2312
Sök

Skoda Octavia 2014 1.6 TDI P0299

6 Inlägg
16 juli 2023
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har ägt en 2014 Octavia 1.6 TDI i snart en vecka och har redan fått problem. Vid hårdare körning börjar glödningslampan blinka och bilen går i limp mode med felkod P0299 Turbocharger A underboost condition. Samtidigt som bilen meddelar start-stopp ur funktion.

Vi felsökning upptäckte jag att en kontakt är lös i motorrummet. Lyckades hitta andra änden på baksidan motorn (mycket trångt) fick dit kontakten men den klickar inte fast vilket stör mig. Är det någon som kan svara på vad den kontakten är till och om felkoden kan bero på att den är lös?
[img][/img]
Tack!

https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246819/246819-f2b61b8943702c429e08618b0ac1283f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246819/246819-a0c7a0292ad186b05de72593be235693.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246819/246819-672956c8b518f669d0ccbcdc7bc800a3.jpg

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
16 juli 2023
#2
Kan tyvärr inte berätta vad det är för något då den är dold bakom en värmesköld där, men har du provat att koppla in - radera felkoder- provköra?

..det bör förövrigt ligga en felkod på den komponenten också.
Om det inte är egr-ventilen och att den är bortprogrammerad då.
Senast redigerat av Jesper328 (16 juli 2023)

Up the RA

6 Inlägg
17 juli 2023
Trådstartare
#3
Japp, har raderat felkoder och kört och får endast upp P029900 eller P0299 vilka båda säger turbo charger underboost. Kontakten sitter iallafall på sin plats nu, såg att det är 5 kablar in i kontakten men endast 4 stift på andra kontaktstycket. Lite konstigt men kanske ska vara så?

Nu misstänker jag att det är magnetventilen N75 som är problemet med för lågt laddtryck. Jag har mätt motståndet till 16 Ohm. Efter vad ska läst mig till ska det vara mellan 25-35.

När jag lossar och sätter dit vakumslangen till wastegaten så rör sig armen så helt kass kan inte N75 vara men antar att den kan vara sliten och därför orsaka fel vid hög belastning.

Det ska gå att byta N75 med N18 som är motsvarande magnetventil för EGR men jag hittar inte N18 i motorrummet. Var sitter N18 på min bil?

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
17 juli 2023
#4
Brukar vara elektroniken i wastegaten som ger sig.    Jag har bytt allt utom den på min polo med cayb motorn och ingen skillnad har samma felkod    har inte haft tid att byta den.    On du byter den skriv gärna här igen hur det har gått även om du får ordning på det .     Jag har bytt både n75 och sen har det något mer som sitter där som jag bytte  minns inte vad den hette riktigt. Men tog dom grejerna som kostar några hundringar på skroten att byta.   Wastegate ventilen kostar tusingen eller därom kring på ebay

Ivärsts fall är det turbo byte som gäller tyvärr
Senast redigerat av Growe (17 juli 2023)

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
17 juli 2023
Trådstartare
#5
Turbon är faktiskt bytt nyligen av tidigare ägare (har kvittot). Troligen hade de väl samma problem även om det inte visade sig när jag provade och köpte bilen…

Jag ska försöka låna en N75 och testa i veckan. Återkommer

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
18 juli 2023
#6
Skoda321 skrev:
Turbon är faktiskt bytt nyligen av tidigare ägare (har kvittot). Troligen hade de väl samma problem även om det inte visade sig när jag provade och köpte bilen…

Jag ska försöka låna en N75 och testa i veckan. Återkommer

Vart bor du?   Har lite delar ligger i Min polo som står i Örebro just wastegaten är ett känt problem.  Min lägger dock även en extra felkod där den har problem med positionen av vnt   men allt rör sig som det ska på min  men tror jag orkade den den felkoden när jag började bryta i allt för att känna om vnt rörde sig . Men jag har kört snart ett år så. Har inte tid att plocka ner bilen för mycket då det är enda bilen vi har som är bes  just nu så kan inte ha bilen stående. Men måste bes min on ett halv år så snart dags att lösa felet 😁

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
18 juli 2023
Trådstartare
#7
Bor i GBG-trakten. Min besiktigades förra veckan, samma dag som jag hämtade bilen. Skulle förmodligen klara besiktning nu med om man raderar koderna och besiktningsman inte testar 0-100 wink

Mycket möjligt att det är wastegaten men prövar de enkla sakerna som N75 först.

6 Inlägg
18 juli 2023
Trådstartare
#8
Efter noggrannare undersökning så är svaret på min ursprungsfråga att kontakten går till EGR-ventilen som är verkar vara elektriskt styrd. Någon N18 ventil som arbetar med vakum likt N75 finns inte är min slutsats (motorkod CLHA). Såg även att det var 5 stift i kontakten så fel av mig tidigare.

Men är det inte konstigt att jag inte fick upp någon felkod eller motorlampa när kontakten inte var inkopplad? Kan EGR vara bortprogrammerat och går den igenom besiktning isåfall?

Hittade även kvitto på att EGR ventilen var bytt för 2000 mil sedan och att wastegate för rengjord.

Ska prova med annan N75 imorgon och hoppas verkligen att det är orsaken!

6 Inlägg
9 augusti 2023
Trådstartare
#9
Följer upp om det är fler som får samma problem i framtiden.

- N75 sensorn var det inget fel på.
- Actuator/ställdon samt övriga delar i vakumstyrningen testades med vakumpump, inget fel.
- Eftersom turbon är bytt misstänkte jag att felet ligger på avgassidan och mycket riktigt var det partikelfiltret som var igensatt. Efter sprejrengöring så funkar bilen som den ska igen!

1 Inlägg
5 november
#10
Skoda321 skrev:
Följer upp om det är fler som får samma problem i framtiden.

- N75 sensorn var det inget fel på.
- Actuator/ställdon samt övriga delar i vakumstyrningen testades med vakumpump, inget fel.
- Eftersom turbon är bytt misstänkte jag att felet ligger på avgassidan och mycket riktigt var det partikelfiltret som var igensatt. Efter sprejrengöring så funkar bilen som den ska igen!

Har samma problem på min bil. Vad använde du för spray och var sprayade du den?

Forummoderator
17 996 Inlägg
5 november
#11
svampae skrev:
Skoda321 skrev:
Följer upp om det är fler som får samma problem i framtiden.

- N75 sensorn var det inget fel på.
- Actuator/ställdon samt övriga delar i vakumstyrningen testades med vakumpump, inget fel.
- Eftersom turbon är bytt misstänkte jag att felet ligger på avgassidan och mycket riktigt var det partikelfiltret som var igensatt. Efter sprejrengöring så funkar bilen som den ska igen!

Har samma problem på min bil. Vad använde du för spray och var sprayade du den?

Partikelfiltret ska tas loss och rengöras.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
5 november
#12
Hybrid_ skrev:
svampae skrev:
Skoda321 skrev:
Följer upp om det är fler som får samma problem i framtiden.

- N75 sensorn var det inget fel på.
- Actuator/ställdon samt övriga delar i vakumstyrningen testades med vakumpump, inget fel.
- Eftersom turbon är bytt misstänkte jag att felet ligger på avgassidan och mycket riktigt var det partikelfiltret som var igensatt. Efter sprejrengöring så funkar bilen som den ska igen!

Har samma problem på min bil. Vad använde du för spray och var sprayade du den?

Partikelfiltret ska tas loss och rengöras.

ska inte behövas   men visst det är ju alltid bättre att sköja det baklänges..
men det ska normalt inte behövas sotar det igen gång på gång på gång så är det mest troligen en spridare eller dyligt som mår väldigt dåligt.. 

men ibland behöver man hjälpa det på traven då kan en dusch vara tillräckligt för att datorn ska godkänna en generering. 

men vag bilar är det väldigt sällan problem med partikelfiltret.. 

visst har jag tömt ett antal men det har aldrig varit några felkoder för att det varit igensatt utan rent prestanda och bränsle besparning det handlat om

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
5 november
#13
Jesper328 skrev:
Kan tyvärr inte berätta vad det är för något då den är dold bakom en värmesköld där, men har du provat att koppla in - radera felkoder- provköra?

..det bör förövrigt ligga en felkod på den komponenten också.
Om det inte är egr-ventilen och att den är bortprogrammerad då.

egr ventiler på vag är ganska lustiga har flera gånger med fördel kopplat ur egr kontakten och fått bort alla miljoners med felkoder och bilen har inte satt en kod på egr efteråt..  dessa är till 100% orörda bilar men där egr blivit kortsluten släckt halva bilens 5v system och haft en halv miljard med felkoder i systemet och allt har löst sig med att plugga egr..  självklart har egr bytts senare men just där och då har man löst mycket av problemen  och har sedan felsökt med sladden ur och efter 100mils körning och ingen egr felkod smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök