3541
Sök

Volvo 850 kombi från 1996 rustas upp

Denna bil ska bli en året runt bruksbil, alla små skavanker ska fixas upp och bilen hållas i skick.

Från Finland
3 489 Visningar
Uppdaterades senast idag 16:57
Från Finland
342 Inlägg
23 oktober
Trådstartare
#21
Ikväll blev det att byta till vinterdäck.

Handbromsvajern har hängt ner ganska mycket tycker jag också,
https://i.imgur.com/3YlL1jVh.jpg

Hålet där ska finnas ett fäste som håller upp vajern, detta lär gå sönder ofta
https://i.imgur.com/JJqPKgeh.jpg

Lade ett buntband igenom hålet istället. Sen ett annat buntband för att hålla vajern bort från däcket.
https://i.imgur.com/9TOe2zEh.jpg

https://i.imgur.com/kaP5mKKh.jpg

Nu hänger det inte längre.

https://i.imgur.com/e8fDj0Rh.jpg

Hann inte göra något åt avgasröret idag, började regna. Ska bli intressant att se om detta löser vibrationerna jag upplever mellan 70-80 ungefär då jag kör. Jag är inte hundra det kommer hjälpa men hoppas kan man!

Jag tänker det kan ju vara delar av upphängningen som är slut, gummidelar, bussningar. Bilen drar åt en sida också och framhjulen ser mera slitna ut på insidan. Framvagnsinställning vore säkert bra men onödigt att göra innan man kollat alla delar. Först behöver jag ta reda på vad som brukar slitas.

Professionell nybilshatare

Från Finland
342 Inlägg
24 oktober
Trådstartare
#22
Det blev en stor förbättring med nya däck!

Professionell nybilshatare

Från Finland
342 Inlägg
27 oktober
Trådstartare
#23
Mitt helgprojekt är stötfångaren där bak, den hänger på höger sida och den satt knappt fast i vänster.

https://i.imgur.com/cwJxL0Lh.jpg

Själva fästena är som man kan se, toksluta. Sen finns det litet rost på bilen också men inget super allvarligt.

Här är värsta på själva bilen, jag kapade bort det värsta då det inte ser strukturellt ut. Sen slipa och biltemas röda rostskyddsprimer tycker jag funkar bra. Efter den torkat blir det linolja. Sen imorgon blir det rostskyddsmassa över allt efter det fått dra in lite i porerna. Hade jag haft Dinitrol ML hade jag kört på det här, för det torkar mycket snabbare. Men man tar vad man har.

https://i.imgur.com/alQkECnh.jpg

https://i.imgur.com/kPrVaB5h.jpg

https://i.imgur.com/GsjEEqPh.jpg

https://i.imgur.com/CQ08neuh.jpg

?Penslat linolja redan här.

https://i.imgur.com/cWGZ0aph.jpg

https://i.imgur.com/C9Odx3Wh.jpg

Jag måste ännu få bort de här bultarna från de inre fästena. Tror det blir att borra ut dom. Sen ska jag tillverka nya fästen.

https://i.imgur.com/8SEsCsOh.jpg

Ja just, jag hade ju ett set för att få av skadade bultskallar... Har så mycket grejer man kommer inte ihåg allt man har. Men med det fick jag av förarsidans bultar. Passagerarsidans hann jag kapa av så de måste borra ut, fast nu hittar jag inte borren.

Professionell nybilshatare

Från Finland
342 Inlägg
27 oktober
Trådstartare
#24
Idag har jag tillverkat två fästen. Jag tänkte svetsa först från 3mm plåt men hade bara 6mm som jag tycker är för grovt, så jag fick gå på 2mm plåt då jag hade ett ark, 2mm verkar vara lika tjockt som originalen.

Bockade till två profiler och sen fick jag finjustera med hammare för att göra hörnen skarpare.
https://i.imgur.com/RspGNgfh.jpg

https://i.imgur.com/BjnJhRNh.jpg

Provmonterat på balken så att skruvhålen linjerar upp.
https://i.imgur.com/I0Rd5pDh.jpg

Mutter ditsvetsad och fästet grundmålas med biltemas röda primer.
https://i.imgur.com/fFWGE1bh.jpg

Efter grundfärgen fått torka lägger jag bromsoksfärg
https://i.imgur.com/uF0R2u0h.jpg

Första fästet monterat, jag väntar ännu på att färgen på det andra ska torka litet. Jag kladdar in fästena i rostskyddsmassa också, tänker kanske det hjälper litet.
https://i.imgur.com/OCHBx0Yh.jpg

Tyvärr började det regna så jag fick lite bråttom och nu är stötfångaren monterad igen.

Professionell nybilshatare

Från Finland
342 Inlägg
30 oktober
Trådstartare
#25
Extraljus är nästa grej, har ett par Hella FF500 som jag tänkte lägga på en annan bil men det blev liksom aldrig av. Så nu åker de på 850n, åtminstone tillfälligt.

https://i.imgur.com/qEnd9I8h.jpg

Jag tänker ett par Hella Jumbo FF320 kunde se bättre ut, också lite annorlunda än vad de flesta andra kör med.

Jag använder ett biltema numerplåtsfäste som jag vänt så det ligger och sen skruvat fast det i stötfångaren. Jag hade hoppats det skulle vara stabilt nog att slippa stabiliseringsstag. Men det ser inte ut att lyckas.

Professionell nybilshatare

732 Inlägg
30 oktober
#26
Tyckte de där passade bra på bilen, hör lite ihop med tiden bilen är byggd smile

Live long, and prosper.

Från Finland
342 Inlägg
31 oktober
Trådstartare
#27
Jo men jag tycker även Jumbo FF320 är lite retro och skulle passa bra här, liksom 850 är de baserade på de äldre rektangulära ljusen, men lite uppmjukade i formen.

https://i.imgur.com/UpBUUuP.png

Professionell nybilshatare

Från Finland
342 Inlägg
2 november
Trådstartare
#28
Kopplat in extraljusen och använt dom, jag tycker inte dom fladdrar något utan stag så jag tror jag slipper sånt.

Försökt snygga till kabeldragningen i efterskott med en massa buntband, drog mest på måfå. Där ser man reläet också, platsen valdes helt enkelt för det fanns en färdig skruv där.

https://i.imgur.com/7lFXCpkh.jpg

Avsäkrat vid batteriet.

https://i.imgur.com/waCmET9h.jpg

En sak kvar är att fixa en brytare till kupén, jag har köpt en extra dimljusbrytare som ska få agera som extraljusknapp. Den ska bara bryta kretsen till spolen då så man kan slå av extraljusen vid behov.

P.S. Reläet ska också skyddas.
Senast redigerat av DennisCA (2 november )

Professionell nybilshatare

Från Finland
342 Inlägg
6 november
Trådstartare
#29
Jag har installerat en filteradapter + aktivt kolfilter så nu ska inneluften bli mindre dammig.

https://i.imgur.com/CADK73bh.jpg

Ett stativ för kupévärmaren också, tappat originalfästet man kunde fästa det på centerkonsolen med. Så det blev ett sånt här. Inga problem att flytta runt det.

Egentligen undrar jag om inte kupévärmaren skulle passa bättre nånstans längst bak, blåsandes varm luft framåt mot vindrutan.

https://i.imgur.com/vEeMEnAh.jpg

Igår bytte jag fläktmotstånd men det gjorde ingen skillnad, kanske det blåser hårdare på 3an nu men 4an funkar inte alls. Lite mera googlande och det visar sig att 4:an går inte via motståndet utan ett relä. Förmodligen detta relä som har fel.

https://i.imgur.com/yjyHRQ3h.jpg

Då jag hade bort knäskyddet såg jag en massa hemmadragna grejer som jag ska ta bort, identifierat den gamla handsfree enheten nu då också, Nokia HFU-4, den ska bortplockas. Kanske den är värt nåt.

https://i.imgur.com/CqjJJPPh.jpg

Kenwoodspelaren som kom med bilen har Bluetooth och handsfree system som verkar funka bra ihop med bilens högtalare. Men ingen mikrofon till det. Det finns en mikrofon till nokiasystemet och den är installerad vid taket så jag tänker kanske den kan kopplas in i stereon istället.

Professionell nybilshatare

Från Finland
342 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#30
De här senaste veckorna har inte varit problemfria direkt.

Först slutade fläkten fungera, sen började motorlampan lysa.

Plockade nu ut fläkten först
https://i.imgur.com/BXnfBaAh.jpg

Här ser det ut att ha gått varmt
https://i.imgur.com/1xA8f6Oh.jpg

https://i.imgur.com/q2Tp5p1h.jpg

Såhär det blir då man inte har kupéfilter
https://i.imgur.com/oEjKuLZh.jpg

Och fläkten började såklart strula då vi fick väder som detta:
https://i.imgur.com/HPnYYYvh.jpg

Sen var det att åtgärda motorlampan, jag har ingen OBD2 läsare som duger till nåt. Men jag har en gammal VAG-COM KKL kabel, jag installerade Vol-FCR på en gammal laptop där jag körde XP i en VM och efter jag fajtats med drivrutinerna fick jag den att funka och kunde läsa felkoderna och sen nolla dom.

EFI-448 och EFI-442
Pulsed secondary air injection pump flow fault
Pulsed secondary air injection flow fault

Luftpumpen alltså.... Kan va dyr om den givit upp. Såhär fixade jag problemet med SAS (Secondary Air System) pumpen, detta är ECUn:
https://i.imgur.com/BACJtRDh.jpg

Kallas för en SAS delete, nu tror datorn den funkar. Jag har inte plockat bort pumpen eller nåt. Jag är osäker om den kan lämnas på plats fast inaktiv. Kanske borde plugga linjerna.

Professionell nybilshatare

Från Finland
342 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#31
Men det var inte slutet! Ny dag nya problem.

I morse efter jag kört cirka 15 km hostade bilen till ganska häftigt, hände några gånger och motorn stannade, alla lampor på instrumentbrädan började lysa. Jag fick vrida av tändningen och sen starta igen och lamporna slocknade då jag gjorde det, det var ganska skrämmande upplevelse då det är beckmörkt på en landsväg utan belysning även om det bara var en halv sekund.

Med nöd och näppe lyckades jag ta mig in på en rastplats som låg nära. Det luktade illa och rök mycket från bilen då jag steg ut och tittade, jag stannade bilen men såg inga fel. Jag undrar om det som rök och stank var överflödig bensin som tagit sig ut i avgasröret, om det inte tänt på alla cylindrar. Jag kollade runt bilen men såg inga uppenbara fel, efter 5-10 minuter startade jag och åkte hem i 60km/h.

Motorn hackar nu konsistent vid gaspådrag när man har bilen i friläge, den hackar och stöter när man accelererar för snabbt också. I 60km/h går den stabilt. Den hade ju ett släng av det sistnämnda hackandet för ett tag sen men det gick över, men jag tror det är samma problem som är tillbaka fast värre.

Jag tror det är nånting med tändningssystemet. Rotor, fördelarlock, kablar, stift, tändmodulen. Det första jag kan testa är väl silvertejp runt kablarna (på ändan mot tändstiftet). Ska ta bilder på rotor och fördelarlock också, jag tyckte rotorn såg lite väl asig ut förra gången jag tittade på den.

Vem vet om de här delarna nånsin blivit bytta....

Bränslepumpen, bränslepumpsreläet och filtret är på listan, fast jag tror det kommer bränsle p.g.a. det jag nämnde med röken, det ser lite mera ut som ett symptom på oförbränt bränsle.

En annan möjlighet är topplockspackningen men jag tror inte det då rökandet inte kom tillbaka, nivån i kylsystemet är oförändrad också.

Professionell nybilshatare

Från Finland
342 Inlägg
för 57 minuter sedan
Trådstartare
#32
OK nu har jag tagit och kollat i fördelaren och tror jag såg orsaken direkt. Då jag tog av fördelarlocket föll rotorn lös, den sitter bara litet fast med en av tre skruvar...

https://i.imgur.com/vB4WIAnh.jpg

https://i.imgur.com/QLmw5rgh.jpg

Insidan av fördelarlocket annars:
https://i.imgur.com/5jpaiY7h.jpg

Jag tror ju detta är hela felet egentligen och inget annat... Även om tändkablarna är från 1996 och sannolikt är mångt och mycket här original.

Jag drog ju åt dom hårt sist då jag monterade tillbaka men det hjälpte inte verkar det som, får ta lite loctite till hjälp.

Professionell nybilshatare


Sök