3908
Sök

Behålla fälgar vid varje däckbyte

för 17 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej, snart dags att leta vinterdäck men är osäker på ifall jag ska även köpa fälgar. Jag har just nu fälgar på sommardäcken som jag egentligen vill ha även på vintern också. Bilen är ny, dyr och leasad. Är det dumsnålt att be däckverkstaden byta över fälgarna på vinterdäcken och sedan tillbaka på sommardäcken osv? Kan det uppstå fel eller kan däcken eller fälgarna ta skada?
Någon som har erfarenhet av detta

1 063 Inlägg
för 16 timmar sedan
#2
Klart att du kan göra så, men verkstaden vill säkert ha en liten extra slant vid däckbytet.
Annars ska inte däck och fälgar ta skada sålänge personalen är kompetent.


4 132 Inlägg
för 12 timmar sedan
#3
Min kompis som bor i Schweiz berättade att det var standard för folk där att bara ha en uppsättning fälgar till 2 uppsättningar däck.

Jag gissar att du får betala minst 400 kr för att kränga av och på däcken, troligen mer.

Så kanske 1000 kr/år i krängningsavgifter då.

Nu vet vi ju inte vad det är för bil du har eller fälgstorlek mm, men är det leasing så lär du inte ha en krängningsavgift på 3år som är i närheten av vad en uppsättning kvalitesfälgar kostar.

Så jag tror det mest ekonomiska alternativet för dig är att kränga vid varje byte. Men då får du ju stå och vänta på att däckfirman skall montera av hjulen, kränga däck och sedan montera tillbaka.

Det känns också krångligt...


* Voff voff *
10 502 Inlägg
för 5 timmar sedan
#4
Vi får ju i vanlig ordning inte veta vad det är för bil, eller däckstorlek...

Men då det är något leasat, och enligt trådskaparen dyrt, kan vi ju anta att det är några lite större fälgar kanske. Så några 400 kr tror jag inte räcker på långa vägar då, snarare 800-1000 kr. Dvs på tre år blir det 4800-6000 kr och det är väl då kanske vad en uppsättning begagnade fälgar kostar. Som dessutom kan säljas när leasingen är över...

Sedan kan man ju ta med i beräkningarna att fälgar lever ett hårt liv på vintern, och tål de tex inte salt särskilt bra och får en hel del stenskott kan ju risken vara stor att trådskaparen får betala för onormalt slitage när leasingen är över och då är snabbt hela den "sparade" summan borta med råge.

Så nej, jag hade inte hållit på och krängt av och på en massa gånger. Inte värt det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 367 Inlägg
för 4 timmar sedan
#5
Kostar tro

zemet skrev:
Min kompis som bor i Schweiz berättade att det var standard för folk där att bara ha en uppsättning fälgar till 2 uppsättningar däck.

Jag gissar att du får betala minst 400 kr för att kränga av och på däcken, troligen mer.

Så kanske 1000 kr/år i krängningsavgifter då.

Nu vet vi ju inte vad det är för bil du har eller fälgstorlek mm, men är det leasing så lär du inte ha en krängningsavgift på 3år som är i närheten av vad en uppsättning kvalitesfälgar kostar.

Så jag tror det mest ekonomiska alternativet för dig är att kränga vid varje byte. Men då får du ju stå och vänta på att däckfirman skall montera av hjulen, kränga däck och sedan montera tillbaka.

Det känns också krångligt...

400kr? Skulle säga minst 1000:- idag.


Diagnostekniker
2 667 Inlägg
för 3 timmar sedan
#6
Däcknissar brukar tycka om fikabröd och tårta.
Brukar även kunna finnas någon som kan offra en kafferast för att jobba lite ?off the books?.

Up the RA

7 387 Inlägg
för 2 timmar sedan
#7
Att skifta däck på fälgarna efter säsong var vanligt förr.
Så gjorde jag på mina första bilar.
Men på den tiden hade man bara vinterdäck på drivhjulen(bak i mitt fall).

I ditt fall med leasad bil kommer du ju att bli ägare till vinterhjulen - och står där med en omgång kompletta vinterhjul(däck + fälg) som kanske kostat 12.000:- till 16.000:- att anskaffa, och som efter 3 år inte är värda mer än 2.000:- till 3.000:-.

I ditt fall kan det kanske vara ett alternativ att köpa en omgång begagnade kompletta vinterhjul.
Eller bara begagnade fälgar.

På "vishan" får du kalkylera med cirka 170:- för varje däckomläggning.(kanske billigare utan kvitto?)
I storstad kan en däckomläggning kosta upp till 400:- för varje däck.

7 374 Inlägg
för 1 timme sedan
#8
jag hade köpt dem billigaste fälgar jag hittat kränkt på dem EN gång,, för precis som Brådis säger så leasar man så är dem toknitiska på skador,, allt från stenskott som repor i integsplast dras av,, den ska se i princip NY ut när man lämnar igen den för att slippa betala



Sök