2656
Sök

Orkar snart inte mer Nissan

30 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
Köpt i juni 2024, bytt skivor och klossar fram, glödlampor runt om, bromsbackar bak, blockpackning, vattenpump, 8 nya stift, rotor samt fördelarlock.
Problemet som gör mig gråhårig:
1) Byte av blockpackning då säljaren sagt den har gått, problem med kedjesträckaren och tändningen samt egr rör. * Fixat.
2) Strul med tändningen. * Fixat
3) För mycket glykol åker in i 4:e cyl, dassig tomgång, spricka i toppen hittad. * Fixat
4) Ny blockpackning IGEN + nya pinnbultar, moment dragen enligt manual 1: dra 29 N-m, 2: dra 78 N-m, 3: lossa helt, 4: dra 29 N-m, 5: dra 83 N-m. * Fixat
5) går FORTFARANDE piss i tomgång och FORTFARANDE åker all glykol in i oljan....

Snart tillverkar jag en molotov....

30 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
I övrig info, motor är en bensinare Z24i.

6 087 Inlägg
för 22 timmar sedan
Hur fixades sprickan i toppen? -Svetsad? Eller ny topp? Eftersom du fortfarande har vattenläckage in i en cyl så verkar det vara toppen det är fel på.

6 628 Inlägg
för 21 timmar sedan
Mätte du planheten på motorblocket innan toppen återmonterades?

Ford har haft en del problem med 1.5 EcoBoost samt PSA 1.6 att cylinderfodret sjunker så den tar in kylarvätska mellan motorblock och packning

De/Dem

3 168 Inlägg
för 21 timmar sedan
Det är inte en olje/kylvätske kylare av typen värmeväxlare och det är där som väskorna blandas?

1 692 Inlägg
för 18 timmar sedan
Hmm, här pratar vi gammal bil, är läckan fortfarande på cyl 4?  Skulle säja att toppen fortfarande e´kass eller inte planad. Om bilen har lösa cylinderfoder, möjligen att packning e´kass i botten. Men en annan o plan topp gissar ja på att du behöver..mvh/Husse

30 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hur fixades sprickan i toppen? -Svetsad? Eller ny topp? Eftersom du fortfarande har vattenläckage in i en cyl så verkar det vara toppen det är fel på.

Hade en annan topp från en donatorbil.

30 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
husseman skrev:
Hmm, här pratar vi gammal bil, är läckan fortfarande på cyl 4?  Skulle säja att toppen fortfarande e´kass eller inte planad. Om bilen har lösa cylinderfoder, möjligen att packning e´kass i botten. Men en annan o plan topp gissar ja på att du behöver..mvh/Husse

Toppen med spricka återanvändes inte, hade en från en donatorbil, blocket är mät och donatortoppen är planad

30 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Det är inte en olje/kylvätske kylare av typen värmeväxlare och det är där som väskorna blandas?

Finns ingen sådan på denna.

5 116 Inlägg
för 5 timmar sedan
Går det kylarvätska i insuget på denna? Vet avv vissa äldre nissan har det, spricka i insuget bör ju kunna läcka in i cyl 4.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

30 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Går det kylarvätska i insuget på denna? Vet avv vissa äldre nissan har det, spricka i insuget bör ju kunna läcka in i cyl 4.

Läckan syns kraftigt mot grenröret avgassidan.. Har inte upptäckt någon spricka i varken insug eller avgas.

1 692 Inlägg
för 4 timmar sedan
Hmm, helskumt. Donatortoppen e´planad o ok? Du kan se att cyl 4 läcker vid avgas sidan på grenröret? Detta låter helhemligt. Tyvärr inte tillgång till mina program typ autodata osv.. hemifrån, men måste vara toppen som e´kass. Kan inte komma på nåt annat på en så gammal bil.  mvh/Husse

30 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
husseman skrev:
Hmm, helskumt. Donatortoppen e´planad o ok? Du kan se att cyl 4 läcker vid avgas sidan på grenröret? Detta låter helhemligt. Tyvärr inte tillgång till mina program typ autodata osv.. hemifrån, men måste vara toppen som e´kass. Kan inte komma på nåt annat på en så gammal bil.  mvh/Husse

Det är de jag inte fattar... när donatortoppen togs från donatorbilen kontrollerades den toppen, planades, och oljan från donatorbilen visade inga tecken på läckage..

1 692 Inlägg
för 3 timmar sedan
Hmm- om du släpper lite på bultarna som håller avgasgrenröret och startar bilen.. är det klockrent att det är cyl 4 som får glykol i avgaserna?
mvh/husse

30 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
husseman skrev:
Hmm- om du släpper lite på bultarna som håller avgasgrenröret och startar bilen.. är det klockrent att det är cyl 4 som får glykol i avgaserna?
mvh/husse

Jupp, har t om testat dra ut tändkablarna till 4:an och de blir ingen skillnad på tomgången.. alltså måste jag ju få så jäkla mycket glykol där så att den inte tänder.

1 692 Inlägg
för 3 timmar sedan
Hmm, denna va klurig. Men samtidigt intressant. Inte det vanliga, med nån volvo v70 som har nåt av sina 3000 vanliga fel..som går att googla o hitta lösning på en kvart. Ska kika lite på din motorkod o klura lite, återkommer. /mvh Husse

Diagnostekniker
2 687 Inlägg
för 3 timmar sedan
Ur med tändstift.
Ner med endoskopkamera i cyl4.
Provtryck skiten.

När du är med kameran så kan du noggrant inspektera loppet efter sprickor.

Up the RA

30 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Ur med tändstift.
Ner med endoskopkamera i cyl4.
Provtryck skiten.

När du är med kameran så kan du noggrant inspektera loppet efter sprickor.

Det får väl bli efter vintern då, har inte tillgång till varmgarage och stå under en carport mitt i vintern är ju inte de ultimata precis.

1 692 Inlägg
för 2 timmar sedan
Hehe- Jesper skrev precis va ja tänkte skriva. Detta kommer lösa sig. Ta nån bira o koppla av.
Skål /Husse

30 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Nu när jag sitter och tänker tillbaka på annat, Något som inte hänt förut är att nu går min varvräknare från noll till 8 fram och tillbaka som om den fått i sig "meth eller coke".. kopplat fel någonstans? remmen är då spänd..

Sök