2939
Sök

Söndergängad spindelled på styrleden

183 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Tycks ha blivit något galet när jag skulle rätta till en del på hjulupphängningen. Lossade styrleden yttre, fick dock problem att få loss så smackade på med hammaren då jag hade lite bråttom. Gick bra att skruva bort kronmuttern innan men när jag ska skruva tillbaka den nu så gängar den inte i efter något varv så hela spindelleden snurrar.

Andra hjulet gick utan problem.

Kan ju prova smeta på silikonspray eller dylikt eller prova om den andra muttern funkar. Om inte, går det att byta bara spindelleden eller måste jag byta styrleden också? Tänker om gängorna på spindelleden fuckat upp sig....

Är lättare få tag i en spindelled än styrled tänker jag...

1 075 Inlägg
för 1 timme sedan
Är det spindelleden eller styrleden du ska byta? Det är 2 separata grejer liksom... Styrleden sitter i styrstaget, spindelleden under hjulnavet i bärarmen (åtminstone på alla normala bilar...).

Har du stukat gängan på skruv-delen byter du enklast hela leden, dvs skruven och själva hållaren.
Kan gå att rätta till gängan också om den inte är alltför misshandlad, men svårt att bedöma utan att se den.

183 Inlägg
för 12 minuter sedan
Trådstartare
Steff240 skrev:
Är det spindelleden eller styrleden du ska byta? Det är 2 separata grejer liksom... Styrleden sitter i styrstaget, spindelleden under hjulnavet i bärarmen (åtminstone på alla normala bilar...).

Har du stukat gängan på skruv-delen byter du enklast hela leden, dvs skruven och själva hållaren.
Kan gå att rätta till gängan också om den inte är alltför misshandlad, men svårt att bedöma utan att se den.

Försökte fixa en bild men den vägrar låta mig ladda upp något.

Det är den stång som sitter ansluten mot hjulet. Typ.

183 Inlägg
för 8 minuter sedan
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-bca7caafb97ffa31f6429ae86c338bda.jpg

Sök