2242
Sök

Chevrolet Caprice Classic Brougham 1989 Startar Ej

2 Inlägg
9 november
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har en Chevrolet Caprice Classic Bougham 1989 (305 V8 TBI) och den startar inte. För inte alltför länge sen började den gå ojämnt på tomgång och motorn kunde dö lite när som. Kunde starta den direkt efter den dog och fortsätta köra. Tills en dag då den dog och jag inte kunde starta den igen. Fick bogsera hem den. Jag märkte att jag inte har någon gnista vid tändstiften. Jag har gnista vid tändspolen. Spridarna sprutar och motorn går runt. Jag har bytt ut följande delar:
Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock & rotor
Tändspole
Tändmodul
Fördelare
Efter att jag bytte delarna, hade jag  fortfarande ingen gnista. Jag misstänkte också att det kunde vara ett jordproblem, men har inte hitta några konstigheter. Kan även tillägga att det finns ej några felkoder. Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Jag skulle vara väldigt tacksam ifall jag kunde få några bra tips.
Med vänlig hälsning,
Ville
Senast redigerat av VilleM (9 november )

3 194 Inlägg
9 november
#2
Såååå, du har gnista i kabeln från tändspolen eller hur?
Men inget alls efter fördelaren?
Är det rätt uppfattat?

Kan isf inte vara annat än locket, rotor, kabel eller stiftet. Många missar kolet i locket om det är sönder/saknas.

Antar du testat med stift direkt i kabeln vid flera cyl? 
Kabeln från tändspolen brukar man låta det slå från kabeln till något.

Givetvis är rätt tändföljd, och rätt ställd fördelare viktigt, men det skulle gnista på ett stift enl ovan oavsett.  Vid fel tillfälle, men gnista alltjämt.

2 Inlägg
9 november
Trådstartare
#3
Först och främst får jag tacka för ditt svar!
Ja, det är rätt uppfattat. Ingen gnista efter tändspolen. Har endast testat på en cylinder, men jag märker att de inte tänder till överhuvudtaget.
Jag köpte nyligen ett ?tune up kit? tändkablar + fördelarlock & rotor och böt det i samband med service och den gick bra efter det. Sen efter ett tag uppstod det här problemet, kan ju vara så att de nya grejerna fallerat.
Det är rätt tändföljd och fördelare ok.
Det senaste jag gjorde var att byta hela fördelaren, då jag tänkte att det var det enda jag inte rört, men gjorde såklart ingen skillnad. Får väl ta och dubbelkolla allting och kolla gnista på flera kablar.

3 194 Inlägg
10 november
#4
Du kan väl få fördelaren flera kugg fel på dom där v8orna tror jag.

Men, skulle gnista ändå, fast vid fel tillfälle.
Så kolla noga om det finns gnista i kabel till cylindrarna och hur kolet o locket till rotorn ser ut, innan du djupdyker i hur den är vriden.

6 115 Inlägg
10 november
#5
Om felet uppkom efter att du bytt till "bättre tändgrejer" så byt tillbaka till de gamla och se om problemet kvarstår!



Sök