2647
Sök

Volvo 780 turbodiesel D24tic

En Volvo 780 turbodiesel som kommer ordnas upp. Luftfjädring, inredning, fälgar, motor med mera

3 035 Visningar
Uppdaterades senast 21 oktober
159 Inlägg
28 augusti
Trådstartare
#1
God dag! Kom över en Volvo 780 Turbodiesel som jag tänkte rusta upp litegrann. Har en del planer så innan jag börjar gör jag en tråd om de är någon som vill se smile
I det stora hela vill jag montera luftfjädring och några andra fälgar. Utöver det så kommer inredning och kaross få sig en tillfräsching samt några tillbehör ska monteras. Kommer ta det lite då och då när tid finns och man har fått tag på alla grejer man vill ha, vissa ligger redan på hyllan medans jag är på jakt efter vissa.
Importerad från Italien 2022 så ingen rost att nämna. Förutom ytrosten i bakskärmarna som hörs va vanligt på dessa

Men såhär ser den ut, finns lite ytrost som ska ordnas, sömmar i klädseln har spruckit och diverse fel som blir på bruksbilar över tid wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-47214119ed28968a4deb466a3bb21950.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-85f718596e9a2b7ff81268a0430a1282.jpg


Bilentusiast
268 Inlägg
30 augusti
#2
Såldes dom med d24 eller är det eftermonterat?


159 Inlägg
31 augusti
Trådstartare
#3
danny-16vt skrev:
Såldes dom med d24 eller är det eftermonterat?

Detta är en originaldiesel, såldes med diesel i Italien, Tyskland, Belgien och Frankrike. Vad jag fått fram så var cirka 300st av dom 8500 tillverkade diesel smile


Bilentusiast
268 Inlägg
1 september
#4
Lucasliindstrom skrev:
danny-16vt skrev:
Såldes dom med d24 eller är det eftermonterat?

Detta är en originaldiesel, såldes med diesel i Italien, Tyskland, Belgien och Frankrike. Vad jag fått fram så var cirka 300st av dom 8500 tillverkade diesel smile

Trodde det var prv6 och 16v b204 som var motortillvalen, kul med ny info.

Lycka till!


159 Inlägg
1 september
Trådstartare
#5
Smågrejade lite i helgen. Tyvärr satt det fel stereo ram samt saknades stereo, tills vidare så monterade jag en Volvo original SR-701 med tillhörande kassettspelare smile lite gubbvarning men ser ju lite häftigt ut. Alla kablar var klippta såklart så tog o skarva in ny kontakt från en reservdelsbil så de bara är att koppla in. Sen så fungerade inte kassettspelaren så kanske får leta reda på en sådan. Har en euqalizer som monteras i facket också så kanske trycker dit den istället. De bästa vore att få tag på en riktig 780 radio med rätt ram. Men får väll se om de dyker upp något framöver smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-d6f2729a07610bfb13857589ec429931.jpg


159 Inlägg
13 september
Trådstartare
#6
Fått tag på lite grejer åt 780in som kommit hem nu bland annat
Luftfjädring, ett komplett paket med manuellt styrsystem. Dock så är jag inte helt nöjd. Först och främst ska jag köpa en finare lufttank och en extra kompressor. Sedan vill jag ha ett elektriskt styrsystem helst 3p eller liknande.
Fjäderbenen ska jag bara ta bälgarna ifrån och montera dom på ett par coilovers jag har liggande. Mest för att bälgarna passar rakt på och dessa har inte abs.
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-8e1baee401b2f1ce3234378591c662e2.jpg

Sen kom ja över usa blinkers, Nos dessutom smile
En nos pumpremskåpa i plast.
Alu Skärmemblem istället för skärmblinkers.
780 broschyr så man kan ha som prydnad i hatthyllan wink
Letade även fram extramätare, oljetryck, volt och turbo. Turbo ska dit sen vill jag ha oljetryck då den är lite viktigare än volt smile har ett gammalt 740 turbo mätarhus som ska få offra mätarna.
Fick även tag på ett fint armstöd med mugghållare, blått men ser ut att va färgat till grått så tror inte det blir använt i denna bilen. Har ett blått i skum som är helt felfritt.
Provade usa blinkers fram också. Ska dock besikta sedan koppla in dom ordentligt när jag har tid.
Kommer väll börja komma igång så fort jag blivit klar med ett annat projekt jag håller på med smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-d740b66b4dc3ddcaf1fd2b719314c7bd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-b013a00da9a40e490cdbf2158be42562.jpg


159 Inlägg
26 september
Trådstartare
#7
Var och besiktade 780in, gick igenom utan anmärkning smile
Tanken är väll att jag ska börja med luftfjädringen snart. Ska inhandla lite grejer först. Sen ska väll alla tillbehör på plats.
Färg ska också införskaffas så jag kan fixa lite lackskador o sånt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-b0a879664112db956fe527f01d5994b8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-85142572df05db672274744c7093a47b.jpg


159 Inlägg
8 oktober
Trådstartare
#8
Nu äntligen har det hänt lite saker big_smile
I helgen fick jag hem lite grejer så jag kunde börja bygga och montera allt.
Lufttank, en extra kompressor, Airllen 5g styrsystem vart beställt utöver de andra jag köpte smile
Längs till höger på bilden ser ni hur jag monterat luftbälgen på coilovern. Köpte kompletta ben men dom hade ej ABS och känns bättre att kunna justera höjden lite mer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-554f2a14b098a9e5e5032118fcecfdc1.jpg


Började med de tråkigaste att dra kablar från batteri och kabel för signal samt fjärrdosa.
Började med att demontera baksäte för kabeldragning. Panelen under rutan var riktigt hemsk att både ta lös och montera tillbaka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-e1cef207c04c15f203266742407e1bdf.jpg

Började ställa upp och planera hur allt skulle monteras. På kompressorerna förlängdes kablarna och gjorde ett snyggare hölje. Monterade styrenheten till kompressorerna på träskivan men vart inge vidare så tänkte flytta den senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-ba014128f49210c5cc72dbf265d6b8d8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-1e4b916391c751767523f5e805111f77.jpg

Kopplat in allt som behövs för att systemet ska funka. Efter lite klurande så fick man dit allt i rätt ordning. Första gången jag bygger luft så man var lite osäker på vad som var nödvändigt samt hur allt skulle sitta. Men fanns väldigt enkla kopplingsscheman på hemsidan där allt beställdes smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-06dead8a5d7f763a2b83e099e026f1d2.jpg

Monterat luftbälgar, glömde ta kort bak men fixar de sen då jag ska göra lite annat där;)
Slangarna drogs under bilen längs bromsrören sedan in i reservhjulsbaljan. Har försökt va noga med att inte förstöra så mycket utan att allt ska kunna tas bort och inte vara massa skruvhål osv överallt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-c5f8fb4dcf0eac4309de705723b8dcf0.jpg


Första gången nerpyst big_smile allt funkade klockrent på första tagningen, dock är den lite hög fram men de är bara skruva ner coilsen wink
Pallade upp den så man kunde se så att allt går fritt
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-067a17ff7d6689a8b7d2edecdecdfe1f.jpg


159 Inlägg
8 oktober
Trådstartare
#9
Justerade ner höjden fram och körde ut den för att se hur de såg ut. Förväntade mig att den skulle bli lite lägre fram. Men har fortfarande igenomslag kvar runt om så tar man bort dom så kommer den nog ner lite till. Men ids inte göra så mycket mer då jag inte har några fälgar att gå efter än smile
Vart lite studsigare än jag förväntat mig men de beror väll på hur mycket tryck man har i bälgarna antar jag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-3906aff6cdd7979a346f079e44bd6304.jpg

Sen lite finlir finns kvar, justera till allt, sätta fast ordentligt och lite mer provkörning.
Men jag monterade tillbaka mattan i bagaget och flyttade på styrenhet och ventilblock. Jag var sugen på att ha ventilblocket i mitten mellan kompressorer men kabeln från blocket till styrenheten var väldigt kort. Så jag drog slangar och kablar under mattan ner till utrymmet bakom hjulhuset på vänster sida. Glömde ta kort men de kommer sen, ska bygga ett riktigt fäste åt dom så de inte ligger löst smile
Men såhär ser det ut just nu, inget fastskruvat utan ska göra en spånskiva som ska kläs in sedan ska jag bygga så hela bagaget blir en plan yta med tyg eller parkettgolv. Men mer om det kommer när de är dags smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-44f4615d749ea986339c9b1346f9e9af.jpg

Monterade även usa blinkers. Har inte kopplat in positionsljuset men de kommer. Dessa har en liten t10 uppe i hörnet men även 10w som lyser hela blinkersen. Så den i hörnet ska kopplas på position och 10w som lyser upp hela lampan ska kopplas på dimljusen så man kan stänga av dom. Farbror blå är ju inte så förtjust i sånt wink.
Har klippt lös massa kontakter från en reservdelsbil så allt kommer se ut som att de är original smile

Men de var nog allt just nu, glömmer ta bilder ofta men blir lätt så när man är inne i nått xD
Har en hel del som ska göras så man tar lite då och då när man är ledig.
Nästa större projekt kommer bli att lacka om bakskärmar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-06cf93dcc3d551c2b6340a8dfb7c5388.jpg

Förhoppningsvis hittar fler till tråden så att folk kan se vad man pysslar med. Är de någon som vet om det finns någon luftad 780 d24? Eller är man först wink Har sett ett gäng 780is me d24 varav bara två som är ?stylad? eller ja sänkt med fälgar iaf smile


78 Inlägg
8 oktober
#10
Följer!
Senast redigerat av W123-76 (8 oktober )

Das beste oder nichts!

167 Inlägg
9 oktober
#11
Jag körde sånna bälgar på min fram innan.
Det är jspec va?
Jag upplevde bilen väldigt studsig så jag bytte till bc coils och bälgar som är anpassade för just bc och shit vad mjuk den blev att köra.
Ett tips bara ?


159 Inlägg
11 oktober
Trådstartare
#12
Ja det stämmer, de är jspec. jag körde en kort sväng och tyckte den studsa mycket som du säger. Okej de gjorde sån skillnad att byta till Bc, får nog kika mer på det tack för tipset smile

turboblondie skrev:
Jag körde sånna bälgar på min fram innan.
Det är jspec va?
Jag upplevde bilen väldigt studsig så jag bytte till bc coils och bälgar som är anpassade för just bc och shit vad mjuk den blev att köra.
Ett tips bara ?


167 Inlägg
14 oktober
#13
Ja verkligen det blev en helt annan bil att köra ?


159 Inlägg
16 oktober
Trådstartare
#14
turboblondie skrev:
Ja verkligen det blev en helt annan bil att köra ?

Ja det blev inte riktigt som jag förväntat mig. Som att åka fjäderlöst. Än om ja kör bälgarna halvfull


167 Inlägg
18 oktober
#15
Ja samma känsla fick jag.
Jag kör rullbälgar bak för lättare bilar och det blev mycket mjukare.
Tar väl ett tag att få allt som man vill ha det ?


159 Inlägg
19 oktober
Trådstartare
#16
Ja bak tycker ja den känns helt okej, ska försöka se över vad man kan göra fram. Har kört en del i helgen och som den är nu kan man lika gärna åka sänkt hela tiden

turboblondie skrev:
Ja samma känsla fick jag.
Jag kör rullbälgar bak för lättare bilar och det blev mycket mjukare.
Tar väl ett tag att få allt som man vill ha det ?


340 Inlägg
19 oktober
#17
problemet är för lite luft som kan komprimeras och fjädra. du kan montera en liten lufttank i anslutning till bälgarna så att de blir mer luft som kan komprimeras.

159 Inlägg
21 oktober
Trådstartare
#18
Det händer inte överdrivet mycket då jag jobbar 12 mil från garaget och är hemma typ varannan helg. Men gjorde lite grann i helgen. Började med att plocka av ventilkåpa och kamremskåpa för att fina upp lite. Slipade plåtrent grundade, lackade och klarlackade. Vart riktigt bra. Nästan lite för blankt i jämförelse mot resten av motorrummet tongue tyvärr råkade ja slarva så grundfärgen syns igenom på kamremskåpan så jag ska göra om den framöver. Men vart helt klart ett lyft.
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-4d73549464d723ed6ef83ff7b754f123.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-3eef3da3a33cc0f75f8e5328d9bd9881.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-c49c064bf72ecba8dd5cbefd001d14c0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-4a6bbe9dd62c7b0fe031d6154f8f3676.jpg


Såg även att det sitter en AMC utbytestopp på. Ser riktigt ren och fin ut så förhoppningsvis är den relativt fräsch smile såg att de denna topp är de mycket mindre gjutskägg vilket ja sett mycket mer av i originaltoppar


https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-3b7f4d512c5e3840232e213fe66518c7.jpg


Monterade dit aluminium usa emblem istället för skärmblinkers smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-d64fb9741be4820b7204edb10bfc49a0.jpg

Sen såg ja över luftfjädringen fram. Har kört en del nu och upplever att den är riktigt studsig fram. Oavsett vilket tryck i bälgarna man kör. Hittar inte direkt nån info om hur komforten ska vara men de lär ju vara olika från system till system. Jspec är ju rätt stötig redan som dom är med fjäder så jag tog lös allt och plockade ur själva stötdämparinsatsen ur gängade hylsan. Och dom är riktigt styva. Kan knappt trycka ihop dom för hand. Så jag funderar lite i om man ska prova byta stötdämpare till några mjukare. Men då förstås måste dom vara ungefär samma mått som den gamla för att rymmas i hylsan. Har mätt och försökt googla men hittar inga med info om vilka mått dom är.
Så här ser dom ut. Längd 485mm kolvstång 210mm diameter ca 40mm. Så är de någon som vet av liknande stötdämpare så hojta gärna smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-ce192b89d65f17e4bdd31fcce491817c.jpg



Sök