2617
Sök

B19 B21 eller B230?

8 Inlägg
24 oktober
Trådstartare
#1
Tjena, har en gammal 77a 240 med en helt original b19 i, gått 16000 ärliga mil så utgår från att den är i bra skick.
Men jag vill ha ut mer effekt och ett härligare ljud, har mestadels beslutsångest för vilken av dessa jag ska köra på, jag behöver inte ha så trimmat så däcken blir kvar på marken vid varje start, men ändå kunna få en skön sång o gång i motorn.
Räcker det med att trimma upp den som är i med kam, planing, förgasare, extraktor osv eller ska man satsa på b21, då jag kan få en relativt billigt 2 minuter bort, jag har bil att åka fort i, vill som sagt åt det sköna ljudet och få lite mer effekt än 90, duger gott med 120-130, mer än nöjd för cirkus 160?


5 685 Inlägg
24 oktober
#2
Bygg den som en B19 R-sport som finns i dom enstaka Volvo 343 R-sport som sålts i världen, dom är specade till 121hk original.

Sitter dubbla Solex 40 och GT-kam på en annars original B19A vad jag förstått.
Eventuellt att det är ett bättre gjutet grenrör också.

Personligen föredrar jag 1986cc rödblock, upplever att dom har bättre gassvar än sina större syskon fastän resten är samma.


Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
24 oktober
#3
b230Fk  heter ditt svar på vättig motor. 

det är lite pill  men att kasta i tex en b230A är totalt meningslöst   mest troligen märker du noll och ingen skillnad..   det är väll 112hk i en b230A och det är ju straxt under 100 i b19a och 100 i b21A
om jag inte minns fel..  smile 


men med en B230fk  så har du 135hk vilket är reggningsbart i en 240  men fortfarande så pass simpel att vem som helst som klarar byta motorn klarar att få orddning på den lilla elen det är att koppla in..

det enda är att man behöver montera tankpump och pump under bilen alternativ en modern tankpump

men det är relativt enkelt sen motera en tryckledning och använda nuvarande bränsleledning till retur.

så skulle jag göra utan att ens fundera en sec smile

Kör fort så hinner inget hända...

8 Inlägg
24 oktober
Trådstartare
#4
Growe skrev:
b230Fk  heter ditt svar på vättig motor. 

det är lite pill  men att kasta i tex en b230A är totalt meningslöst   mest troligen märker du noll och ingen skillnad..   det är väll 112hk i en b230A och det är ju straxt under 100 i b19a och 100 i b21A
om jag inte minns fel..  smile 


men med en B230fk  så har du 135hk vilket är reggningsbart i en 240  men fortfarande så pass simpel att vem som helst som klarar byta motorn klarar att få orddning på den lilla elen det är att koppla in..

det enda är att man behöver montera tankpump och pump under bilen alternativ en modern tankpump

men det är relativt enkelt sen motera en tryckledning och använda nuvarande bränsleledning till retur.

så skulle jag göra utan att ens fundera en sec smile

Nu vill jag inte ha turbo av flera anledningar utan jag vill köra den förgasartrimmad, annars hade jag lika väl stoppat i en cdi liksom


Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
24 oktober
#5
då får du nog bygga något eget   b230 med stroker vev 2.8liter och 16v så är du väll runt 300hk sträcket med något eftermarknads sprut

jag anser att allt blir bättre med turbo oavsätt smile

Kör fort så hinner inget hända...

8 Inlägg
25 oktober
Trådstartare
#6
Growe skrev:
då får du nog bygga något eget   b230 med stroker vev 2.8liter och 16v så är du väll runt 300hk sträcket med något eftermarknads sprut

jag anser att allt blir bättre med turbo oavsätt smile

Behöver inte upp i 300? har som sagt annan bil o köra fort med, räcker gott med cirka mitten av 100-200.

Ska alltså oavsett botten köra 530 planad o portad, annan kam, frästa ventilsäten, dubbla fajsar, tror de blir 45or och extraktor med 2.5? min undran var ju om det räcker med min b19 botten eller om någon av dom andra behövs för detta



Sök