3083
Sök

Glömde ljusen på och nu startar inte bilen?

* Voff voff *
10 535 Inlägg
för 12 timmar sedan
Flamslag skrev:
Liten uppdatering. Fick låna pappas batteriladdare och vi laddade bilbatteriet i köket tills laddaren visade att det nästan var fullt. Jag vågade inte ha det över natten då jag isåfall hade behövt ha bilen olåst vilket jag inte vågar här i stan. Jag kunde således inte ladda bilen över natten dock så visade batteriladdaren att mitt bilbatteri var nästan fullt när jag satte in det igen. Bilen (Volkswagen Up) startade direkt och jag åkte runt kvarteret samt provade att stänga av och starta bilen några gånger, utan problem. Min fråga är, var det dumt av mig att inte ladda batteriet över natten och har det tagit skada av att inte vara helt fulladdat när jag satte in det igen?

Det är nog ingen fara, kör och var glad bara nu. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 692 Inlägg
för 8 timmar sedan
Hmm, vissa batterier klarar nån 2 voltsdipp, vissa inte. Enklast sätt att få igång ett batteri som varit nere i dyn o vänt är att paralellkoppla det med ett friskt batteri o koppla på en laddare. Då krävs ingen turboladdare. Men, ett batteri man vet varit i botten o vänt, skulle jag inte lita på. Ett nytt yuasabatteri agm är nåt man kan lita på... o batteriet är en väldigt viktig del i dagens bilar. Varför snåla på det viktiga, o köpa en massa trams istället.
Ledramper med löjligt ljus dagtid är trams tex.  Lycka till /Husse

6 087 Inlägg
för 4 timmar sedan
Antagligen inga problem ,men skaffa multimetyer så du åtminstone kan hålla koll på batterispänningen. 12,6V är bra!

2 385 Inlägg
för 2 timmar sedan
Det fel du ev. gjorde var "provade att stänga av och starta bilen några gånger".... Då förbrukade ju en massvis med ström som du troligen inte lät bilen återuppladda...
Grovt generellt räknat så tar det 1-2km för att ladda upp "en start".

159 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Antagligen inga problem ,men skaffa multimetyer så du åtminstone kan hålla koll på batterispänningen. 12,6V är bra!

Japp, tänkte köpa en samtidigt som batteristartaren och startkablarna.

Sök