2668
Sök

Min Volvo 740 b230fd startar inte

4 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hej jag har en Volvo 744 från 88 med en bytt motor till en b230fd från 90talet (A traktor). Den startar inte och jag har bytt fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift. Den får ingen ström från fördelaren till tändstiften men ström från tändspolen till fördelaren. Och vevaxel givaren fungerar. Hjälp!

Mvh Lucas Nordlund

5 681 Inlägg
för 2 timmar sedan
Du får alltså gnista in till fördelaren men inte ut till tändstiften om jag förstår ditt inlägg rätt?

Då har du felet någonstans mellan fördelarlocket och tändstiften.
Har du ingen gnista på någon av dom fyra tändkablarna ut från fördelaren så ligger felet mest troligt i rotor eller fördelarlocket då det känns osannolikt att alla 4st tändkablar och/eller tändstift går sönder samtidigt.

4 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
simlar skrev:
Du får alltså gnista in till fördelaren men inte ut till tändstiften om jag förstår ditt inlägg rätt?

Då har du felet någonstans mellan fördelarlocket och tändstiften.
Har du ingen gnista på någon av dom fyra tändkablarna ut från fördelaren så ligger felet mest troligt i rotor eller fördelarlocket då det känns osannolikt att alla 4st tändkablar och/eller tändstift går sönder samtidigt.

Jo ja de känns skumt om de direkt går sönder men jag fattar bara inte eftersom det kommer in ström för vi tog de gamla fördelar locket tryckte in kabeln fårn tändspolen till fördelarlocket och testa med en multimeter och den gav av 6 volt

5 681 Inlägg
för 58 minuter sedan
Du kan inte mäta strömmen ut från tändspolen med en vanlig multimeter, det är tusentals volt.

Man kan kolla gnistan t.ex genom att hålla tändkabeln en kort bit från en jordad metallbit t.ex insuget och se om det kommer någon gnista när man drar på starten.

Sök