3238
Sök

Tyngd för att aktivera stolsvärme i RAV 4 PHEV ?

1 541 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#1
Så... vad tror ni ? ...
Hur mycket tyngd behövs de för att aktivera stolsvärmen i en RAV 4 PHEV?

Tänker mig att slå på bilen och låta den "stå på tomgång" när batteriet är laddat och drivs på el (inga avgaser).
slå på stolsvärmen och lägga en tyngd i var säte, sedan gå in och fixa i några minuter och komma tillbaka till en bil med varma säten

Forummoderator
26 310 Inlägg
för 22 timmar sedan
#2
Behövs det verkligen tyngd för att de ska kunna aktiveras?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 541 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Behövs det verkligen tyngd för att de ska kunna aktiveras?

jag har testat att bara slå på stolsvärmen ,utan att sitta i eller ha tyngd på stolen, men då blir de inte varma.

Det är ventilerade säten. Vet inte om det påverkar funktionen

Forummoderator
26 310 Inlägg
för 21 timmar sedan
#4
KenthIJ skrev:
Mack skrev:
Behövs det verkligen tyngd för att de ska kunna aktiveras?

jag har testat att bara slå på stolsvärmen ,utan att sitta i eller ha tyngd på stolen, men då blir de inte varma.

Det är ventilerade säten. Vet inte om det påverkar funktionen

Intressant. Ja det lär ju kunna vara olika från märke till märke förstås.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
17 942 Inlägg
för 20 timmar sedan
#5
Är väl kopplat till sätesvarning skulle jag gissa på. Att bilen vet om någon sitter där och indikerar bältesvarning. Då krävs det en rätt tyng pjäs. En fullastad ryggsäck räcker för min bil...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 504 Inlägg
för 19 timmar sedan
#6
Testat att klicka i säkerhetsbältet?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

1 541 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
#7
Hybrid_ skrev:
Är väl kopplat till sätesvarning skulle jag gissa på. Att bilen vet om någon sitter där och indikerar bältesvarning. Då krävs det en rätt tyng pjäs. En fullastad ryggsäck räcker för min bil...

Vet att mitt yngsta barnbarn aktiverar sätesvärmen men... Hon väger 20 kg och det känns ju lite tungt att behöva lyfta i så pass tunga "säckar".
Får väl testa att lägga i 5kg säckar till stt börja med.
Om jag sitter i förarsätet och lutar mig mot passagerar sätet och trycker med handen mot sätet så aktiveras sätet

1 541 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
#8
trubbelturbo skrev:
Testat att klicka i säkerhetsbältet?

DET skall jag naturligtvis prova.
BRA  ide

* Voff voff *
10 502 Inlägg
för 7 timmar sedan
#9
Är du säker på att det inte är igång fast det inte märks...?

Om du startar ett tomt kylskåp tar det evigheter innan det känns kallt, medan om du ställer in något att kyla upplevs kylan betydligt fortare?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 541 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#10
Brådhis skrev:
Är du säker på att det inte är igång fast det inte märks...?

Om du startar ett tomt kylskåp tar det evigheter innan det känns kallt, medan om du ställer in något att kyla upplevs kylan betydligt fortare?

Så skulle det absolut kunna vara men...
Det blir betydligt varmare bara jag suttit ett par minuter i sätet, så jag tror inte att den är igång innan jag satt mig.

Då kan man ju tycka att - jamen sitt två minuter och få ett varmt säte då
men... för min dotter, som har ett funktionshinder, kan det räcka med att sitta i ett kallt säte i två minuter, för att hon skall bli stel och få värk.

Det är ju ventilerade säten av "fusk" läder och de känns kallare än textilklädda säten (även varmare på sommaren). Inte så bra

1 541 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#11
Testade att koppla in bältena och väntade fem minuter men... dessvärre funkade det inte.

Får testa med tyngder

Forummoderator
17 942 Inlägg
för 4 timmar sedan
#12
Om min teori stämmer så ska stolsvärmen vara på när indikeringen för bältet tänds.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 541 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#13
Hybrid_ skrev:
Om min teori stämmer så ska stolsvärmen vara på när indikeringen för bältet tänds.

Verkar inte funka (testade att slå på bilen men bältena i och väntade ca fem minuter)  men...
skall testa igen

7 387 Inlägg
för 3 timmar sedan
#14
Finns det ingen möjlighet att fixa en tjuvkoppling på (dotterns) passagerarstol?
Jag menar med separat strömställare för "stjärtgrillen".
Kolla elkopplingsstycket under sätet.
Pilla isär kopplingsstycket och mät vilken kabel som matar "stjärtgrillen".
Har du tur kan du kanske ha en lös elledning från cigtänduttaget - under förutsättning du har tändningen påslagen.
Cigtänduttag brukar vara avsäkrade med 8 eller 10 Ampére - vet inte hur mycket "stjärtgrillen" kräver?

Lite tråkigt kanske - men en lös 12 volt värmesits, som jag har i min Citroen 2CV, ansluten till cigtänduttaget, är också ett vintertidalternativ.

1 541 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#15
torsen skrev:
Finns det ingen möjlighet att fixa en tjuvkoppling på (dotterns) passagerarstol?
Jag menar med separat strömställare för "stjärtgrillen".
Kolla elkopplingsstycket under sätet.
Pilla isär kopplingsstycket och mät vilken kabel som matar "stjärtgrillen".
Har du tur kan du kanske ha en lös elledning från cigtänduttaget - under förutsättning du har tändningen påslagen.
Cigtänduttag brukar vara avsäkrade med 8 eller 10 Ampére - vet inte hur mycket "stjärtgrillen" kräver?

Lite tråkigt kanske - men en lös 12 volt värmesits, som jag har i min Citroen 2CV, ansluten till cigtänduttaget, är också ett vintertidalternativ.

Tackar för tips.

Vågar inte pilla med sladdarna själv men skall höra med mer kunnigt folk.

Värmedyna får bli nödåtgärd om vi inte kommer på något annat.

Dottern "hasar" sig baklänges in i stolen så det är lite svårt att få en lös dyna att ligga still och på plats

Forummoderator
17 942 Inlägg
för 2 timmar sedan
#16
KenthIJ skrev:
Hybrid_ skrev:
Om min teori stämmer så ska stolsvärmen vara på när indikeringen för bältet tänds.

Verkar inte funka (testade att slå på bilen men bältena i och väntade ca fem minuter)  men...
skall testa igen

Bältena ska inte vara ikopplade utan LAMPAN för att varna ska tändas. Då tror bilen att sätet är upptaget och då bör värmen gå att slå på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 541 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#17
Hybrid_ skrev:
KenthIJ skrev:
Hybrid_ skrev:
Om min teori stämmer så ska stolsvärmen vara på när indikeringen för bältet tänds.

Verkar inte funka (testade att slå på bilen men bältena i och väntade ca fem minuter)  men...
skall testa igen

Bältena ska inte vara ikopplade utan LAMPAN för att varna ska tändas. Då tror bilen att sätet är upptaget och då bör värmen gå att slå på.

Tackar igen.

OK och då är det väl endast tyngd som gäller ?

6 626 Inlägg
för 1 timme sedan
#18
Sitter bara viktavkännare på passagerarsätena så airbagsystemet vet om det sitter någon där eller ej.
Att stolsvärmen skulle vara inblandat i säkerhetssystemet är lite långsökt

Handlar mer om att stolsvärmen blir märkbart effektiv först när någon sitter så värmen stannar kvar

Fårskinn eller ull håller värme rätt bra annars

De/Dem

1 541 Inlägg
för 30 minuter sedan
Trådstartare
#19
xXSammy skrev:
Sitter bara viktavkännare på passagerarsätena så airbagsystemet vet om det sitter någon där eller ej.
Att stolsvärmen skulle vara inblandat i säkerhetssystemet är lite långsökt

Handlar mer om att stolsvärmen blir märkbart effektiv först när någon sitter så värmen stannar kvar

Fårskinn eller ull håller värme rätt bra annars

Tackar.

Har testat fårskinn och den både värmer och kyler ju bra men... det skrynklar lätt ihop sig när dottern sätter "hasar sig in" i bilen.

By the Way... har du någon erfarenhet av Ford Courier Tourneo el/bensin/diesel ?

1 541 Inlägg
för 27 minuter sedan
Trådstartare
#20
Testade att belasta med 8,5 kg matkassar i passagerarsätet nu men det drog varken igång bältesvarnaren eller värmen.
Lampan som anger att krockkudden är aktiv tände sig men slocknade strax


Sök