2655
Sök

Volvo 745a b330a går dåligt

389 Inlägg
23 september
Trådstartare
#1
Tjena.
Försöker igen har en Volvo 745a från 1986 med b230a motor.
Går väldigt dåligt orkeslös ibland ibland inte.
Glödtänder bytte magnet ventilen blev bättre men inte riktigt bra har tomgång på ca 1800varv oftast ibland går den på 1000 varv men inte ofta.
Går nästan inte få igång då den är varm.
Bytt fördelar lock rotor tändstift tändkablar nytt membran ny kamrem
Nytt luftfilter men gårndå inte nå bättre nån som vet svaret håller på bli tokig.


Forummoderator
26 304 Inlägg
23 september
#2
Kollat så tändningen står 100% rätt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 663 Inlägg
23 september
#3
Låter som vakuumläckage.
Var nyligt med om en B230A med liknande symptom, det var då vakuumläckage på flera cylindrar mellan topp och insug.
Med ny insugspackning så gick den bättre än den gjort på många år.


389 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
#4
Mack skrev:
Kollat så tändningen står 100% rätt?
Problemet är att fördelaren har fastnat går inte vrida den.
Sen vad ska tänningen stå på?


Fri fart för ett fritt folk!
14 021 Inlägg
för 15 timmar sedan
#5
volvo240_77 skrev:
Mack skrev:
Kollat så tändningen står 100% rätt?
Problemet är att fördelaren har fastnat går inte vrida den.
Sen vad ska tänningen stå på?
står på lappen i motorutrymmet smile bara leta på den minns jag inte fel sitter den på passagerarsidan uppe vid torpedväggen på 740

Kör fort så hinner inget hända...

5 663 Inlägg
för 5 timmar sedan
#7
volvo240_77 skrev:
Mack skrev:
Kollat så tändningen står 100% rätt?
Problemet är att fördelaren har fastnat går inte vrida den.
Sen vad ska tänningen stå på?
8-12° före tdc är det absolut vanligaste på alla äldre bilar.

Visst sitter det fördelare i blocket i din bil trots att det är en 740?
Väldigt vanligt att blockmonterade fördelaren ärgat/rostat fast.
Har man tur går dom få lös med rostlösare och vrida fördelaren närmast motorblocket med en större polygrip, har man otur går fördelaren av.
Ifall du måste justera tändningen så rekommenderar jag att ta lös fördelaren helt och putsa rent den samt kleta på tunt lager fett där fördelaren går in i blocket för att förhindra den fastnar igen.


389 Inlägg
389 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#9
Men nå konstigt gått ganska bra nu i en vecka.
igår gick den som en kratta igen lämnade på tomgång utanför skolan då jag kom ut hade den dött.
Fick inte Nå liv i den drog bara runt sen började den slå eld flammor ur avgassystemet.
Fick lämna bilen nån timme senare startade den gick bra
Stängde av på affären samma igen sten död och eld ur avgassystemet.



Sök