet, jordkablar/flätor, samt pluskabeln mellan batteri, generator, och startmotor.

Jord kontrolleras enklast genom att dra en startkabel mellan batteriminus och en bra jordpunkt på motorn.
Senast redigerat av Jesper328 (onsdag 20:03)

Up the RA

842 Inlägg
onsdag 22:14
#5
Studsande kol
Ibland blir axeln där kollektorn är monterad sned eller oval
och slitna kol når inte ner och det du skrev upp står


Sök