13 november 2021
Trådstartare
Hej. Hoppas på lite hjälp här...
Har en V70 2008 med b4204 s4 motorn (Fords 2.0 flexifuel). Bilen går tokdåligt. Hostar, blöddrar, tappar kraft och drar (MYCKET) bränsle.
Felkoder jag har är P0132 och P0138, dvs. Hög spänning lambdasond 1 & 2 samt motorlampa. Motorlampan tänds inom ca 2 mils körning om jag raderar koderna. Bilen går inte bättre med koderna raderade. Nyservad med NGK V-Power, Champion luftfilter, Mobil 1 5w-30 olja. Ingen skillnad mot innan då det satt Iridium-stift i. Beter sig som med kraftiga misständningar men inga felkoder på det.
Bilen är direkt farlig att framföra, speciellt i korsningar m.m. och säkert ett irritationsmoment för bakomvarande då den har svårt att komma upp i fart och stanna där. får pumpa på gasen för att bibehålla farten.
När jag bytte stift lät jag de gamla vara under oljebytet och lyste sedan sen ner i stifthålen. Då var det blött i 1:ans cylinder. Funderar på om spridaren läcker och om det kan ge de symtom jag upplever?
Eventuellt att reglersonden (1) är trasig och inte kan kan optimera luft/bränslemängd?
Senast redigerat av Shotgun-Vix (13 november 2021)