2892
Sök

VW Sharan 01 - batteri laddar ur under körning

6 Inlägg
17 oktober
Trådstartare
#1
Har en VW Sharan 01 (automat) som jag köpte i våras och som gått felfritt fram tills i förrgår. Under körning får jag meddelandet "Generator werkstatt" och någon minut senare ger gaspedalen ingen effekt alls. Sedan dör bilen helt. Jag låter den stå en kvart och då startar den igen. Men så fort jag trycker på gaspedalen får jag meddelandet "generator werkstatt". När jag släpper gasen försvinner meddelandet. Bilen dör helt igen och får bogseras hem. Hemma försöker jag starta den igen med samma resultat. Den går en stund, "generator werkstatt" visas när jag ger gas, och en kort stund senare dör bilen helt. Fjärde gången jag försöker starta är batteriet i princip helt urladdat. Sätter det på laddning och det tar åtta timmar för det att bli fulladdat vilket jag som total amatör upplever är en väldigt lång tid. Batteriet är nytt, köpt och installerat av förre ägaren under våren -24. Generatorn är även den helt nyligen bytt och ser ut som den kommit direkt från butikshyllan. Efter att batteriet laddats testar jag igen med exakt samma resultat. Vid gas tänds "generator werkstatt" och batteriet laddas ur på några minuter.

Nån som vet vad detta tyder på? Är det möjligen batteriet som är paj, eller generatorn, eller kablarna emellan, eller en kombination? Vad kan jag själv göra för att felsöka problemet?
Senast redigerat av apaniskogen (17 oktober )

3 160 Inlägg
torsdag 10:36
#2
Ny är inte per automatik = hel, och framförallt inte = rätt modell.
Många idag har av styrdonet kontrollerad laddning, men det har kanske inte en piratgenerator från billighetasajt har, tex.

Kan vara felkopplad med D+, mfl, osv.

Ibland laddar generatorn utan att styrdonet fattar vilket ger lysande lampa trots laddning, och andra laddar inte trots släckta lampor, när det blir fel.

Börja med att mäta vad du har för spänning när motorn är av, kontra när den går.
Samt bryt lite i kablarna vid generatorn så den inte är av-ärgad, typ.

Är generatorn onormalt varm kan du ha kortslutning någonstans.
Borde gå mer än minuter utan generatorn med någorlunda batteri, och med dåligt batteri och fungerande generator gå fint så länge den går.

VAG av dom åren hade ibland elektrisk hjälpvärme i kylvätskan tex.  Dieslarna alltså.  Men mät först.
Senast redigerat av Mossan1 (torsdag 10:40)

6 Inlägg
torsdag 15:12
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Ny är inte per automatik = hel, och framförallt inte = rätt modell.
Många idag har av styrdonet kontrollerad laddning, men det har kanske inte en piratgenerator från billighetasajt har, tex.

Kan vara felkopplad med D+, mfl, osv.

Ibland laddar generatorn utan att styrdonet fattar vilket ger lysande lampa trots laddning, och andra laddar inte trots släckta lampor, när det blir fel.

Börja med att mäta vad du har för spänning när motorn är av, kontra när den går.
Samt bryt lite i kablarna vid generatorn så den inte är av-ärgad, typ.

Är generatorn onormalt varm kan du ha kortslutning någonstans.
Borde gå mer än minuter utan generatorn med någorlunda batteri, och med dåligt batteri och fungerande generator gå fint så länge den går.

VAG av dom åren hade ibland elektrisk hjälpvärme i kylvätskan tex.  Dieslarna alltså.  Men mät först.

När bilen är av är spänningen 12,2. När den är på ligger det på runt 11,5.

Såg nu när jag startade att symbolen för generatorn lyser i kombo med att texten dyker upp. Lägger upp lite bilder här nedan på display, batteri och generator ifall det kan vara till hjälp.




https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240438/240438-a32ae66721bd5f6c81910a3dd0f89136.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240438/240438-99d9e50b97fd6040af0d1c8787dd286c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240438/240438-b8d1c089c384dcd3daed49e20c8d22bb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240438/240438-076ac16a9bc1f9931326986c390d8eb3.jpg

3 160 Inlägg
torsdag 17:03
#4
Nu kanske bilden luras, men är multiremmen borta?
Dvs den som driver generatorn, mm.

6 Inlägg
torsdag 17:37
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Nu kanske bilden luras, men är multiremmen borta?
Dvs den som driver generatorn, mm.

Om du menar den räfflade delen till vänster om generatorn så sitter det en rem där som har räfflor.

Trucker
1 408 Inlägg
torsdag 17:40
#6
om spänningen är 11,5 när bilen är igång så är generatorn verkligen kass, ska vara typ 13,7v plus...

därför bilen varnar för Generator verkstad... (generator werkstatt)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

6 077 Inlägg
fredag 10:48
#7
Precis som Mossan 1 säger!
Generatorn laddar inte! Spänningen på batteriet ska var runt 13,5-14,5 V med motorn igång!


6 049 Inlägg
fredag 14:12
#8
Den där generatorn ser ju nästan ny ut. Antingen har någon bytt till en dålig generator, typ billig piratdel, eller så provade man att byta generator fast det egentligen var ett annat fel med laddningen

6 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#9
Tack för alla svar. Tror jag hittade felet. Bifogar en bild nedan. En säkringsbox som sitter mellan batteriet och generatorn har fått någon form av kortslutning och nästan brunnit upp (se bild). Kablarna som brunnit går till generatorn så inte så konstigt att den inte laddar. Frågan är väl bara varför detta inträffat? Nån teori? Strax innan haveriet hade jag bilen på tomgång i tio minuter med sätesvärmare, vindrutevärmare, bakrutevärmare mm igång. Kan det ha blivit för mycket påfrestning?
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240438/240438-8b23d46051fd65968c58e263c518d68c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240438/240438-862ce215b653ac11101e59782f11c478.jpg


Sök