måndag 08:57
Trådstartare
Hallå i stugorna. Är helt okunnig om bilar och har problemet att verkstad och besiktning ger helt olika bild av läget. 2 olika (välrenommerade) verkstäder vill byta ut halva bilen, men besikta har precis godkänt den helt utan anmärkningar? Är djupt förvirrad.
Problemen med bilen är 3 (v70 från 2002,14k mil välskött) :
*Vibrationer i ratten (endast ibland, och då mellan 85 och 105km/h) . Inget missljud, inget som känns när man svänger, väghållningen opåverkad.
*Bilen drar snett åt höger/ratten är snedställd
*Det rasslar/kluckar/klonkar när man kör över ojämnheter (gupp), försvinner om det är varmt ute eller bilen är varmkörd.
Har på tidigare inrådan bytt försökt lösa punkt 3 och bytt krängningshämmarstag/stabilisatorstag + Länkarm. Hjälpte inte . Irriterad över detta har jag därför nu felsökt bilen på två andra olika verkstäder, de kom fram till följande förslag på byten/åtgärder:
#Verkstad 1:
*yttre drivknutar vänster + höger
*inre styrleder vänster + höger
*hjulinställning
#Verkstad 2:
*Samma som ovan + yttre styrleder samt .. bromsskivor och bromsbelägg ?de är egentligen fina men sitter snett, har vridit sig, orsakar vibrationerna?.
Gick till besiktningen innan jag kastar upp till 25.000 på dessa problem.
DÖM OM MIN FÖRVÅNING NÄR?:
#Besikta: *INGEN anmärkning, enbart en notering ?bra att veta? ; fjäderbenen har rost på sig.
?styrlederna blänker så fint? sade besiktningskillen.
Frågan är om A) verkstäderna försöker blåsa skiten av mig
B) Besiktningen är inkompetent . Eller tittar inte besiktningen på styrleder , drivknutar och bromsskivor? Hade de sagt till?
Kan det vara så enkelt som att något i bilen fått en smäll när jag tog i marken med chassit i somras (körde upp för grässlänt på tomt). I grunden är inget skadat, utan allt som behövs är en fyrhjulinställning och så är det klart?
Saknar tid, och utrymme att greja själv med bilen och försöka undersöka på egen hand. Hur hade expertgänget här betett sig?