I Ford försvar gällande 1.0an är det en av de driftsäkraste motorerna i klassen "kamrem-i-oljebad", eller tja.. 2.0 EcoBlue är väl något bättre.
Men som tidigare nämnts, det är MYCKET känsliga för rätt oljespecifikation
Edit: Kamremsintervallen (då, eventuellt kortare idag?) var 24.000 mil/10år och bytet börjar på samma pris som intervallen beroende på verkstad
1.1an är samma motorserie som 1.0 Fox men skillnaden är ingen turbo, indirekt insprutning och lite större cylindervolym.
De nyare 1.0orna har kamkedja MEN oljepumpen drivs fortfarande av en tandrem, vilket har en tendens att tappa tänderna om det är en automat då automaterna har en balansaxel som är kopplad till oljepumpen. De manuella har inte samma problem.
För att skilja på nya och gamla motorn så har den gamla plast ventilkåpa som sträcker sig över kamaxlarna, oljesticka mellan dem
Nya motorn har mindre plastkåpa
Fiestan i övrigt är en vettig bil, går sällan sönder men kolla hellre på antingen en diesel eller de äldre med 1.25an (Zetec)
Senast redigerat av xXSammy (7 september )
De/Dem