2758
Sök

Volvo 850 kombi från 1996 rustas upp

Denna bil ska bli en året runt bruksbil, alla små skavanker ska fixas upp och bilen hållas i skick.

Från Finland
4 666 Visningar
Uppdaterades senast 4 december
Från Finland
351 Inlägg
23 oktober
Trådstartare
#21
Ikväll blev det att byta till vinterdäck.

Handbromsvajern har hängt ner ganska mycket tycker jag också,
https://i.imgur.com/3YlL1jVh.jpg

Hålet där ska finnas ett fäste som håller upp vajern, detta lär gå sönder ofta
https://i.imgur.com/JJqPKgeh.jpg

Lade ett buntband igenom hålet istället. Sen ett annat buntband för att hålla vajern bort från däcket.
https://i.imgur.com/9TOe2zEh.jpg

https://i.imgur.com/kaP5mKKh.jpg

Nu hänger det inte längre.

https://i.imgur.com/e8fDj0Rh.jpg

Hann inte göra något åt avgasröret idag, började regna. Ska bli intressant att se om detta löser vibrationerna jag upplever mellan 70-80 ungefär då jag kör. Jag är inte hundra det kommer hjälpa men hoppas kan man!

Jag tänker det kan ju vara delar av upphängningen som är slut, gummidelar, bussningar. Bilen drar åt en sida också och framhjulen ser mera slitna ut på insidan. Framvagnsinställning vore säkert bra men onödigt att göra innan man kollat alla delar. Först behöver jag ta reda på vad som brukar slitas.

Professionell nybilshatare

Från Finland
351 Inlägg
24 oktober
Trådstartare
#22
Det blev en stor förbättring med nya däck!

Professionell nybilshatare

Från Finland
351 Inlägg
27 oktober
Trådstartare
#23
Mitt helgprojekt är stötfångaren där bak, den hänger på höger sida och den satt knappt fast i vänster.

https://i.imgur.com/cwJxL0Lh.jpg

Själva fästena är som man kan se, toksluta. Sen finns det litet rost på bilen också men inget super allvarligt.

Här är värsta på själva bilen, jag kapade bort det värsta då det inte ser strukturellt ut. Sen slipa och biltemas röda rostskyddsprimer tycker jag funkar bra. Efter den torkat blir det linolja. Sen imorgon blir det rostskyddsmassa över allt efter det fått dra in lite i porerna. Hade jag haft Dinitrol ML hade jag kört på det här, för det torkar mycket snabbare. Men man tar vad man har.

https://i.imgur.com/alQkECnh.jpg

https://i.imgur.com/kPrVaB5h.jpg

https://i.imgur.com/GsjEEqPh.jpg

https://i.imgur.com/CQ08neuh.jpg

?Penslat linolja redan här.

https://i.imgur.com/cWGZ0aph.jpg

https://i.imgur.com/C9Odx3Wh.jpg

Jag måste ännu få bort de här bultarna från de inre fästena. Tror det blir att borra ut dom. Sen ska jag tillverka nya fästen.

https://i.imgur.com/8SEsCsOh.jpg

Ja just, jag hade ju ett set för att få av skadade bultskallar... Har så mycket grejer man kommer inte ihåg allt man har. Men med det fick jag av förarsidans bultar. Passagerarsidans hann jag kapa av så de måste borra ut, fast nu hittar jag inte borren.

Professionell nybilshatare

Från Finland
351 Inlägg
27 oktober
Trådstartare
#24
Idag har jag tillverkat två fästen. Jag tänkte svetsa först från 3mm plåt men hade bara 6mm som jag tycker är för grovt, så jag fick gå på 2mm plåt då jag hade ett ark, 2mm verkar vara lika tjockt som originalen.

Bockade till två profiler och sen fick jag finjustera med hammare för att göra hörnen skarpare.
https://i.imgur.com/RspGNgfh.jpg

https://i.imgur.com/BjnJhRNh.jpg

Provmonterat på balken så att skruvhålen linjerar upp.
https://i.imgur.com/I0Rd5pDh.jpg

Mutter ditsvetsad och fästet grundmålas med biltemas röda primer.
https://i.imgur.com/fFWGE1bh.jpg

Efter grundfärgen fått torka lägger jag bromsoksfärg
https://i.imgur.com/uF0R2u0h.jpg

Första fästet monterat, jag väntar ännu på att färgen på det andra ska torka litet. Jag kladdar in fästena i rostskyddsmassa också, tänker kanske det hjälper litet.
https://i.imgur.com/OCHBx0Yh.jpg

Tyvärr började det regna så jag fick lite bråttom och nu är stötfångaren monterad igen.

Professionell nybilshatare

Från Finland
351 Inlägg
30 oktober
Trådstartare
#25
Extraljus är nästa grej, har ett par Hella FF500 som jag tänkte lägga på en annan bil men det blev liksom aldrig av. Så nu åker de på 850n, åtminstone tillfälligt.

https://i.imgur.com/qEnd9I8h.jpg

Jag tänker ett par Hella Jumbo FF320 kunde se bättre ut, också lite annorlunda än vad de flesta andra kör med.

Jag använder ett biltema numerplåtsfäste som jag vänt så det ligger och sen skruvat fast det i stötfångaren. Jag hade hoppats det skulle vara stabilt nog att slippa stabiliseringsstag. Men det ser inte ut att lyckas.

Professionell nybilshatare

745 Inlägg
30 oktober
#26
Tyckte de där passade bra på bilen, hör lite ihop med tiden bilen är byggd smile

Live long, and prosper.

Från Finland
351 Inlägg
31 oktober
Trådstartare
#27
Jo men jag tycker även Jumbo FF320 är lite retro och skulle passa bra här, liksom 850 är de baserade på de äldre rektangulära ljusen, men lite uppmjukade i formen.

https://i.imgur.com/UpBUUuP.png

Professionell nybilshatare

Från Finland
351 Inlägg
2 november
Trådstartare
#28
Kopplat in extraljusen och använt dom, jag tycker inte dom fladdrar något utan stag så jag tror jag slipper sånt.

Försökt snygga till kabeldragningen i efterskott med en massa buntband, drog mest på måfå. Där ser man reläet också, platsen valdes helt enkelt för det fanns en färdig skruv där.

https://i.imgur.com/7lFXCpkh.jpg

Avsäkrat vid batteriet.

https://i.imgur.com/waCmET9h.jpg

En sak kvar är att fixa en brytare till kupén, jag har köpt en extra dimljusbrytare som ska få agera som extraljusknapp. Den ska bara bryta kretsen till spolen då så man kan slå av extraljusen vid behov.

P.S. Reläet ska också skyddas.
Senast redigerat av DennisCA (2 november )

Professionell nybilshatare

Från Finland
351 Inlägg
6 november
Trådstartare
#29
Jag har installerat en filteradapter + aktivt kolfilter så nu ska inneluften bli mindre dammig.

https://i.imgur.com/CADK73bh.jpg

Ett stativ för kupévärmaren också, tappat originalfästet man kunde fästa det på centerkonsolen med. Så det blev ett sånt här. Inga problem att flytta runt det.

Egentligen undrar jag om inte kupévärmaren skulle passa bättre nånstans längst bak, blåsandes varm luft framåt mot vindrutan.

https://i.imgur.com/vEeMEnAh.jpg

Igår bytte jag fläktmotstånd men det gjorde ingen skillnad, kanske det blåser hårdare på 3an nu men 4an funkar inte alls. Lite mera googlande och det visar sig att 4:an går inte via motståndet utan ett relä. Förmodligen detta relä som har fel.

https://i.imgur.com/yjyHRQ3h.jpg

Då jag hade bort knäskyddet såg jag en massa hemmadragna grejer som jag ska ta bort, identifierat den gamla handsfree enheten nu då också, Nokia HFU-4, den ska bortplockas. Kanske den är värt nåt.

https://i.imgur.com/CqjJJPPh.jpg

Kenwoodspelaren som kom med bilen har Bluetooth och handsfree system som verkar funka bra ihop med bilens högtalare. Men ingen mikrofon till det. Det finns en mikrofon till nokiasystemet och den är installerad vid taket så jag tänker kanske den kan kopplas in i stereon istället.

Professionell nybilshatare

Från Finland
351 Inlägg
28 november
Trådstartare
#30
De här senaste veckorna har inte varit problemfria direkt.

Först slutade fläkten fungera, sen började motorlampan lysa.

Plockade nu ut fläkten först
https://i.imgur.com/BXnfBaAh.jpg

Här ser det ut att ha gått varmt
https://i.imgur.com/1xA8f6Oh.jpg

https://i.imgur.com/q2Tp5p1h.jpg

Såhär det blir då man inte har kupéfilter
https://i.imgur.com/oEjKuLZh.jpg

Och fläkten började såklart strula då vi fick väder som detta:
https://i.imgur.com/HPnYYYvh.jpg

Sen var det att åtgärda motorlampan, jag har ingen OBD2 läsare som duger till nåt. Men jag har en gammal VAG-COM KKL kabel, jag installerade Vol-FCR på en gammal laptop där jag körde XP i en VM och efter jag fajtats med drivrutinerna fick jag den att funka och kunde läsa felkoderna och sen nolla dom.

EFI-448 och EFI-442
Pulsed secondary air injection pump flow fault
Pulsed secondary air injection flow fault

Luftpumpen alltså.... Kan va dyr om den givit upp. Såhär fixade jag problemet med SAS (Secondary Air System) pumpen, detta är ECUn:
https://i.imgur.com/BACJtRDh.jpg

Kallas för en SAS delete, nu tror datorn den funkar. Jag har inte plockat bort pumpen eller nåt. Jag är osäker om den kan lämnas på plats fast inaktiv. Kanske borde plugga linjerna.

Professionell nybilshatare

Från Finland
351 Inlägg
28 november
Trådstartare
#31
Men det var inte slutet! Ny dag nya problem.

I morse efter jag kört cirka 15 km hostade bilen till ganska häftigt, hände några gånger och motorn stannade, alla lampor på instrumentbrädan började lysa. Jag fick vrida av tändningen och sen starta igen och lamporna slocknade då jag gjorde det, det var ganska skrämmande upplevelse då det är beckmörkt på en landsväg utan belysning även om det bara var en halv sekund.

Med nöd och näppe lyckades jag ta mig in på en rastplats som låg nära. Det luktade illa och rök mycket från bilen då jag steg ut och tittade, jag stannade bilen men såg inga fel. Jag undrar om det som rök och stank var överflödig bensin som tagit sig ut i avgasröret, om det inte tänt på alla cylindrar. Jag kollade runt bilen men såg inga uppenbara fel, efter 5-10 minuter startade jag och åkte hem i 60km/h.

Motorn hackar nu konsistent vid gaspådrag när man har bilen i friläge, den hackar och stöter när man accelererar för snabbt också. I 60km/h går den stabilt. Den hade ju ett släng av det sistnämnda hackandet för ett tag sen men det gick över, men jag tror det är samma problem som är tillbaka fast värre.

Jag tror det är nånting med tändningssystemet. Rotor, fördelarlock, kablar, stift, tändmodulen. Det första jag kan testa är väl silvertejp runt kablarna (på ändan mot tändstiftet). Ska ta bilder på rotor och fördelarlock också, jag tyckte rotorn såg lite väl asig ut förra gången jag tittade på den.

Vem vet om de här delarna nånsin blivit bytta....

Bränslepumpen, bränslepumpsreläet och filtret är på listan, fast jag tror det kommer bränsle p.g.a. det jag nämnde med röken, det ser lite mera ut som ett symptom på oförbränt bränsle.

En annan möjlighet är topplockspackningen men jag tror inte det då rökandet inte kom tillbaka, nivån i kylsystemet är oförändrad också.

Professionell nybilshatare

Från Finland
351 Inlägg
28 november
Trådstartare
#32
OK nu har jag tagit och kollat i fördelaren och tror jag såg orsaken direkt. Då jag tog av fördelarlocket föll rotorn lös, den sitter bara litet fast med en av tre skruvar...

https://i.imgur.com/vB4WIAnh.jpg

https://i.imgur.com/QLmw5rgh.jpg

Insidan av fördelarlocket annars:
https://i.imgur.com/5jpaiY7h.jpg

Jag tror ju detta är hela felet egentligen och inget annat... Även om tändkablarna är från 1996 och sannolikt är mångt och mycket här original.

Jag drog ju åt dom hårt sist då jag monterade tillbaka men det hjälpte inte verkar det som, får ta lite loctite till hjälp.

Professionell nybilshatare

2 424 Inlägg
28 november
#33
Den där fördelaren skulle bytts för typ 20 år sedan.


Från Finland
351 Inlägg
29 november
Trådstartare
#34
Intressant du säger det, bilen går ju bra igen nu, inget hackande. Den dra inte mycket heller för en gammal Volvo, jag ligger runt 0,8/milen.

Hur ser du annars att en fördelare är sliten, jag har ingen ny att jämföra mot, efter jag rengjorde fördelarlocket med WD40 och en trasa såg jag inget uppenbart fel eller slitage, inget bränt eller skadat. Så jag vet inte riktigt när man ska säga den har gjort sitt eller ej.

Jag tänkte börja byta tändningsdelarna men oklar var man bör börja, jag tänkte kanske kablarna som ju är daterade -96, sen stiften.

Professionell nybilshatare

2 424 Inlägg
29 november
#35
Visserligen visade du ingen bild på locket rengjort, men jag dömer utifrån hur stiften ser ut. Det i mitten speciellt,

Sen bör du ju åtgärda anledningen till att locket blivit att se ut som på bilden också. Hade bort mitt för första gången på 10år nyligen, och det var skinande rent innuti smile

Men men, det är väl bra att det blev att fungera, Men hoppas inte för mycket på att det håller i sig wink


Från Finland
351 Inlägg
29 november
Trådstartare
#36
Nä ikväll blev det fördelarlock, rotor och tändstift. Allt Volvo OE. Kablar hittade jag inte OE av så jag får väl köpa online.

Orsaken det är skitigt är väl tätningen men den är bytt så det ska inte borde bli skitigt igen.

Professionell nybilshatare

Från Finland
351 Inlägg
30 november
Trådstartare
#37
Bytte delarna idag, allt utom kablarna då de ej hade OE kablar bara Bosch och andra.

Men kablarna är inte i bästa skicket, plaströret som går inne i motorn har sprickor. 4 av 5 hade en spricka i mitten där diametern blir större. Så jag har tillfälligt fixat dom genom att linda eltejp och sen vulkaniserande tejp över det bara för säkerhets skull. Jag har läst att då dessa blir söndriga just här, så kan gnistan åka ut på sidan mot motorn, innan den hinner ner till stiftets elektroder. Vilket då ger tändningsproblem.

https://i.imgur.com/SWgSiw1h.jpg

https://i.imgur.com/Aa61Yqsh.jpg

Plockade ihop allt igen och for ut på en test-tur på en mil och allt verkar nu funka, för tillfället. Hoppas det håller tills jag får nya kablar.

Professionell nybilshatare

14 Inlägg
30 november
#38
DennisCA skrev:
Idag har jag tillverkat två fästen. Jag tänkte svetsa först från 3mm plåt men hade bara 6mm som jag tycker är för grovt, så jag fick gå på 2mm plåt då jag hade ett ark, 2mm verkar vara lika tjockt som originalen.

Bockade till två profiler och sen fick jag finjustera med hammare för att göra hörnen skarpare.
https://i.imgur.com/RspGNgfh.jpg

https://i.imgur.com/BjnJhRNh.jpg

Provmonterat på balken så att skruvhålen linjerar upp.
https://i.imgur.com/I0Rd5pDh.jpg

Mutter ditsvetsad och fästet grundmålas med biltemas röda primer.
https://i.imgur.com/fFWGE1bh.jpg

Efter grundfärgen fått torka lägger jag bromsoksfärg
https://i.imgur.com/uF0R2u0h.jpg

Första fästet monterat, jag väntar ännu på att färgen på det andra ska torka litet. Jag kladdar in fästena i rostskyddsmassa också, tänker kanske det hjälper litet.
https://i.imgur.com/OCHBx0Yh.jpg

Tyvärr började det regna så jag fick lite bråttom och nu är stötfångaren monterad igen.

Fungerade det bra? Originaldelen är ju inte helt rak i överkant men det kanske inte spelar någon roll? Du får gärna skriva ut måtten isåfall, måste byta på min V70 smile

Från Finland
351 Inlägg
1 december
Trådstartare
#39
Alltså på toppen och botten hade dom bockat till några extra former för lite extra stabilitet och kanske för avrinning men jag bara frångick det helt enkelt och det har funkat. Nu kommer jag inte ihåg det exakta måttet, men det blev ändå lite handarbete för inpassningens skull. Jag gjorde inga ritningar eller så.

Det lättaste sättet att få måttet är att ta det från balken när man har av stötfångaren. Jag justerade in hållarna så de båda passade ganska exakt.

Professionell nybilshatare

Från Finland
351 Inlägg
4 december
Trådstartare
#40
Jag har råkat ut för det nu. Köpte ny kabelsats av OE märket Bougicord från en fransk webbsida (trodde den var finsk först men borde vetat bättre). Matade in reg-nummer och köpte "rätt" kabelsats enligt sidan "Mister Auto".

Men jag sökte ändå vidare efter jag köpte den och stötte på foruminlägg på diverse volvo forums om att Bougicord har fel data på sina produkter och således alla ÅFs också. Bougicord verkar inte ens vilja rätta till det. Uppenbarligen finns det olika tändkablar till en 850 beroende på om man har 10 eller 20 ventiler och informationen är omsvängd. Den till 10V motorerna är artikelnr 6469 och 6468 för 20V.

Då jag kollade referensnummer mot VADIS vad jag skulle ha, stämmer det mot 6468. Så jag har köpt fel kablar...

Jag hittade t.om. en nederlänsk forumtråd från 2016, där nån råkat ut för samma problem, från samma webbsida! De har inte fixat det trots det gått 8 år! Detta verkar vara ett fall där dom väljer att tro mera på vad som står i databladet än verkligheten. Detta måste ju orsaka regelbundna problem för dom.

Känns nog som jag gjorde en miss som inte köpte NGK kablarna över disk från motonet. Men jag ville ju ha OE delar.

I andra nyheter har det varit hål på bromsvajern där bak, så jag fixade det med en massa eltejp, vulktejp, sen en uppskuren trädgårdsslang, mera eltejp, vulktejp och buntband. Borde hålla ett tag...

https://i.imgur.com/kHlJhRch.jpg

Professionell nybilshatare


Sök