3230
Sök

Kia Picanto (II) 2016, Har motorn skurit sig?

1 Inlägg
söndag 10:57
Trådstartare
#1
Hej!
Vi är lite konfunderade här hemma efter ett problem med bilen, och vår halvt begränsade tekniska förmåga har inte heller funnit svar.
Vi skulle åka på ärende med bilen, startar fint precis som alltid men vi hinner köra ca 70 meter innan gaspedalen slutar ge gas, jag stannar och stänger av bilen, som sen dess inte startat igen. El finns, lampor lyser, radion funkar och vi har provat startkablar osv osv. Startmotorn låter som den går, men motorn ?tänder aldrig till?.
Vi har fått oljevarning vid start 1 gång, som slocknade efter nån minut, och igen en gång senare men då bara 5 sekunder, jag antog i de fallen att det var pga kylan bilen stått ute i, och att oljan är trög i ett litet tag tills motorn är fullt igång. Har min ignorans lett till att motorn skurit sig? För kontext lös den ?sista färden? lampan enbart i nån sekund precis vid motorstart, men var släckt när vi körde ut och när motorn gav vika. Bilen hade även stått ute i ca 1 vecka utan användning innan detta skedde.
Någon som har en tanke?

6 063 Inlägg
söndag 11:04
#2
Låter snarare som att kamremmen gått av.

6 125 Inlägg
söndag 11:08
#3
Har jag förstått dig rätt att startmotorn drar runt motorn men att motorn inte "tänder"/startar?!
1. Kolla först att du har gnista på stiften ,för det är väl en bensinare du har?
2. Kolla också oljenivån i motorn! Man bör byta olja varje år eller vart 1000 mil.
3. Kolla också att motorn får bränsle genom att skruva loss anslutning vid bränslefiltret! Det ska spruta ut när du vrider om tändningsnyckeln! Gör det inte det är det är det fel på bränslepumpen!


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
söndag 14:10
#4
Bongo4455 skrev:
Hej!
Vi är lite konfunderade här hemma efter ett problem med bilen, och vår halvt begränsade tekniska förmåga har inte heller funnit svar.
Vi skulle åka på ärende med bilen, startar fint precis som alltid men vi hinner köra ca 70 meter innan gaspedalen slutar ge gas, jag stannar och stänger av bilen, som sen dess inte startat igen. El finns, lampor lyser, radion funkar och vi har provat startkablar osv osv. Startmotorn låter som den går, men motorn ?tänder aldrig till?.
Vi har fått oljevarning vid start 1 gång, som slocknade efter nån minut, och igen en gång senare men då bara 5 sekunder, jag antog i de fallen att det var pga kylan bilen stått ute i, och att oljan är trög i ett litet tag tills motorn är fullt igång. Har min ignorans lett till att motorn skurit sig? För kontext lös den ?sista färden? lampan enbart i nån sekund precis vid motorstart, men var släckt när vi körde ut och när motorn gav vika. Bilen hade även stått ute i ca 1 vecka utan användning innan detta skedde.
Någon som har en tanke?

Oljevarning? Tryck eller nivå? Gul eller röd lampa? Har du kollat oljan nån gång överhuvud taget på bilen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 441 Inlägg
söndag 15:11
#5
Hur många mil har bilen rullat?
Kamremmen bytt?(om den har kamrem och inte kedja - vet inte)
På en del bilar kan man genom att avlägsna oljepåfyllningslocket på motorn genom hålet se om kamaxeln rör sig när man aktiverar startmotorn.
Om inte = kamremshaveri!

3 207 Inlägg
söndag 17:23
#6
När servades bilen sist?
Tid och mil sedan.

Oljevarningarna är allvarligt, och skvallrar om andra problem. Allt från för låg oljenivå till att den skulle ha bytts för länge länge sedan.

Ingenstans i Sverige får vi kyla som fördröjer oljetrycket som beskrivs, såvida man inte hällt gräsklipparolja (SAE30) i motorn.

Jag antar att oljenivån kollades när första varningen kom?
Om nej = oj.

Kollade när ANDRA varningen kom?
Om nej = oj oj.

Osv osv med allt fler ojojoj.

Nu KAN det vara ett orelaterat fel till oljevarningarna och en slump, men, det kan absolut vara skuren Kamaxel som slitit av kamrem, eller fått kedja att hoppa.
Då går motorn runt ovanligt lätt, och inte i dom där jämna rytmiska vågorna "Nje-nje-nje" utan mer orytmiskt "njeeeeeeeeejeeeejjeee" eller  rent av helt motståndslöst.

Slarva med service är dyrt.
Att ignorera oljevarningar är också dyrt.
Riktigt riktigt dyra läxor.

Oljevarning i "nån minut" är synnerligen olycksbådande.
Man har sekunder innan skada börjar.
Men nu kanske inte trycket var 0 utan "för lågt".
Senast redigerat av Mossan1 (söndag 17:33)


Sök