2828
Sök

Startproblem VW polo hittar ingen logisk förklaring

8 Inlägg
10 september
Trådstartare
#1
Hej
Jag hoppas även kunna få hjälp med ett drift problem på min Polo 9N MK4 från 2003 i detta forum.
Bilen har gått bra så länge vi haft den och vi har underhållit den löpande. För en vecka sedan körde vi den. Längs vägen vibrerade gaspedalen till och motorlampa plus ytterliggare en fellampa tändes. Efter att stannat och stängt av bilen vid vägkanten gick den inte att starta. Den har inte haft startproblem tidigare. Den var nyligen fulltankad.

Under veckan som varit har jag felsökt men kommer inte fram till vad det kan vara. Initial låg något och kortslöt vilket innebar att det inte fanns ström nog att kunna dra startmotorn, dvs den drog ca 16 ampere i tändningsläget och batteriet dog i startläget. Jag har kontrollerat att det var bensin som tankades och att bränslepumpen går. Det finns gnista och det är tryck i bränslet fram till fördelarna. Det är fuktigt i cylindrarna. Alla relä och säkringar är hela. När jag försöker starta så går motorn runt som den ska men den ger inget tecken på att tända eller försöka starta.

Jag har läst av felkoderna. Vid tillbudstillfället fick jag felkoderna 16786, 17961 och 01314. Efter felsökning och urkoppling av olika komponenter så som ECM fick jag följande P0106, 00668, 00532, 00771och fortsatt 01314. Efter nollställande av felen återkom de inte.

Jag har försökt hitta relevanta elschema eftersom felet verkar relaterat till elektroniken.

Jag kan inte med mina kunskaper eller det jag hittar på nätet finna någon lösning eller att någon komponent ligger med i kedjan som förhindrar att starta den. Någon som kan ge råd eller handledning vore jag tacksam?

Diagnostekniker
2 598 Inlägg
11 september
#2
Eventuellt din egr-ventil som står vidöppen.
Prova att demontera den och blockera hålen, tar sisådär 5 minuter.
Du behöver demontera gasspjället för att komma åt två muttrar till egr-röret, koppla dock inte ur kontakten till gasspjället då du kommer att behöva göra en inlärning på det isåfall.

Antar att det är en 1.4?
Skriv gärna ut beskrivningen på felkoder na istället för att bara skriva felkoden.
Senast redigerat av Jesper328 (11 september )

Up the RA

8 Inlägg
onsdag 20:15
Trådstartare
#3
Tack Jesper. Jag testar det. Kan även mass-flödesventilen göra så att motorn inte startar om det är så att det inte indikerar att det flödar någon luft i insuget?

Det är riktigt en 1.4 16V.

Mvh Fredrik

Fri fart för ett fritt folk!
13 972 Inlägg
onsdag 20:27
#4
Hemmafix skrev:
Tack Jesper. Jag testar det. Kan även mass-flödesventilen göra så att motorn inte startar om det är så att det inte indikerar att det flödar någon luft i insuget?

Det är riktigt en 1.4 16V.

Mvh Fredrik
nej den ska inte bry sig så länge motorn inte går..

att den felkodar är nog mest troligen pga egr står vidöppen..  det är ju rätt lätt att släppa egr på dom där.. 
har själv bytt en sån på min Audi a2  som mest troligen har samma motor som din bil (Bby)

Kör fort så hinner inget hända...

8 Inlägg
fredag 17:06
Trådstartare
#5
Jag har inte kontrollerat EGR-ventilen ännu eftersom det känns märkligt att den bara ska lägga av utan några tendenser tidigare. Dock öppnade jag övre kåpan till kamremmen där jag hittade flera avslitna kamremmständer. Både ventilaxlarna roterar dock utan problem eller ojämnheter om jag roterar dem enskilt. De är dock numera helt i osynk. Kamremmarna med tillhörande vattenpump mm byttes för ca två år sedan.

Vad kan ha skapat felet och vilka skador kan uppstått i toppen?

6 021 Inlägg
fredag 17:19
#6
16V-motorer brukar få ett antal krokiga ventiler när kamremmen går av. Har man tur räcker det att byta ventiler men ibland förstör de andra grejer när de slår i kolvarna

8 Inlägg
fredag 18:40
Trådstartare
#7
Tack för informationen. Lär dock inte så kul jobb att återställa.
Jag får öppna och se. Konstigt dock att det inte går i någon stans när jag handvrider runt motorn.

6 021 Inlägg
fredag 18:43
#8
Ventilerna kan stå i permanent öppet läge så att kamaxeln inte ens rör vid dom längre och då känns det inte när man vrider för hand. Det skulle dock höras om man satte på en kamrem igen och försökte starta, och det skulle synas om man gör komptest

1 647 Inlägg
lördag 00:46
#9
Hemmafix skrev:
Jag har inte kontrollerat EGR-ventilen ännu eftersom det känns märkligt att den bara ska lägga av utan några tendenser tidigare. Dock öppnade jag övre kåpan till kamremmen där jag hittade flera avslitna kamremmständer. Både ventilaxlarna roterar dock utan problem eller ojämnheter om jag roterar dem enskilt. De är dock numera helt i osynk. Kamremmarna med tillhörande vattenpump mm byttes för ca två år sedan.

Vad kan ha skapat felet och vilka skador kan uppstått i toppen?
Hmm, felaktigt utfört kamremsbyte?  Feltemagrejer?  Gissar på att toppen går att rädda, men det vet man först när man tar bort den.
Brukar bli byte av x antal ventiler med inslipning o givetvis ny topplockspackning. Även ett kamremskit behövs- gärna installerat rätt då.
Kolvar brukar klara sig. De brukar vara smidiga att få på rull igen, bara toppen klarat sig. Men kan du inte skruva sj. då blir det dyrt.

mvh/husse

8 Inlägg
lördag 06:26
Trådstartare
#10
Tack jag får öppna toppen och kolla.
Återkommer när det är gjort och jag kan se eventuella skador.
Jag tror mer på att remmen haft konstruktionsfel och att någon tand gett sig först eftersom den gått utan problem i 2-3 år sedan kamremsbytet. Därefter har motorn kommit i otakt och en kolv eller flera har slagit i ventilerna med stopp på den främre ventilaxeln.

Eller finns det något annat än kamremmen som kan orsaka att det händer?

6 021 Inlägg
lördag 06:42
#11
Jag förmodar att kamremmens spännrulle känns bra när du snurrar på den, så inte lagret där är glappt? Och samma med vattenpumpen då, om de också drivs av kamremmen

8 Inlägg
lördag 17:18
Trådstartare
#12
Det låter inget konstigt när de roterar och samtliga verkar rulla lätt. Det gäller även tidigare när jag använde startmotorn för att dra runt.

Jag har nu försökt lossa ventilkåpan. De tio insex i yttervarvet gick enkelt att lossa. Samtliga fem insex i mitten sitter betydligt hårdare och insexnyckeln kuggar över på en som jag försökte lossa. De verkar vara av en annan storlek och jag har ingen passande insexnyckel, varken tum eller millimeter. Det sista är väl att borra upp dem och sedan försöka få upp dem med en svinpitt eller på annat sätt om ingen har en bättre lösning.

1 647 Inlägg
söndag 03:31
#13
Hmm, brukar funka att  slå i tätstegat bits. Dvs, ett bitts med tänder runt om o en storlek större.  Efter det- kolla kammarna ordentligt. Den ena har en tendens att äta lager o dessa e´inte utbytbara om ja minns rätt. Vilket kräver ny överdel.

mvh/husse

8 Inlägg
söndag 11:44
Trådstartare
#14
husseman skrev:
Hmm, brukar funka att  slå i tätstegat bits. Dvs, ett bitts med tänder runt om o en storlek större.  Efter det- kolla kammarna ordentligt. Den ena har en tendens att äta lager o dessa e´inte utbytbara om ja minns rätt. Vilket kräver ny överdel.

mvh/husse
Hej Husse
Var hittar man i så fall tätstegade bits? De yttre var 5mm. De i mitten ligger något över. 5,5 mm som är nästa storlek jag har är för stor och jag lyckas inte banka ner den.

Bedömt skulle en 5,1 eller 5,2 gå att slå ner och använda för att lossa bultarna. Jag har sökt efter mellan storlekarna men hittar inget. Skimmsa kan också vara ett alternativ men är betydligt svårare.

Verkar som det medvetet använt andra bultar för att förhindra egna åtgärder.
Jag får dock fortsatt inte ihop hur kamremmen skadats eftersom alla axlar roterar lätt såvida inte remmen har varit defekt och delat sig mellan skikten.

6 021 Inlägg
söndag 14:16
#15
Prova med Torx, kanske T30, T35 eller T40, vilket som nu kan passa.

8 Inlägg
Igår 05:44
Trådstartare
#16
Jag får inget att greppa på bultarna i mitten för att lossa toppen på polon. Är det någon i forumet som faktiskt lossat dem och kan tala om om de är högergängade? Jag börjar tro att de är vänstergängade men hittar ingen information som anger det ena eller det andra.


Sök