2086
Sök

Bromsrör frågor

2 Inlägg
5 september
Trådstartare
#1
Hej!

Fick ombesiktning pga rost på bromsrören. Vad jag kan se så verkar det bara vara lite ytrost.
Jag slipade bort det med lite sandpapper och la sedan på rostskyddande färg.
Blir det godkänt vid ombesiktning eller åker jag på att byta det ändå?



https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249987/249987-feb66f97c35dfc2cb039f1f5b0a47223.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249987/249987-523716fedc12b0c03da29a0eefcc5301.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249987/249987-0edd14cf582538580fe5ceab86605011.jpg

Diagnostekniker
2 598 Inlägg
5 september
#2
Dom kommer nog att skrapa av färgen och konstatera att du inte har bytt rör.. tyvärr.
Har du tur finns det färdiga rör att köpa, annars kan du köra med en klämringsskarv, dock så måste ju änden med nippel konas.

Och innan det börjas raljeras om klämringsskarver så är de faktist godkända.

Up the RA

6 009 Inlägg
5 september
#3
Det där såg ju inte allvarligt ut alls!
Förstår inte hur du kunde få anmärkning på det där???


528 Inlägg
6 september
#4
Jag håller med vad i helvete hur kunde du få underkänt för det där???

Mina bromsrör var värre än det där och gick igenom.

Om jag vore du så hade jag åkt till en annan besiktningsstation eller se till att någon annan besiktar. Eventuellt överklaga t.om vid ombes och försöka få extra-rabatt.

Professionell hatare

* Voff voff *
10 414 Inlägg
6 september
#5
Problemet blir ju att "bevisa" hur mycket rost och därmed gods som skrapats bort... Något som vi här i tråden inte heller kan se.

Är godset 1 mm eller 0,1 mm tjockt...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 Inlägg
6 september
Trådstartare
#6
Tyckte också att det var väldigt töntigt att underkänna pga lite ytrost.  Tänkte bytt rören men blev rådd av mekaniker att bara göra rent och slipa av och lägga på rostskydd.

Vi får väl se om det blir godkännt

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 162 Inlägg
6 september
#7
kawiman skrev:
Hej!

Fick ombesiktning pga rost på bromsrören. Vad jag kan se så verkar det bara vara lite ytrost.
Jag slipade bort det med lite sandpapper och la sedan på rostskyddande färg.
Blir det godkänt vid ombesiktning eller åker jag på att byta det ändå?



https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249987/249987-feb66f97c35dfc2cb039f1f5b0a47223.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249987/249987-523716fedc12b0c03da29a0eefcc5301.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249987/249987-0edd14cf582538580fe5ceab86605011.jpg
Det kan bara en besiktningstekniker svara på på det ställe där du ombesiktar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
13 965 Inlägg
6 september
#8
Jesper328 skrev:
Dom kommer nog att skrapa av färgen och konstatera att du inte har bytt rör.. tyvärr.
Har du tur finns det färdiga rör att köpa, annars kan du köra med en klämringsskarv, dock så måste ju änden med nippel konas.

Och innan det börjas raljeras om klämringsskarver så är de faktist godkända.
ähh  den går igenom..  jag har gjort så där måååååååånga gånger aldrig några problem

blir dom sura... ja verkligen men dom kan inte göra något åt det..   

man ser tydligt att det där bromsröret inte är dåligt hade inte heller bytt det.

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
13 965 Inlägg
6 september
#9
Brådhis skrev:
Problemet blir ju att "bevisa" hur mycket rost och därmed gods som skrapats bort... Något som vi här i tråden inte heller kan se.

Är godset 1 mm eller 0,1 mm tjockt...?
garanterar att om röret är för tunt trampar dom sönder det i bromsprovaren.. 

har slipat rent många gånger och dom blir skitgriniga men släpper igenom det så länge dom inte ser några konstigheter..   
det går ju så klart inte bara att måla på lite färg men slipar man rent det och ser att det inte är stora porer så kan dom inte säga något. 

ungefär som när jag fick en 2a på brusten krängare bak på min 855a   tog bort skiten och la det i skuffen bes om.. bes gubben stog där en stund och tittade och frågade efter ett par minuter om jag plockat bort krängaren och svarade att japp den ligger i skuffen  och bom 2an struken smile

Kör fort så hinner inget hända...

528 Inlägg
7 september
#10
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Problemet blir ju att "bevisa" hur mycket rost och därmed gods som skrapats bort... Något som vi här i tråden inte heller kan se.

Är godset 1 mm eller 0,1 mm tjockt...?
garanterar att om röret är för tunt trampar dom sönder det i bromsprovaren.. 

har slipat rent många gånger och dom blir skitgriniga men släpper igenom det så länge dom inte ser några konstigheter..   
det går ju så klart inte bara att måla på lite färg men slipar man rent det och ser att det inte är stora porer så kan dom inte säga något. 

ungefär som när jag fick en 2a på brusten krängare bak på min 855a   tog bort skiten och la det i skuffen bes om.. bes gubben stog där en stund och tittade och frågade efter ett par minuter om jag plockat bort krängaren och svarade att japp den ligger i skuffen  och bom 2an struken smile
Man förstår ju att det är viktigt med hela bromsrör. Men det där bromsröret ser bättre ut än många andra rör ute på vägarna. Fånigt att ge underkänt. Slipningen har ju enbart gjort så att det ser ut som nytt. Om röret var rostskadat hade slipningen inte gjort mycket.

Professionell hatare

* Voff voff *
10 414 Inlägg
7 september
#11
Blanke skrev:
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Problemet blir ju att "bevisa" hur mycket rost och därmed gods som skrapats bort... Något som vi här i tråden inte heller kan se.

Är godset 1 mm eller 0,1 mm tjockt...?
garanterar att om röret är för tunt trampar dom sönder det i bromsprovaren.. 

har slipat rent många gånger och dom blir skitgriniga men släpper igenom det så länge dom inte ser några konstigheter..   
det går ju så klart inte bara att måla på lite färg men slipar man rent det och ser att det inte är stora porer så kan dom inte säga något. 

ungefär som när jag fick en 2a på brusten krängare bak på min 855a   tog bort skiten och la det i skuffen bes om.. bes gubben stog där en stund och tittade och frågade efter ett par minuter om jag plockat bort krängaren och svarade att japp den ligger i skuffen  och bom 2an struken smile
Man förstår ju att det är viktigt med hela bromsrör. Men det där bromsröret ser bättre ut än många andra rör ute på vägarna. Fånigt att ge underkänt. Slipningen har ju enbart gjort så att det ser ut som nytt. Om röret var rostskadat hade slipningen inte gjort mycket.
Självklart går det att slipa även ett rostskadat tills det ser bra ut, med nackdelen att det blir väldigt tunt. Vilket var min poäng...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

443 Inlägg
7 september
#12
varför lägga ner energi på att gnälla o berätta hur krängt man känner sej,
den tiden du har lagt på att sitta på sociala media o berätta hur korkade besiknings gubben är o hur krängt du känner dej
kunde du ha byt röret 2 gånger o allt hade varit frid o fröjd

6 021 Inlägg
7 september
#13
Problemet med att byta bromsrör är att bromsoken måste luftas efteråt, och luftnippeln är ofta lika rostig som bromsrören...

443 Inlägg
8 september
#14
klart dom ska luftas, tror du jag är dum ?  o är det så rostigt att det inte går att lufta , då är det nock inte helt fel av besiktnings gubben att slå ner på bromsröret

Fri fart för ett fritt folk!
13 965 Inlägg
8 september
#15
Utmarks-Loke skrev:
Problemet med att byta bromsrör är att bromsoken måste luftas efteråt, och luftnippeln är ofta lika rostig som bromsrören...
ja om det bara vorre ett rör att skruva lös och dit och lufta det så skulle nog alla byta det men första man gör är att dra runt nippeln till bromsröret sen slutar det med att man får byta slang och i andra änden drar man runt det och bom så får du byta enda till huvudbromscylindern.. sen när man ska lufta går luftnippeln av i oket och man får byta det skiten oxå..   


sista jag gör är att byta saker i onödan smile   då slipar jag hellre.. och kollar om det är räddningsbart eller ej.

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
8 september
#16
kawiman skrev:
Hej!

Fick ombesiktning pga rost på bromsrören. Vad jag kan se så verkar det bara vara lite ytrost.
Jag slipade bort det med lite sandpapper och la sedan på rostskyddande färg.
Blir det godkänt vid ombesiktning eller åker jag på att byta det ändå?



https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249987/249987-feb66f97c35dfc2cb039f1f5b0a47223.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249987/249987-523716fedc12b0c03da29a0eefcc5301.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249987/249987-0edd14cf582538580fe5ceab86605011.jpg
???
Alltså jag fattar inte en bil har miljarder delar som varje del som den här bromsrören  i ditt fall kan ledda till underkänt vid besiktning och en bil aldrig gå vidare vid besiktningen, skicka en tydlig kort på protokollet så att jag se hur de menade?

443 Inlägg
8 september
#17
Growe skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Problemet med att byta bromsrör är att bromsoken måste luftas efteråt, och luftnippeln är ofta lika rostig som bromsrören...
ja om det bara vorre ett rör att skruva lös och dit och lufta det så skulle nog alla byta det men första man gör är att dra runt nippeln till bromsröret sen slutar det med att man får byta slang och i andra änden drar man runt det och bom så får du byta enda till huvudbromscylindern.. sen när man ska lufta går luftnippeln av i oket och man får byta det skiten oxå..   


sista jag gör är att byta saker i onödan smile   då slipar jag hellre.. och kollar om det är räddningsbart eller ej.
är det så jävla rostigt är det dags att renovera det ändå, så det bara börja

Fri fart för ett fritt folk!
13 965 Inlägg
8 september
#18
doktorduett skrev:
Growe skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Problemet med att byta bromsrör är att bromsoken måste luftas efteråt, och luftnippeln är ofta lika rostig som bromsrören...
ja om det bara vorre ett rör att skruva lös och dit och lufta det så skulle nog alla byta det men första man gör är att dra runt nippeln till bromsröret sen slutar det med att man får byta slang och i andra änden drar man runt det och bom så får du byta enda till huvudbromscylindern.. sen när man ska lufta går luftnippeln av i oket och man får byta det skiten oxå..   


sista jag gör är att byta saker i onödan smile   då slipar jag hellre.. och kollar om det är räddningsbart eller ej.
är det så jävla rostigt är det dags att renovera det ändå, så det bara börja
fast det där är inte rostigt... bara trams från bilprovningens sida..   
det finns rostiga rör sen finns det ROSTIGA rör.. 

jag har trampat sönder en del bromsrör men aldrig något jag slipat ner och gjort ordning utan det har varit uteslutande ställen där det suttit en klämma..  och där har röret gått rätt av en gång hände det samma dag som bilen blev godkänd på bes..

Kör fort så hinner inget hända...

842 Inlägg
8 september
#19
Blir det nedslag ska det bytas
Inte fusklaga
Bara puckon skrapar bort material från ett bromsrör och målar över
Det är inte mycket gods i rören och trycker någon panikartat på bromsen kan röret gå sönder

528 Inlägg
9 september
#20
Personligen hade jag inte gjort någonting med rören och besiktat någon annanstans samma dag. Hade gått igenom.

Bett dom trycka på bromsarna om dom tror att det ska gå sönder.

Professionell hatare


Sök