2622
Sök

Felkod och åtgärder

4 822 Inlägg
31 december 2023
#21
Pininfarina406 skrev:
rolson skrev:
För ett par veckor sedan dök felkoden P2884 "Engine Disconnect Clutch Stuck Open" upp i vår Passat GTE (2017). Då går bilen bara att köra på el, så bärgning låg hotfullt nära till hands. Efter två omstarter gick bilen dock att köra normalt och har fungerat problemfritt till idag då felkoden dök upp igen. Efter omstart gick det att köra 8 mil utan problem. När jag googlar förstår jag att VW´s lösning är att byta Mechatronicenheten men jag hittar att liknande problem på andra VW kan ha att göra med smuts på sensorer etc. Detta signalerar risk för stora men verkningslösa kostnader. Verkar inte vara ett särskilt flitigt omskrivet problem så jag vore därför tacksam för kloka synpunkter innan jag går till någon som inte ser kostnaden som något negativt utan som en tillgång.

Enl en kille på Youtube, diagnos Dan, så beror det här felet i de flesta fall på en packning med oljesilar i som fallerar.
Vw vill inta ta isär och byta den så de byter hela mechatronic enheten istället.
Packningen kostar 20 € och man måste byta en av solenoiderna för ca 200€.
Sen måste man ju hitta en mekaniker som kan ta ner enheten också.

det är den videon som är länkad lite längre upp som är postad den 5 december wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
31 december 2023
#22
suraeight skrev:
Hallå!
Bra tråd och länk till youtube, hittade en bil jag ev tänkte köpa med samma felkod. Funderar om inte detta täcks av försäkringen (beroende på villkor och bolag då). Någon som haft detta problem i tråden och som kunnat nyttja försäkringen?
/Henke

väldigt enkelt att laga så det är väll bara att köpa en hem delarna det där tar någon timme att fixa..

Kör fort så hinner inget hända...

14 Inlägg
3 januari
#23
Fått samma fel på min passat gte, prisförslag för åtgärd byte av mechatronicen 52 tusen , så tänkte höra här, någon som provat lösningen i videon, känns lite billigare att börja där 😅

2 Inlägg
21 februari
#24
Jag har samma skit men Möller Bil ska ha 186 000 kr för att de ”misstänker” växellådan!

Jag har en Passat GTE laddhybrid från 2017 som har fungerat utmärkt tills för cirka en månad sedan då felmeddelandena började dyka upp. Det står fel i hybridsystemet och växellådan, och nu kan bilen endast köras om det finns el. Om batteriet dör stannar bilen, vilket begränsar vår körsträcka till högst 3 mil. Trots att bilen har varit inne för felsökning fyra gånger har Möller Bil inte lyckats hitta felet. Nu misstänker de att det är växellådan som är problemet och vill byta ut den, vilket skulle kosta 186 000 kr.

Vi vill inte betala detta, och försäkringen täcker det inte på grund av att bilen har kört 17 000 mil.

Vi överväger att sälja bilen, men vi är osäkra på om någon ens skulle vilja köpa en defekt bil?!

Det är en riktigt jobbig sits faktiskt. Men jag förstår ju på era inlägg ovan att man kanske borde kolla hos en annan verkstad för second opinion!
Senast redigerat av Hammaren (21 februari )

2 Inlägg
25 februari
#25
Hej!

Har en Passat GTE 2016 som rullat 16300 mil och där liknande felmeddelande och symptom uppstått.
Det verkar som det är många som drabbas av detta när bilen har gått långt.
Att betala 50 tkr och kanske ännu mer när det är ett så pass känt fel verkar ju helt världsfrånvänt och kundovänligt. Om nu lösningen Diagnosdan har löser det flestas problem borde det ur flera aspekter vara att föredra. Finns det någon som har fått en verkstad att försöka denna lösning?

/Tobias

2 Inlägg
25 februari
#26
Tobtor skrev:
Hej!

Har en Passat GTE 2016 som rullat 16300 mil och där liknande felmeddelande och symptom uppstått.
Det verkar som det är många som drabbas av detta när bilen har gått långt.
Att betala 50 tkr och kanske ännu mer när det är ett så pass känt fel verkar ju helt världsfrånvänt och kundovänligt. Om nu lösningen Diagnosdan har löser det flestas problem borde det ur flera aspekter vara att föredra. Finns det någon som har fått en verkstad att försöka denna lösning?

/Tobias

Jag upptäckte i vår servicebok att vi inte har bytt växellådsolja på 7000 mil. Det ska bytas var 6000 mil och det har alltid gjorts noggrant tidigare. Jag har läst på andra håll att problemet ibland kan lösas genom att fylla på med olja. Jag ska prova detta under veckan och se om det löser sig.

1 Inlägg
26 februari
#27
Jag har upplevt liknande bekymmer med min Passat GTE. Med hänvisning till nya direktiv från VW, föreslog servicecentret att byta ut ”hela” växellådan. Efter att ha diskuterat saken då prislappen var bra mycket mer än var bilen är värd, beslutade de dock att istället ersätta med en ny Mechatronic-enhet. Detta till en kostnad som bara var en fjärdedel av det första prisförslaget. Nu verkar bilen vara i fungerande skick igen. 🤞 Hade jag haft möjlighet, skulle jag nog bett ngn försöka renovera den befintliga Mechatronic-enheten. Det är otroligt att VW inte är mer villiga att erbjuda hjälp i denna situation, särskilt med tanke på att bilarna är relativt nya, och istället indirekt föreslår skrotning...

Hade följande felkoder.
Skiljekoppling P288400
Tryckfall P088600

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
26 februari
#28
Sweupp skrev:
Jag har upplevt liknande bekymmer med min Passat GTE. Med hänvisning till nya direktiv från VW, föreslog servicecentret att byta ut ”hela” växellådan. Efter att ha diskuterat saken då prislappen var bra mycket mer än var bilen är värd, beslutade de dock att istället ersätta med en ny Mechatronic-enhet. Detta till en kostnad som bara var en fjärdedel av det första prisförslaget. Nu verkar bilen vara i fungerande skick igen. 🤞 Hade jag haft möjlighet, skulle jag nog bett ngn försöka renovera den befintliga Mechatronic-enheten. Det är otroligt att VW inte är mer villiga att erbjuda hjälp i denna situation, särskilt med tanke på att bilarna är relativt nya, och istället indirekt föreslår skrotning...

Hade följande felkoder.
Skiljekoppling P288400
Tryckfall P088600

bättre att lämna in den och göra den riktiga åtgärden istället för att ge bort en massa pengar till inkompetent pack..

Kör fort så hinner inget hända...

2 Inlägg
3 april
#29
Hej!
Jag har nu haft min bil inne hos en verkstad. De hade en mekaniker som tog isär mechatronicenheten, undersökte och hittade skräp i en solenoid. Precis som i den Youtube-video som finns i ett tidigare svar. Denna rengjordes och efter det så var felkoderna borta. Bor ni i närheten av Karlskoga kan jag varmt rekommendera att höra av er till Adam på Lindgren Motor & Service AB (Mekonomen Verkstad).

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
3 april
#30
Tobtor skrev:
Hej!
Jag har nu haft min bil inne hos en verkstad. De hade en mekaniker som tog isär mechatronicenheten, undersökte och hittade skräp i en solenoid. Precis som i den Youtube-video som finns i ett tidigare svar. Denna rengjordes och efter det så var felkoderna borta. Bor ni i närheten av Karlskoga kan jag varmt rekommendera att höra av er till Adam på Lindgren Motor & Service AB (Mekonomen Verkstad).

haha helt otroligt att folk fortfarande tror att märkesverkstäder är bäst på sina bilmärken.. sen kommer en fristånde liten verkstad och löser problemet för någon ynka tusing istället för  tiotusentals kronor.. 

dom borde skämmas på vag..

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
10 juni
#31
Nu verkar det som jag har fått samma problem på min Golf GTE. "Fel: Hybridsystem, Fel: växellåda
, Begränsad prestanda" två gånger under färd som löst sig efter att jag startat om bilen, men efter senaste så ville den inte dagen efter.
Var nere på en Meka verkstad som läste ut P288400 och man hör att elmotorn spinner upp men den kopplar inte ihop.
Någon som vet vart man kan få tag i packningen och solenoiden som det tipsats om ovan eller en verkstad i Uppsala som kan göra jobbet?
Antar att Möller kommer vilja byta hela mekatroniklådan för 50000+ när de väl får tid att titta på bilen om en månad eller två...

567 Inlägg
11 juni
#32
Criuzer skrev:
Nu verkar det som jag har fått samma problem på min Golf GTE. "Fel: Hybridsystem, Fel: växellåda
, Begränsad prestanda" två gånger under färd som löst sig efter att jag startat om bilen, men efter senaste så ville den inte dagen efter.
Var nere på en Meka verkstad som läste ut P288400 och man hör att elmotorn spinner upp men den kopplar inte ihop.
Någon som vet vart man kan få tag i packningen och solenoiden som det tipsats om ovan eller en verkstad i Uppsala som kan göra jobbet?
Antar att Möller kommer vilja byta hela mekatroniklådan för 50000+ när de väl får tid att titta på bilen om en månad eller två...

Mekonomen i Karlskoga löste det felet åt en kund så du kanske ska fråga på en Mekonomen verkstad.


4 Inlägg
18 juni
#33
Pininfarina406 skrev:
Mekonomen i Karlskoga löste det felet åt en kund så du kanske ska fråga på en Mekonomen verkstad.

Ingen i Uppsala ville göra det då bilen blir stående hos dem i väntan på delar och semestertider och andra ursäkter, så jag gör jobbet själv istället. Har nu beställt ett kit från ATR remote efter att ha demonterat mecatroniken. Mina bilder nedan är ju typ identiska med ATR remotes, så detta borde lösa problemet...

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249415/249415-92cbff0a19ca802d73c5649012050de1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249415/249415-a8511531a79fe9fdf1487d91e57c2d4e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249415/249415-d6b480e9480c7054973e96350ddac67d.jpg

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
18 juni
#34
Blev det bra ?    Så sjukt att. man på vag lurar kunder på en jävla massa pengar.  Helt i onödan

Kör fort så hinner inget hända...

567 Inlägg
18 juni
#35
Criuzer skrev:
Pininfarina406 skrev:
Mekonomen i Karlskoga löste det felet åt en kund så du kanske ska fråga på en Mekonomen verkstad.

Ingen i Uppsala ville göra det då bilen blir stående hos dem i väntan på delar och semestertider och andra ursäkter, så jag gör jobbet själv istället. Har nu beställt ett kit från ATR remote efter att ha demonterat mecatroniken. Mina bilder nedan är ju typ identiska med ATR remotes, så detta borde lösa problemet...

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249415/249415-92cbff0a19ca802d73c5649012050de1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249415/249415-a8511531a79fe9fdf1487d91e57c2d4e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249415/249415-d6b480e9480c7054973e96350ddac67d.jpg

Har du en länk så man kan kika på deras grejer?


4 Inlägg
18 juni
#36
Growe skrev:
Blev det bra ?    Så sjukt att. man på vag lurar kunder på en jävla massa pengar.  Helt i onödan

Oklart än sålänge, beställde kittet idag. Jag ville konstatera felet samt att de behöver serienumret på solenoiden för att det ska bli rätt.

Pininfarina406 skrev:
Har du en länk så man kan kika på deras grejer?

Absolut
https://atrremote.com/news/vag-0dd-p288 … -position/

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
18 juni
#37
Criuzer skrev:
Growe skrev:
Blev det bra ?    Så sjukt att. man på vag lurar kunder på en jävla massa pengar.  Helt i onödan

Oklart än sålänge, beställde kittet idag. Jag ville konstatera felet samt att de behöver serienumret på solenoiden för att det ska bli rätt.

Pininfarina406 skrev:
Har du en länk så man kan kika på deras grejer?

Absolut
https://atrremote.com/news/vag-0dd-p288 … -position/

ah okej..  ja det är väldigt intresant att det ser ut exakt som Dan visade på sin youtube kanal. 
och att ingen verkar förstå sånt på verkstäderna här isverige.. men det är så förbannad byt allt mentalitet här.  och ju större verkstad ju dummare verkar dom tänka.. 

ganska säker på att det där kommer av hjälpa dina problem..    det är ju sjuka pengar att spara in på.. från ett väldigt dyrt växellådsbyte till en relativt enkel operation som kan ske med lådan kvar i bilen..  smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
19 juni
#38
Growe skrev:
Criuzer skrev:
Growe skrev:
Blev det bra ?    Så sjukt att. man på vag lurar kunder på en jävla massa pengar.  Helt i onödan

Oklart än sålänge, beställde kittet idag. Jag ville konstatera felet samt att de behöver serienumret på solenoiden för att det ska bli rätt.

Pininfarina406 skrev:
Har du en länk så man kan kika på deras grejer?

Absolut
https://atrremote.com/news/vag-0dd-p288 … -position/

ah okej..  ja det är väldigt intresant att det ser ut exakt som Dan visade på sin youtube kanal. 
och att ingen verkar förstå sånt på verkstäderna här isverige.. men det är så förbannad byt allt mentalitet här.  och ju större verkstad ju dummare verkar dom tänka.. 

ganska säker på att det där kommer av hjälpa dina problem..    det är ju sjuka pengar att spara in på.. från ett väldigt dyrt växellådsbyte till en relativt enkel operation som kan ske med lådan kvar i bilen..  smile

Ja, snackade med Möller och minsta komponenten de hade tillgång till i sina system var hela mekatronik lådan, 44900 ex arbete tror jag han sa....

Delen från ATR är eftermarknad och testad men utan garanti. Ett kitt med alla packningar ligger på 780 eur plus frakt, så billigare men inte billigt...

1 Inlägg
3 oktober
#39
Criuzer skrev:
Nu verkar det som jag har fått samma problem på min Golf GTE. "Fel: Hybridsystem, Fel: växellåda
, Begränsad prestanda" två gånger under färd som löst sig efter att jag startat om bilen, men efter senaste så ville den inte dagen efter.
Var nere på en Meka verkstad som läste ut P288400 och man hör att elmotorn spinner upp men den kopplar inte ihop.
Någon som vet vart man kan få tag i packningen och solenoiden som det tipsats om ovan eller en verkstad i Uppsala som kan göra jobbet?
Antar att Möller kommer vilja byta hela mekatroniklådan för 50000+ när de väl får tid att titta på bilen om en månad eller två...

Hej,
Jag har nu fått exakt samma felkoder på VW passat GTE 2017... har också fått en offert på 169000kr fr VW att byta växellåda. Kollade med en annan verkstad o de vill ha 52000kr för att byta mekantroniken.... Nu är den åter på VW och då säger de att det är nåt fel på någon frånkopplare i växellådan och ger mig en offert på 92000kr... jävla skitbil känner jag just nu... SÅÅÅ min fråga till dig nu är om du bytt packning och solenoiden? Hur fungerar bilen (om du har den kvar?)
//Jessica

1 Inlägg
4 november
#40
Hej alla glad a och mindre glada Passat GTE-ägare.

Jag fick samma felkoder på min GTE årsmodell 2016 härom året. Kom fram till att det var 12V-batteriet som behövde bytas, då spänningen på detta är kritiskt för att all styrelektronik skall fungera. När det börjar bli gammalt (efter ca 5-7 år) och spänningen emellanåt blir för låg verkar det som att alla möjliga och omöjliga fel dyker upp i panelen.
Bytte mitt, nollade felkoderna med VAG-com och sedan har den funkar felfritt utan några dyra byten av växellåda eller mekatronik. Viktigt dock att byta till samma typ av 12v-batteri, AGM har jag för mig det sitter i den, och då välja ett av bättre kvalite och med samma kapacitet som original.
Lycka till!

//Jocke


Sök