2037
Sök

Batteriladdare 12V - kanske grundläggande fråga...

7 Inlägg
20 oktober
Trådstartare
#1
Hej

Köpte en CTEK 12V MXS 3.8 för att ladda startbatteriet 12v 45Ah (tror jag) till en mopedbil.
Vet att det är rekommenderat att koppla bort bilens kablar till batteriet innan man laddar men funderar på hur viktigt det är i verkligheten...? Sugen på att montera dit ringkabelskorna med snabbkontakt för batteriladdaren för att mycket enklare och snabbare ladda batteriet nästa gång. Är det korkat, är det sannolikt att bilen kan ta skada?

En parentes,  jag köpte först en Hamron Batteriladdare 6/12 V 4 A på Jula men den ville ladda 6V och sen visade att nåt var fel på batteriet... CTEK funkade utmärkt.

Forummoderator
17 984 Inlägg
20 oktober
#2
Det går utmärkt att montera dit ringkabelskorna för enkel anslutning. Många med sommarbilar och liknande har det så.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 185 Inlägg
20 oktober
#3
Så länge laddaren är elektronisk kan man ladda med det kvar I bilen.
CETEK är ett exempel på sådan.

Men bara för att fler läser tråden, så vill jag nämna att med en transformatorladdare "old-school" ska man INTE ha batteriet inkopplat i bilen för laddning.
För den bryter inte vid fulladdat och kan ge överspänning som skadar datamoduler. Vet att tex Biltema har EN sådan laddare fortfarande i sortimentet.  Benämns tydligt som "oelektronisk" eller liknande.

Samt:
Modernare bilar har en BMS man ska köra strömmen igenom så bilen VET att det laddats.  I dom fall jag sett en BMS sitter den på minus.
Så sätter man laddarens plus på plus och laddarens minus till chassiet så passerar all ström genom BMS och allt är frid o fröjd.

Nu har nog inte en mopedbil en BMS, men dom flesta personbilar har. I alla fall från 2010 ish.  Det skadar dock ALDRIG att ha minus i chassiet. Onödigt, som allra sämst.
Senast redigerat av Mossan1 (20 oktober )

7 Inlägg
20 oktober
Trådstartare
#4
Mossan1 skrev:
Så länge laddaren är elektronisk kan man ladda med det kvar I bilen.
CETEK är ett exempel på sådan.

Men bara för att fler läser tråden, så vill jag nämna att med en transformatorladdare "old-school" ska man INTE ha batteriet inkopplat i bilen för laddning.
För den bryter inte vid fulladdat och kan ge överspänning som skadar datamoduler. Vet att tex Biltema har EN sådan laddare fortfarande i sortimentet.  Benämns tydligt som "oelektronisk" eller liknande.

Samt:
Modernare bilar har en BMS man ska köra strömmen igenom så bilen VET att det laddats.  I dom fall jag sett en BMS sitter den på minus.
Så sätter man laddarens plus på plus och laddarens minus till chassiet så passerar all ström genom BMS och allt är frid o fröjd.

Nu har nog inte en mopedbil en BMS, men dom flesta personbilar har. I alla fall från 2010 ish.  Det skadar dock ALDRIG att ha minus i chassiet. Onödigt, som allra sämst.

Vad menar du med att sätta laddarens minus till chassit..? Menar du när batteriet ska laddas..?
När jag laddade nu så satte jag plus på plus och minus på minus? ?

3 185 Inlägg
20 oktober
#5
Ja, när batteriet ska laddas monterat och inkopplat I bilen/fordonet.

Nu, handlade det om en mopedbil, och den har (sannolikt) ingen BMS alls.
Och då spelar det ingen roll.

Men som god vana:
Låt minus på laddaren ansluta på jord, (dvs chassiet eller motorn), och sätt plus på plus.
Då går allt genom en ev BMS och allt är klockrent.  Saknas en BMS fungerar allt fint ändå att ladda mot jord. Därför en bra vana.
Senast redigerat av Mossan1 (20 oktober )

tummen mitt i handen
167 Inlägg
6 november
#6
NikkNolte skrev:
Mossan1 skrev:
Så länge laddaren är elektronisk kan man ladda med det kvar I bilen.
CETEK är ett exempel på sådan.

Men bara för att fler läser tråden, så vill jag nämna att med en transformatorladdare "old-school" ska man INTE ha batteriet inkopplat i bilen för laddning.
För den bryter inte vid fulladdat och kan ge överspänning som skadar datamoduler. Vet att tex Biltema har EN sådan laddare fortfarande i sortimentet.  Benämns tydligt som "oelektronisk" eller liknande.

Samt:
Modernare bilar har en BMS man ska köra strömmen igenom så bilen VET att det laddats.  I dom fall jag sett en BMS sitter den på minus.
Så sätter man laddarens plus på plus och laddarens minus till chassiet så passerar all ström genom BMS och allt är frid o fröjd.

Nu har nog inte en mopedbil en BMS, men dom flesta personbilar har. I alla fall från 2010 ish.  Det skadar dock ALDRIG att ha minus i chassiet. Onödigt, som allra sämst.

Vad menar du med att sätta laddarens minus till chassit..? Menar du när batteriet ska laddas..?
När jag laddade nu så satte jag plus på plus och minus på minus? ?

Många rekomenderar att man först sätter pluskabeln till plus på bilbatteriet och sedan minuskaabeln till jord och INTE på minus på batteriet för att det ofta kan uppstå lite gnister när man ansluter minuskabeln till minuspolen på batteriet. Helt ofarligt i sig men om det kan finnas bensinångor i garaget eller gaser från batteriet så "kan det" uppstå en (vätgas)explosion.

Nackdelen med de allra flesta "nya" digitala billaddarna idag är att de inte kan ladda HELT TOMMA bilbatterier. De måste ha minst ett par volt spänning för att över huvud taget kunna känna av att ett bilbatteri är  inkopplat och kunna starta laddningen. De gamla billaddarna som nämns ovan klarar däremot av att starta laddningen av helt tomma (NOLL VOLT) bilbatterier.
Nackdelen med dessa gamla laddare är att de inte automatiskt känner av när ett bilbatteri är fulladdat utan risken är att batteriet blir "överladdat". Men det är inga problem att låta en gammal laddare som laddar 4A stå på ett dygn innan man kopplar bort den förutsatt att batteriet var så tomt att inte startmotorn gick runt. 

Btw, Biltemaladdare för ett par hundringar är minst lika bra som CTEK-laddare för ett par tusenlappar!!!

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)

7 411 Inlägg
6 november
#7
elektronikfreak skrev:
NikkNolte skrev:
Mossan1 skrev:
Så länge laddaren är elektronisk kan man ladda med det kvar I bilen.
CETEK är ett exempel på sådan.

Men bara för att fler läser tråden, så vill jag nämna att med en transformatorladdare "old-school" ska man INTE ha batteriet inkopplat i bilen för laddning.
För den bryter inte vid fulladdat och kan ge överspänning som skadar datamoduler. Vet att tex Biltema har EN sådan laddare fortfarande i sortimentet.  Benämns tydligt som "oelektronisk" eller liknande.

Samt:
Modernare bilar har en BMS man ska köra strömmen igenom så bilen VET att det laddats.  I dom fall jag sett en BMS sitter den på minus.
Så sätter man laddarens plus på plus och laddarens minus till chassiet så passerar all ström genom BMS och allt är frid o fröjd.

Nu har nog inte en mopedbil en BMS, men dom flesta personbilar har. I alla fall från 2010 ish.  Det skadar dock ALDRIG att ha minus i chassiet. Onödigt, som allra sämst.

Vad menar du med att sätta laddarens minus till chassit..? Menar du när batteriet ska laddas..?
När jag laddade nu så satte jag plus på plus och minus på minus? ?

Många rekomenderar att man först sätter pluskabeln till plus på bilbatteriet och sedan minuskaabeln till jord och INTE på minus på batteriet för att det ofta kan uppstå lite gnister när man ansluter minuskabeln till minuspolen på batteriet. Helt ofarligt i sig men om det kan finnas bensinångor i garaget eller gaser från batteriet så "kan det" uppstå en (vätgas)explosion.

Nackdelen med de allra flesta "nya" digitala billaddarna idag är att de inte kan ladda HELT TOMMA bilbatterier. De måste ha minst ett par volt spänning för att över huvud taget kunna känna av att ett bilbatteri är  inkopplat och kunna starta laddningen. De gamla billaddarna som nämns ovan klarar däremot av att starta laddningen av helt tomma (NOLL VOLT) bilbatterier.
Nackdelen med dessa gamla laddare är att de inte automatiskt känner av när ett bilbatteri är fulladdat utan risken är att batteriet blir "överladdat". Men det är inga problem att låta en gammal laddare som laddar 4A stå på ett dygn innan man kopplar bort den förutsatt att batteriet var så tomt att inte startmotorn gick runt. 

Btw, Biltemaladdare för ett par hundringar är minst lika bra som CTEK-laddare för ett par tusenlappar!!!

LIDL:s laddare för 189:- är bättre, och har betydligt längre livslängd, än CTEK-laddare för 2.500:- enligt min erfarenhet av flera CTEK-laddare.
CTEK är "kejsarens nya kläder".

Jag har sparat CTEK:arnas "snabbkopplingar" och monterat dem på en Biltema- och en LIDL-laddare, samt monterat dem på MC- och olika bilbatterier plus ett löst "back-up"-batteri på garagegolvet.

Forummoderator
17 984 Inlägg
6 november
#8
Finns smartladdare med en dumknapp. Den laddar 14,4V rakt av när den funktionen är aktiverad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 097 Inlägg
6 november
#9
Jag laddar alltid mina bilbatterier utan att ta bort några kablar på batteriet oavsett jag använder en "modern"laddare eller min gamla 4A/12 V laddare , och jag kopplar direkt till plus och minus på batteriet!
Men då har jag gamla bilar, 1989 och 2004.


tummen mitt i handen
167 Inlägg
lördag 13:56
#10
jaka54 skrev:
Jag laddar alltid mina bilbatterier utan att ta bort några kablar på batteriet oavsett jag använder en "modern"laddare eller min gamla 4A/12 V laddare , och jag kopplar direkt till plus och minus på batteriet!
Men då har jag gamla bilar, 1989 och 2004.

Mitt inlägg ovan speglade väl mer vad det står i vissa manualer till batteriladdare och vad vissa batteriföretag uppger till sina kunder. Jag har själv ägt bilar sedan "stenåldern" och de enda gånger jag plockat bort kabelanslutningarna till bilbatteriet har varit vid långtidsparkering dvs om inte bilen ska användas längre tider. Då brukar jag iof sig plocka ur batteriet ur bilen istället. Och ladda batteriet på annan plats än just fast monterat i bilen.

Min erfarenhet vad beträffar vanliga standardbilladdare som laddar max 8A (det vanliga är väl 4A) är att man aldrig någonsin behöver koppla minuskabeln på laddaren till en jordpunkt på karossen utan man kan koppla direkt till minuspolen på batteriet. 8A laddare är väl å andra sidan max vad man bör använda till en vanlig personbil. Viktigare i så fall är väl mer att komma ihåg anslutningsproceduren >>> anslutning >>> plus till plus och sedan minus till minus. Frånkoppling >>> minus till minus och sedan plus till plus.

Snart är det vinter! Kör du inte bilen hyfsat frekvent dvs en gång i veckan så ladda gärna batteriet en gång i månaden för att förlänga livslängden på batteriet. Det finns inget mer irriterande än en perfekt bil i övrigt men där batteriet inte orkar dra runt startmotorn. :-(

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)


Sök