2717
Sök

Bmw 320d -14 knackar vid lättare påfrestning

773 Inlägg
14 augusti 2021
Trådstartare
#1
Hej har en bmw 320d 2014 som har börjat knacka.

Symptom mellan 1200-1800varv knackar den som typ misständning/ fel pumpinställning som på äldre dieslar

Låter inget vid lägre eller högre varv och försvinner mer och mer när motorn närmar sig arbetstemperatur

Vad tycker ni jag ska kolla över först?
spridare kan det ge den här symtomen?

4 261 Inlägg
14 augusti 2021
#2
Hej,

Kan vara av dom grejerna du redan har misstänkt och kanske även glödstiften. eftersom det är en n47 kan det även vara kedjan eller spännaren som börjar bete sig. Flera fall på jobbet har jag haft nyare bimmers som rasslar och knackar när man gasar lite och det har alltid visats sig att det är bara avgassystemet som har släppt bara i en slangklämma/klämma. Väldigt vanligt på flera bmw modeller av nyare slag. Så glöm inte att kolla ifall avgassystemet sitter som det ska utan att du har tappat nån klämma.

773 Inlägg
14 augusti 2021
Trådstartare
#3
panda666 skrev:
Hej,

Kan vara av dom grejerna du redan har misstänkt och kanske även glödstiften. eftersom det är en n47 kan det även vara kedjan eller spännaren som börjar bete sig. Flera fall på jobbet har jag haft nyare bimmers som rasslar och knackar när man gasar lite och det har alltid visats sig att det är bara avgassystemet som har släppt bara i en slangklämma/klämma. Väldigt vanligt på flera bmw modeller av nyare slag. Så glöm inte att kolla ifall avgassystemet sitter som det ska utan att du har tappat nån klämma.

Får kolla om det kan vara något som sitter löst,

Kedjan borde det inte vara då det felet ska vara åtgärtad på 184hk motorn och rasslar inget vad jag kan höra, men inte omöjligt.

Får kolla över sprisdare och glödstift om det inte är något sv ovanstående.

Har en video på hur det låter, svårt att få det på film då det bara är under svag belastning och inte på tomgång.

773 Inlägg
14 augusti 2021
Trådstartare
#4
panda666 skrev:
Hej,

Kan vara av dom grejerna du redan har misstänkt och kanske även glödstiften. eftersom det är en n47 kan det även vara kedjan eller spännaren som börjar bete sig. Flera fall på jobbet har jag haft nyare bimmers som rasslar och knackar när man gasar lite och det har alltid visats sig att det är bara avgassystemet som har släppt bara i en slangklämma/klämma. Väldigt vanligt på flera bmw modeller av nyare slag. Så glöm inte att kolla ifall avgassystemet sitter som det ska utan att du har tappat nån klämma.

Länk till video https://youtube.com/shorts/ekLk5DzwJaA?feature=share

Har även en känsla över att det knackar mera när det börjar bli lite diesel, kan det vara så att det suger lite luft i bränslet systemet som framkallar knackande ljudet?

Mvh

4 261 Inlägg
14 augusti 2021
#5
tvedberg skrev:
panda666 skrev:
Hej,

Kan vara av dom grejerna du redan har misstänkt och kanske även glödstiften. eftersom det är en n47 kan det även vara kedjan eller spännaren som börjar bete sig. Flera fall på jobbet har jag haft nyare bimmers som rasslar och knackar när man gasar lite och det har alltid visats sig att det är bara avgassystemet som har släppt bara i en slangklämma/klämma. Väldigt vanligt på flera bmw modeller av nyare slag. Så glöm inte att kolla ifall avgassystemet sitter som det ska utan att du har tappat nån klämma.

Länk till video https://youtube.com/shorts/ekLk5DzwJaA?feature=share

Har även en känsla över att det knackar mera när det börjar bli lite diesel, kan det vara så att det suger lite luft i bränslet systemet som framkallar knackande ljudet?

Mvh

Hör tyvärr inget alls, kanske är min dåliga hörsel. Pröva byta bränslefilter/dieselfilter. Filma när du står still med bilen och be nån gasa till 1500varv eller nått så kan man höra.

773 Inlägg
14 augusti 2021
Trådstartare
#6
panda666 skrev:
tvedberg skrev:
panda666 skrev:
Hej,

Kan vara av dom grejerna du redan har misstänkt och kanske även glödstiften. eftersom det är en n47 kan det även vara kedjan eller spännaren som börjar bete sig. Flera fall på jobbet har jag haft nyare bimmers som rasslar och knackar när man gasar lite och det har alltid visats sig att det är bara avgassystemet som har släppt bara i en slangklämma/klämma. Väldigt vanligt på flera bmw modeller av nyare slag. Så glöm inte att kolla ifall avgassystemet sitter som det ska utan att du har tappat nån klämma.

Länk till video https://youtube.com/shorts/ekLk5DzwJaA?feature=share

Har även en känsla över att det knackar mera när det börjar bli lite diesel, kan det vara så att det suger lite luft i bränslet systemet som framkallar knackande ljudet?

Mvh

Hör tyvärr inget alls, kanske är min dåliga hörsel. Pröva byta bränslefilter/dieselfilter. Filma när du står still med bilen och be nån gasa till 1500varv eller nått så kan man höra.

Ja lite svårt kan det va att höra, hörs tyvärr inte utan belastning, hörs endast när motorn får lite motstånd som med växel i.

1 Inlägg
9 januari 2022
#7
Hej! Blev det nån lösning på detta?

Jag har *väldigt* lika ljud på min 320d med N47. Knackande ljud vid gaspådrag när bilen är kall, men den känns i övrigt helt som vanligt. Misstänker spridarproblem.

Edit: Min är en "N47 D20 C", och enligt Bavaria har den redan den uppdaterade kamkedjespännarmekanismen.
Senast redigerat av acandell (9 januari 2022)

1 Inlägg
15 oktober 2022
#8
Hej,
Kom ni fram till vad det var som lät? Jag har samma problem.

1 Inlägg
17 oktober 2022
#9
Samma typ av problem för mej med min bmw x3 2.0d 2012 knackar vid lättare gaspådrag.
Verkstaden rekommenderade spridarbyte på alla4 på ca 25 k … känns lustigt om alla spridare blev dåliga på samma gång


Forummoderator
17 996 Inlägg
17 oktober 2022
#10
ivars_turbo skrev:
Samma typ av problem för mej med min bmw x3 2.0d 2012 knackar vid lättare gaspådrag.
Verkstaden rekommenderade spridarbyte på alla4 på ca 25 k … känns lustigt om alla spridare blev dåliga på samma gång

Vet inte men en sak är helt klar: Folk yrar ibland om att glödstiften kan vara dåliga. Dessa har inte med saken att göra. De sitter enbart där för att motorn ska kunna starta vid extrem kyla.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 630 Inlägg
17 oktober 2022
#11
Eftersom spridare fortfarande är mekaniska men magnetstyrda då slits (slits, inte går >sönder<) de oftast jämt, och beroende på motortyp så kan arbetskostnaden sticka iväg.

Blir då "billigare" att byta alla samtidigt än att lägga flera tusen för att sedan återkomma ett par månader senare.

De/Dem

1 Inlägg
21 augusti 2023
#12
tvedberg skrev:
Hej har en bmw 320d 2014 som har börjat knacka.

Symptom mellan 1200-1800varv knackar den som typ misständning/ fel pumpinställning som på äldre dieslar

Låter inget vid lägre eller högre varv och försvinner mer och mer när motorn närmar sig arbetstemperatur

Vad tycker ni jag ska kolla över först?
spridare kan det ge den här symtomen?

Va det spridarna som va problemet?

2 Inlägg
23 oktober
#13
Jag har exakt samma missljud på min 320d
Är det någon av alla er som skrivit här som hittade felet på era bilar?

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
24 oktober
#14
man ska börja med bränslefilter iaf för det kan hjälpa  man byter dom väldigt sällan.  där skulle jag börja
min polo knackar lite lätt om jag börjar gasa på lite för tidigt innan motorn är varm.. 
har ganska kort sträcka till motorvägen och går direkt ut på 90väg är bilen kall och jag måste varva och pressa lite hårdare börjar min knacka  nästa start är det borta   det känns som bränslebrist inte ett problem för mig då bilen varit så sedan 2018

men hör man ett högt knackade är det bränslebrist och mest troligen slitna spridare   men även ett filter som börjar bli dåligt

vet inte hur bmw är men vag dieslarna är viktiga att få kammen rätt när man byter rem annars knackar dom och där går det att göra en kompensering med datorn när man bytt rem för att dom ska bli knackfria

sen behöver inte spridarbyte bli så dyrt om man slutar köpa grejer här i sverige

Kör fort så hinner inget hända...

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
24 oktober
#15
Ett enkelt sätt där man KANSKE kan få en ledtråd är att kolla på spridarnas mängdkorrigeringar.
Brukar bl.a heta typ Pilot/Injection Quantity Correction.

Detta är oftast endast relevant vid tomgång och man vill ligga runt +-2µs eller +-5mm3/s.
Allt under eller över detta KAN peka på en kass spridare.

Up the RA


Sök