1941
Sök

Lite rost på hjulnavet, hur allvarligt är det?

152 Inlägg
söndag 18:25
Trådstartare
#1
Hej, vi har precis köpt en begagnad Volkswagen UP och idag i bättre dagsljus upptäcker jag att det är lite rost på vad jag tror kallas hjulnavet (se bild nedan där jag visar med en pil vilken del jag syftar på). Det är inte jättemycket men ändå. Hur allvarligt är detta, kommer det bli värre och är det något vi borde kontakta bilfirman och påtala? Tack på förhand / Flamslag

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142373/142373-a4bcddee5ee495a10ab124ce4fba8d2a.jpg

6 049 Inlägg
söndag 19:04
#2
Det där är bromsskivan och rosten försvinner snabbt om ni bromsar, sedan är ytan helt ren och kommer rosta igen vid första fuktdroppe, det är helt normalt

152 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
#3
Utmarks-Loke skrev:
Det där är bromsskivan och rosten försvinner snabbt om ni bromsar, sedan är ytan helt ren och kommer rosta igen vid första fuktdroppe, det är helt normalt

Tack, ja precis, bromsskivorna naturligtvis. När bör man oroa sig för rost på bromsskivor och hjulupphängning, när är det för mycket?

6 075 Inlägg
för 14 timmar sedan
#4
Lite ytrost blir det alltid om bilen stått oanvänd utomhus en längre tid. Sånt går bort efter ett par bromsningar!


485 Inlägg
för 10 timmar sedan
#5
När bör man oroa sig för rost på bromsskivor

När man kan se att skivorna utmed kanterna börjar "dela sig, flaga och rosta " eller när man fått djupare spår i dom, dvs pga av ojämnt slitage. När man byter väljer man helst så kallade "coated" varianter som är belagda med nån zinkfärg som gör att kanterna inte rostar (fabrikat Zimmermann är en variant på detta)

152 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#6
jaka54 skrev:
Lite ytrost blir det alltid om bilen stått oanvänd utomhus en längre tid. Sånt går bort efter ett par bromsningar!

Ok, det låter betryggande. Skall hålla lite koll på dem.

krambriw skrev:
När bör man oroa sig för rost på bromsskivor

När man kan se att skivorna utmed kanterna börjar "dela sig, flaga och rosta " eller när man fått djupare spår i dom, dvs pga av ojämnt slitage. När man byter väljer man helst så kallade "coated" varianter som är belagda med nån zinkfärg som gör att kanterna inte rostar (fabrikat Zimmermann är en variant på detta)

Tack för infon.


Sök