2525
Sök

Köpråd: Ford Fiesta 2018-2019

9 Inlägg
7 september
Trådstartare
#1
Jag ska köpa (en för mig) ny bil och funderar på Ford Fiesta från 2018 eller 2019. Anledningen att jag funderar på just de åren är att det är där jag hamnar med min budget och mina kriterium. Det ska vara en bensinare med manuell låda. Vad har ni att säga om det? Tacksam för både bu och bä.

Fri fart för ett fritt folk!
13 965 Inlägg
7 september
#2
undvik 1.0ecoboost iallfall..   deras kamrem ligger i olja   dels är den svindyr att byta men det är tyvärr det minsta problemet då remmen flisar sig går ner i oljetråget=stora motorskador. pga dåligt oljetryck..

så det är verkligen en motor man ska undvika. för det kommer kosta hur man än gör. 
problemet är oxå att det finns liksom ingen lösning  du kan plocka ner tråg och göra rent byta rem  men då börjar problemet igen och snart är det stopp i oljesilen igen.

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
17 881 Inlägg
7 september
#3
Ja. Ingen 1L Ecoboost bara. Manuell är bra. Ingen som vill ha det längre. Pruta på en sådan!
Senast redigerat av Hybrid_ (7 september )

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

9 Inlägg
7 september
Trådstartare
#4
Growe skrev:
undvik 1.0ecoboost iallfall..   

så det är verkligen en motor man ska undvika. för det kommer kosta hur man än gör.
Oj huvva, det låter ju inte bra... Tack för input!

9 Inlägg
7 september
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
Ja. Ingen 1L Ecoboost bara. Manuell är bra. Ingen som vill ha det längre. Pruta på en sådan!
Tack för input!

9 Inlägg
7 september
Trådstartare
#6
Growe skrev:
undvik 1.0ecoboost iallfall..
Jag har hittat en 1.1. Är det samma motor som den du menar eller finns det en 1.0 och en 1.1 - och är det i så fall samma problem med 1.1?

6 616 Inlägg
7 september
#7
I Ford försvar gällande 1.0an är det en av de driftsäkraste motorerna i klassen "kamrem-i-oljebad", eller tja.. 2.0 EcoBlue är väl något bättre.
Men som tidigare nämnts, det är MYCKET känsliga för rätt oljespecifikation
Edit: Kamremsintervallen (då, eventuellt kortare idag?) var 24.000 mil/10år och bytet börjar på samma pris som intervallen beroende på verkstad

1.1an är samma motorserie som 1.0 Fox men skillnaden är ingen turbo, indirekt insprutning och lite större cylindervolym.

De nyare 1.0orna har kamkedja MEN oljepumpen drivs fortfarande av en tandrem, vilket har en tendens att tappa tänderna om det är en automat då automaterna har en balansaxel som är kopplad till oljepumpen. De manuella har inte samma problem.

För att skilja på nya och gamla motorn så har den gamla plast ventilkåpa som sträcker sig över kamaxlarna, oljesticka mellan dem
Nya motorn har mindre plastkåpa

Fiestan i övrigt är en vettig bil, går sällan sönder men kolla hellre på antingen en diesel eller de äldre med 1.25an (Zetec)
Senast redigerat av xXSammy (7 september )

De/Dem

Fri fart för ett fritt folk!
13 965 Inlägg
7 september
#8
Lensy skrev:
Growe skrev:
undvik 1.0ecoboost iallfall..
Jag har hittat en 1.1. Är det samma motor som den du menar eller finns det en 1.0 och en 1.1 - och är det i så fall samma problem med 1.1?
har noll koll på fordar men sätt hur 1.0ecoboost motorn brukar se ut och det är bara något jag snappat upp på vägen utan att lägga någon större vikt vilka motorer som har problem i övrigt.
Senast redigerat av Growe (7 september )

Kör fort så hinner inget hända...

9 Inlägg
7 september
Trådstartare
#9
xXSammy skrev:
Fiestan i övrigt är en vettig bil, går sällan sönder men kolla hellre på antingen en diesel eller de äldre med 1.25an (Zetec)
Tack.
Senast redigerat av Lensy (7 september )

4 117 Inlägg
7 september
#10
Skulle just föreslå ecoboost för att kunna köra riktigt billigt men kanske inte någon  med kamrem i oljebad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök