1293
Sök

Fler som har haft samma problem med Skoda Fabia

2 Inlägg
6 december 2023
Trådstartare
#1
Hej,
Skulle idag starta min Skoda Fabia(2019) efter att den hade stått ute i -15 grader under 24 timmar och möttes av problem. Startmotorn lyckades dra igång motorn men den la av direkt efter en sekund och fick konstiga felmeddelande att ESC och däcktrycksmätaren hade slutat fungera. Fick tillslut igång bilen efter ett antal försök genom att ge lite gas och låta motorn varva lite för att komma igång, och då försvann alla fel också gällande ESC osv. Är det några fler som har haft samma problem med Fabian i sådant här klimat eller är kan det vara något konstigt med den?  smile

Administratör
2 978 Inlägg
6 december 2023
#2
Fick du hjälpa den med startkablar eller dyl? Om det är dåligt med kräm kan man få dylika problem med div lampor som tänds..

En kopp av den svarta såsen...

2 Inlägg
6 december 2023
Trådstartare
#3
Goffen skrev:
Fick du hjälpa den med startkablar eller dyl? Om det är dåligt med kräm kan man få dylika problem med div lampor som tänds..

Nej jag hade ingen hjälp med starten.

1 Inlägg
16 mars
#4
Skoda77777 skrev:
Hej,
Skulle idag starta min Skoda Fabia(2019) efter att den hade stått ute i -15 grader under 24 timmar och möttes av problem. Startmotorn lyckades dra igång motorn men den la av direkt efter en sekund och fick konstiga felmeddelande att ESC och däcktrycksmätaren hade slutat fungera. Fick tillslut igång bilen efter ett antal försök genom att ge lite gas och låta motorn varva lite för att komma igång, och då försvann alla fel också gällande ESC osv. Är det några fler som har haft samma problem med Fabian i sådant här klimat eller är kan det vara något konstigt med den?  smile

Hej
Jag har exakt samma problem med min Fabia 2019, undrar därför om du hitta nån lösning på problemet

Tack på förhand

Håkan

Fri fart för ett fritt folk!
14 106 Inlägg
16 mars
#5
Mrguzzi skrev:
Skoda77777 skrev:
Hej,
Skulle idag starta min Skoda Fabia(2019) efter att den hade stått ute i -15 grader under 24 timmar och möttes av problem. Startmotorn lyckades dra igång motorn men den la av direkt efter en sekund och fick konstiga felmeddelande att ESC och däcktrycksmätaren hade slutat fungera. Fick tillslut igång bilen efter ett antal försök genom att ge lite gas och låta motorn varva lite för att komma igång, och då försvann alla fel också gällande ESC osv. Är det några fler som har haft samma problem med Fabian i sådant här klimat eller är kan det vara något konstigt med den?  smile

Hej
Jag har exakt samma problem med min Fabia 2019, undrar därför om du hitta nån lösning på problemet

Tack på förhand

Håkan

när antisladd och allt sånt där tänds så är det nästan uteslutande spänningsproblem helt enkelt tar startmotorn all ström och bilens huvudator stänger ner saker som behöver strömmen minst.. när man tappar laddningen när man kör är just abs airbag och sånna där saker som först slutar fungera..  det sista är att motorn inte längre har ström nog för att fungera.. men det är sista grejen.. 

jag skulle börja med att kolla hur batteriet mår. 

man får så otroligt många fel på moderna bilar när batteriet är dåligt.

Kör fort så hinner inget hända...

2 Inlägg
16 oktober
#6
Hej
Hur har det gått har du fått någon riktig lösning på batteri/ladd problemet på din Skoda Fabia
Jag har liknade problem med en Skoda Fabia 2019 1.0 bensin 81KW start och stopp med start knapp.
Förra vintern 23-24 tog det 10 minuter att starta bilen i <-10 grader sedan dök det upp olika felkoder.
Det löste sig med ett nytt batteri AGM Exide batteri 630 62A men nu har det börja att dyka upp felkoder igen redan  vi <10 plus grader.
Koder som jag fått nu höst fel är växel lådan, Stabiliserings kontroll ESC, Motor lampan.
Så felkoderna verkar bara var symtom på låg spänning i batteriet.

Larsa

2 Inlägg
söndag 16:20
#7
Nu har jag hittat problemet på min Skoda Fabia 1.0 TSI som inte startar när det är kallt.
Ingen verkstad kunde hjälpa mig men till slut så värme jag säkring boxen med en hårtork och då startade bilen på första knapp trycket utan felkoder. Felen som uppstår är beroende på att bilens dator får för låg spänning när relät var kallt.
Det var ett relä som sitter inbyggt in säkrings boxen som sitter vid motorn.
Man behöver inte byta hela säkring boxen utan det är mycket enklare att bara byt kortet med relä.

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250268/250268-8a29a44b67a4e5841d6dae6c859cccf5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/251/250268/250268-c06e1267393864ad405986764ee80241.jpg

Forummoderator
17 984 Inlägg
söndag 17:57
#8
Bra jobbat! Vi tackar för detta! /H

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök