2084
Sök

Köpråd för en 28-årig kille

5 Inlägg
25 augusti
Trådstartare
#1
Hej. Jag kommer ställa en bred fråga. Jag är 28 och vill ha en bil som balanserar ekonomi, pålitlighet och snygghet (så gott det går). Budget är på 200k - 300k. Jag har gångavstånd till jobbet så bilen kommer inte användas för jobbpendling. Bilar som intresserar mig just nu är dodge charger, volvo v60/v90 cross country (svåra att hitta inom min budget) och audi a5 sportback. Jag är öppen för alla förslag.
Senast redigerat av Femtiofemman (25 augusti )

6 017 Inlägg
25 augusti
#2
Om bilen inte behöver vara praktiskt är väl chargern den roligaste av de där

5 Inlägg
25 augusti
Trådstartare
#3
Utmarks-Loke skrev:
Om bilen inte behöver vara praktiskt är väl chargern den roligaste av de där
I ärlighetens namn har jag en stor förkärlek för jänkarnas muskelbilar. Undrar bara om dem kommer ruinera mig ekonomiskt. Tänker underhåll, försäkring och soppa

6 017 Inlägg
25 augusti
#4
Tror inte den är dyrare att ha än audin, ärligt talat. Volvo vet jag inte, kan nog vara vilken som av den eller chargern

Diagnostekniker
2 595 Inlägg
25 augusti
#5
Om du ändå har gångavstånd till jobbet och inte är beroende av en bil på så sätt så är det väl bara att köpa den du tror blir roligast.
Ordspråket lyder ju även "Snabb, billig, pålitlig. - välj två." (Gäller det VAG så blir det snarare "välj noll".)
Chargern och Audin kommer troligen vilja ha sin beskärda del av din lön.

Dyrare betyder inte heller att bilen är mer pålitlig.
Halvera din budget och behåll en buffert för eventuella reparationer.

Up the RA

5 Inlägg
25 augusti
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Om du ändå har gångavstånd till jobbet och inte är beroende av en bil på så sätt så är det väl bara att köpa den du tror blir roligast.
Ordspråket lyder ju även "Snabb, billig, pålitlig. - välj två." (Gäller det VAG så blir det snarare "välj noll".)
Chargern och Audin kommer troligen vilja ha sin beskärda del av din lön.

Dyrare betyder inte heller att bilen är mer pålitlig.
Halvera din budget och behåll en buffert för eventuella reparationer.
Jovars. Har hittat en v90 D4, rätt naken med framhjulsdrift för 269 000kr. 2019 modell som gått 10000 mil. Välservad på Bilia. 2 brukare, ett företag som leasade och en medelålders dam. Jag vet inte om priset är rimligt för bilen. Sommardäck klarar max en sommar till och vinterdäck ingår ej.

6 017 Inlägg
25 augusti
#7
Den V90:in kunde du ha köpt om du behövde en bra pendelbil. Men som alternativ till en charger? Det är ju två totalt olika bilar.

Fri fart för ett fritt folk!
13 963 Inlägg
25 augusti
#8
Utmarks-Loke skrev:
Om bilen inte behöver vara praktiskt är väl chargern den roligaste av de där
men bara om det är en v8  för att köpa en jänkebil med v6 är ju bara pinsamt smile

chargen ser väldigt bra ut förövrigt..   skulle lätt kunna köra en lila Charger..smile

Kör fort så hinner inget hända...

839 Inlägg
25 augusti
#9
Något som är snabbare och drift säkrare än en charger och från USA i din prisklass
3 standard range 0-100 5.6s
Skatt 360kr
Förbrukar 1.6kWh/100km

Ska du ragga på en singel morsa eller häst tjej köper du volvo kombi

Audi nej bara NEJ

5 Inlägg
26 augusti
Trådstartare
#10
Muskelbil skrev:
Något som är snabbare och drift säkrare än en charger och från USA i din prisklass
3 standard range 0-100 5.6s
Skatt 360kr
Förbrukar 1.6kWh/100km

Ska du ragga på en singel morsa eller häst tjej köper du volvo kombi

Audi nej bara NEJ
Fart och driftkostnad i all ära, men denna unge man vill att bilen ska vråla!!

Gorgilus addictus
4 753 Inlägg
26 augusti
#11
Av dom så hade jag iaf valt Dodge Charger smile
En bil med lite själ och attityd!

Allt för den där jävla hatten!

839 Inlägg
26 augusti
#12
Femtiofemman skrev:
Muskelbil skrev:
Något som är snabbare och drift säkrare än en charger och från USA i din prisklass
3 standard range 0-100 5.6s
Skatt 360kr
Förbrukar 1.6kWh/100km

Ska du ragga på en singel morsa eller häst tjej köper du volvo kombi

Audi nej bara NEJ
Fart och driftkostnad i all ära, men denna unge man vill att bilen ska vråla!!
Då ska du glömma en Volvo kombi dom vrålar inte dom låter som en entrepenad maskin
Audi likaså
Charger med v8
V6 är trams

4 108 Inlägg
26 augusti
#13
Du är just nu i en situation där du kan köpa en rolig och udda och fräck bil. Klart du skall ha charger:)

Volvo kan du köpa sen när du skall ha plats för barnvagnen.


5 Inlägg
26 augusti
Trådstartare
#14
zemet skrev:
Du är just nu i en situation där du kan köpa en rolig och udda och fräck bil. Klart du skall ha charger:)

Volvo kan du köpa sen när du skall ha plats för barnvagnen.
Då kontrar jag med en följdfråga. Jag är en ny bilfantast och kan inte kalla mig själv väldans kunnig ännu. Det menar på att jag inte är den bästa vad gäller att mecka med bilar, ÄN. Vilken är mest användarvänlig för en sådan individ. Charger, camaro eller challenger?

4 108 Inlägg
26 augusti
#15
Femtiofemman skrev:
zemet skrev:
Du är just nu i en situation där du kan köpa en rolig och udda och fräck bil. Klart du skall ha charger:)

Volvo kan du köpa sen när du skall ha plats för barnvagnen.
Då kontrar jag med en följdfråga. Jag är en ny bilfantast och kan inte kalla mig själv väldans kunnig ännu. Det menar på att jag inte är den bästa vad gäller att mecka med bilar, ÄN. Vilken är mest användarvänlig för en sådan individ. Charger, camaro eller challenger?
Jag har aldrig skruvat med någon av dom så bara gissningar från min sida. Och min gissning är att det är enklare att skruva med Dodge produkterna än Cheva.
Challernger skulle jag gissa finns massa eftermarknads tillbehör, youtube videos på reparationer mm i större utsträckning än det finns för Camaron.

Men jag kan ha helt fel som sagt.


Fri fart för ett fritt folk!
13 963 Inlägg
26 augusti
#16
zemet skrev:
Femtiofemman skrev:
zemet skrev:
Du är just nu i en situation där du kan köpa en rolig och udda och fräck bil. Klart du skall ha charger:)

Volvo kan du köpa sen när du skall ha plats för barnvagnen.
Då kontrar jag med en följdfråga. Jag är en ny bilfantast och kan inte kalla mig själv väldans kunnig ännu. Det menar på att jag inte är den bästa vad gäller att mecka med bilar, ÄN. Vilken är mest användarvänlig för en sådan individ. Charger, camaro eller challenger?
Jag har aldrig skruvat med någon av dom så bara gissningar från min sida. Och min gissning är att det är enklare att skruva med Dodge produkterna än Cheva.
Challernger skulle jag gissa finns massa eftermarknads tillbehör, youtube videos på reparationer mm i större utsträckning än det finns för Camaron.

Men jag kan ha helt fel som sagt.
tror faktist att chevan är mer lätt skruvad eller framför allt mängder med folk som skruvar dom på youtube...

tex Cletus kanal...  där skruvas det ls baserade maskiner hela tiden..

jag tror den plattformen är vanligast i usa och det sprider sig hit..  framför allt om man vill få i lite mer mos är ls/lt baserade maskiner väldigt trevliga.. 

kamaxel som ger 50-100hk
insug som ger 25-50hk osv
man kan göra mycket med dom och mycket delar även i sverige. 

här är en perfekt bil
om man tittar på camaro.. 
https://www.blocket.se/annons/1401156894

tittar man här i sverige så säljs det noll och inga trimmade Chargers..  det finns nog en enledning att det är så..
jag gillar dock hur dom ser ut och motorerna är bra..  men jag tror inte att tillgängligheten är lika god som på cheva grejer..

Kör fort så hinner inget hända...

Ubåtsingenjör
7 280 Inlägg
26 augusti
#17
Hade köpt en charger, eller ännu hellre en Challenger smile

En volvo är varken rolig eller billig


839 Inlägg
27 augusti
#18
Camaro
Challenger
Charger
Olika bilar med samma gamla grova konstruktion med moderna uppdateringar
Bilarna är lite av ett i hop kok av gammalt och nytt med elsystem som får Lucas att verka vettigt
Dodge har ofta flera elektroniska system som är integrerade med varandra
Börjar något krångla kan det innebära att många komponenter måste bytas och programmeras ihop

Camaro är inte lika illa på det viset
Köp en gammal Camaro istället för en modern plastbil om det är en vrålande brutal kör upplevelse du vill ha
En gammal Camaro förlorar inte i värde heller

3 166 Inlägg
27 augusti
#19
Charger 4dörrar
Challenger 2 dörrar med bra baksäte
Camaro 2 dörrar så gott som inget baksäte finns äve cab smile smile

Eftersom du inte verkar ha barn eller dylikt så hade ja tagit camaron alla dagar i veckan.
Den är kvickare får mer bil för samma peng gentemot Challenger

Men i slutändan så är de va du vill ha wink
Ja var nära på en Camaro , Men de vart en charger -72 istället
Senast redigerat av Tobzter (27 augusti )


839 Inlägg
27 augusti
#20
Vilka års modeller av usa bil menar du?
1900 tal eller 2000 tal
Senast redigerat av Muskelbil (27 augusti )


Sök