för 2 timmar sedan
Trådstartare
Men det var inte slutet! Ny dag nya problem.
I morse efter jag kört cirka 15 km hostade bilen till ganska häftigt, hände några gånger och motorn stannade, alla lampor på instrumentbrädan började lysa. Jag fick vrida av tändningen och sen starta igen och lamporna slocknade då jag gjorde det, det var ganska skrämmande upplevelse då det är beckmörkt på en landsväg utan belysning även om det bara var en halv sekund.
Med nöd och näppe lyckades jag ta mig in på en rastplats som låg nära. Det luktade illa och rök mycket från bilen då jag steg ut och tittade, jag stannade bilen men såg inga fel. Jag undrar om det som rök och stank var överflödig bensin som tagit sig ut i avgasröret, om det inte tänt på alla cylindrar. Jag kollade runt bilen men såg inga uppenbara fel, efter 5-10 minuter startade jag och åkte hem i 60km/h.
Motorn hackar nu konsistent vid gaspådrag när man har bilen i friläge, den hackar och stöter när man accelererar för snabbt också. I 60km/h går den stabilt. Den hade ju ett släng av det sistnämnda hackandet för ett tag sen men det gick över, men jag tror det är samma problem som är tillbaka fast värre.
Jag tror det är nånting med tändningssystemet. Rotor, fördelarlock, kablar, stift, tändmodulen. Det första jag kan testa är väl silvertejp runt kablarna (på ändan mot tändstiftet). Ska ta bilder på rotor och fördelarlock också, jag tyckte rotorn såg lite väl asig ut förra gången jag tittade på den.
Vem vet om de här delarna nånsin blivit bytta....
Bränslepumpen, bränslepumpsreläet och filtret är på listan, fast jag tror det kommer bränsle p.g.a. det jag nämnde med röken, det ser lite mera ut som ett symptom på oförbränt bränsle.
En annan möjlighet är topplockspackningen men jag tror inte det då rökandet inte kom tillbaka, nivån i kylsystemet är oförändrad också.
Professionell nybilshatare