Efter att rostlagningen blivit klar för denna gång, blev det lite spontant dags för bilens första utställning
Hade egentligen inte planerat att ställa ut men blev övertalad av en polare.
Polerade upp bilen och la en keramisk lackförsegling inför detta
Tyvärr lite knölig motorhuv och vänster framskärm efter närkontakt med ett rådjur.
Kom över ett original extraljusfäste som jag monterade dit med Bosch Profi.
Lite kluven om jag ska behålla eller inte. Blev ju lite småmysig med dom ändå och bryter lite mot alla andra som kör usa front
Bytte till mig en uppsättning blåa taxihandtag och köpte kromade lock till rutvevarna från 260.
Monterat
Sen kom vintern igen och jag började samla på delar. Nu var planen att under våren -23 insprutningskonvertera bilen för skojs skull. Hade tröttnat på ånglås och att bilen sällan gick så bra som jag vill.
Köpte ett enkelmasse svänghjul med triggerhål. När jag ändå skulle ner med växellådan bytte jag till en m90 och byggde om till hydraulisk koppling.
Började projeket med att kasta av toppen och riktplana. Den visade sig vara ett par tiondelar skev. Fortfarande inom toleranserna men det skadar inte vara lite extra noggrann.
Förgasare och allt plockades bort.
Tempgivare och knacksensor på plats.
Ersatte sträckbultarna till toppen med 12.9 bult och bricka. Nya kamremskåpor och kamrem.
Plåtlock borta och nu sitter här huvudcylinder till kopplingen.
Här är elsystemet som ska styra motorn. Är en lh2.4 härva som jag plockade ur en frontsmälld 240 -90 på skroten. Fick betala 200 kronor för den vilket jag tycker är väldigt överkomligt.
Fanns ett lämpligt hål i karossen att föra igenom härvan. Hade gärna fått vara lite större, men det gick till slut.
Bytte sen växellåda och svänghjul. Fick byta lådan en andra gång sen när bilen var klar, backen var rasad. Det var lite surt, men desto bättre var att jag fick tag på en lågmilad låda från en 940 -98. Alltså den lådan med lite bättre synkring på trean och trevligare utväxling på femman.
Kopplingen består av turbons 228mm tryckplatta och diesellamell till m90. Köpte även stålomspunnen slang till slavcylindern utifall man vill montera hårdare tryckplatta i framtiden.
Här har jag fått ditt det nya insuget med spridare och tomgångsmotor. Bytte även fördelaren till en "tom" från en 240 med insprutning. Eftersom k-kammen jag har saknar fördelarspår behåller jag blockmonterat.
Svetsade dit en lambdamutter i grenröret.
Snickrade ihop ett insugsrör med luftmassemätare och anslutning för vevhusventilationen.
Grenrör nu med lambda på sin plats.
Så var det dags att få fram bränsle från tanken. Den gamla rostiga hävarmsarmaturen ersattes av en i plast. Valet av bränslepump föll på en Walbro Gss 342.
Hittar inga bilder på när jag byggde resten av bränslesystemet. Tog i från tårna och byggde ledningarna i an8, med det klassiska bränslefiltret i plåt som sitter original på insprutningsbilarna. Svarvade en adapter mellan tankarmatur och an8 ledningen i silverstål i brist på annat
Ute på första provturen, blev en väldigt harmonisk gång i maskin mot innan
Haft ett Yasaki mätarhus från en turbo liggandes länge som nu var dags att få i bilen. Skillnaden är bland annat att hastighetsmätaren går till 240 istället för 220.
Justerade mätarställningen till rätt och byggde om en voltmätare till höger placering. Skruvade även i en varvmätare med lite annorlunda gradering. Men bäst av allt är att alla mätare nu fungerar
Solfilmade bakrutorna ljust för att få ner temperaturen i bilen lite på sommaren och hålla mot blekning av inredningen. Testade även en reflexramp, den är dock bortplockad nu. Tyckte det såg lite plastigt ut.
Det får vara allt för denna gången